بیماری شایعی که از هر ۱۰ زن یک نفر به آن مبتلا می‌شود

یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه آندومتریوز نوعی بیماری شایع بین زنان است، گفت: از هر ۱۰ زن یک نفر در سنین باروری به این بیماری مبتلا می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد مشکل نازایی شود.

ندا مقتدری‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آندومتریوز نوعی بیماری شایع بین زنان است، اظهار کرد: از هر ۱۰ زن یک نفر در سنین باروری به این بیماری مبتلا می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد مشکل نازایی شود.

وی افزود: بافت طبیعی که در داخل رحم وجود دارد، آندومتریوم نامیده می‌شود، این بافت تحت تأثیر هورمون‌ها در طول سیکل قاعدگی تغییر می‌کند. در ابتدای سیکل که قاعدگی اتفاق می‌افتد کل آندومتر ریزش پیدا می‌کند؛ سپس در فولیکولار یا فازی که هورمون‌های استروژن وجود دارند، شروع به تکثیر می‌کند. اگر بافت آندومتر خارج از محل طبیعی خود قرار گیرد و رشد کند، موجب بیماری آندومتریوز می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: تمام زنان مستعد ابتلاء به این وضعیت نیستند و مشخص نیست که چرا در برخی زنان این پدیده اتفاق می‌افتد و بافت آندومتر در خارج از محل طبیعی خود رشد می‌کند، تشکیل این بافت در داخل مثانه، روده، لگن و روی لوله‌های رحم موجب بروز مشکلاتی در زنان می‌شود.

وی با اشاره به علائم بیماری آندومتریوز ادامه داد: اگر آندومتریوز در قسمت مثانه باشد، فرد هنگام دفع ادرار دچار درد می‌شود و این درد در ایام قاعدگی نیز شدت پیدا می‌کند، اگر آندومتریوز در روده باشد، می‌تواند موجب درد هنگام اجابت مزاج شود.

مقتدری‌اصفهانی اضافه کرد: اگر آندومتریوز داخل لگن باشد، می‌تواند موجب درد شود، اگر آندومتریوز روی لوله‌های رحمی رشد کند موجب چسبندگی لوله‌ها و در نهایت نازایی می‌شود و اجازه نمی‌دهد که لقاح داخل لوله اتفاق بیفتد.

وی گفت: شایع‌ترین علامت آندومتریوز در قسمت شکم است که در دوره قاعدگی تشدید می‌شود، از علائم دیگر آن خون‌ریزی زیاد در دوران قاعدگی و احساس فشار و درد در ناحیه لگن است، همچنین برخی بیماران علامتی ندارند، تشخیص قطعی آندومتریوز به وسیله لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد، اما در سونوگرافی توسط رادیولوژیست ماهر نیز تا حدودی می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سوال که آیا آندومتریوز نوعی سرطان است؟ افزود: آندومتریوز سرطان نیست، اما در صورتی که درمان نشود و به سایر اعضای لگنی گسترش پیدا کند، می‌تواند منجر به سرطان شود؛ این بیماری در سنین باروری رخ می‌دهد و تحت تأثیر تغییرات هورمون زنانه ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آندومتریوز درمان قطعی دارد؟ خاطرنشان کرد: بر اساس نظر پزشک متخصص پس از انجام بررسی‌های لازم از روش جراحی لاپاراسکوپی برای تشخیص ضایعه‌های آندومتریوز استفاده می‌شود؛ لاپاراسکوپی روش تشخیص و در نهایت درمان این بیماری بوده، همچنین تنها راه درمان این بیماری انجام جراحی است.

کد خبر 668224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.