۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
تهران، کانون دیپلماسی منطقه

سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان و رئیس جمهوری ازبکستان به تهران از نفوذ ایران در منطقه و تبدیل شدن این کشور به کانون رایزنی‌های منطقه‌ای حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است می‌نویسد: سفر شوکت میر ضیایف رئیس جمهوری ازبکستان و سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به تهران از نفوذ معنوی ایران در منطقه وتبدیل شدن این کشور به کانون رایزنی‌های منطقه‌ای حکایت دارد.

در سفر رئیس جمهوری ازبکستان به تهران یک بیانیه مشترک و۱۰ سند همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های تجارت ترجیحی، حمل ونقل وترانزیت، همکاری داروئی، فناوری‌های کشاورزی، حفاری‌های نفتی و تاسیس بازارهای مشترک به امضاء رسید.

این نخستین سفر رئیس جمهوری ازبکستان به ایران در طول ۲۰ سال گذشته است زیرا سفر سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاشکند شرایط ویژه و قابل قبولی برای ارتقاء سطح مناسبات تهران و تاشکند بوجود آورد.

قرار است سطح مبادلات تجاری ایران و ازبکستان طی سالهای آینده پس از امضاء اسناد همکاری‌های تجاری بین دو کشور به سقف سالانه ۵ میلیارد دلار در آینده نزدیک افزایش یابد و این امر فرصت مناسبی برای بهبود همکاری‌های تجاری دو کشور ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر سفر وزیر خارجه عربستان به ایران که برای نخستین بار در طول ۷ سال گذشته صورت می‌گیرد نشان داد که جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی انزوا پذیر نیست بلکه از ظرفیت بالائی برای حل بسیاری از مناقشات منطقه‌ای بر خوردار است.

حضور ۵ روزه آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۳ کشور آمریکای لاتین یعنی ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا وامضاء ۲۵ سند همکاری مشترک بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین ثابت کرد که دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی از جغرافیای منطقه فراتر رفته وبه حیاط خلوت آمریکا کشیده شده است.

اگر چه آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول ۴ دهه گذشته تلاش کردند تا از رهگذر ایران هراسی مانع ایجاد همگرائی بین ایران و کشورهای منطقه شوند اما سیاست دولت سیزدهم برای شکستن حصارهای سیاسی سر انجام به نتیجه رسید و منطقه در آستانه یک بلوک بندی جدید قرار دارد.

رویکرد عربستان، امارات و پادشاهی عمان برای تشکیل یک مجموعه دریائی مشترک با جمهوری اسلامی برای بومی سازی امنیت خلیج فارس از وجود یک اراده جدی نزد این کشورها در راستای خروج از چتر حمایتی شکننده امریکا حکایت دارد.

بر آیند چنین سیاستی به کاهش هژمونی آمریکا و انزوای سیاسی اسرائیل و فاصله گیری کشورهای عرب منطقه از سیاست‌های تخریبی امریکا و رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

علت این امر این است که کشورهای عرب منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که بحران‌های داخلی اسرائیل به فروپاشی قریب الوقوع این رژیم منجر خواهد شد ولذا تلاش کشورهای عرب منطقه این است که از رژیم صهیونیستی فاصله بگیرند.

ایران نیز همواره در طول سال‌های اخیر دست دوستی خود را صادقانه به سوی کشورهای حوزه خلیج فارس دراز کرده واین سیاست اطمینان کشورهای حوزه خلیج فارس را نسبت به ایران جلب کرد.

کد خبر 668168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.