اعلام هشدار کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی در اصفهان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به هشدار کاهش دمای کمینه و تنش دمایی، گفت: از امروز تا اواسط روز چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه، کاهش دما سه تا پنج درجه‌ای و ایجاد تنش دمایی محصولات کشاورزی در مناطق کوهستانی وجود دارد.

محمدرضا رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا اواسط هفته آینده آسمان در بیشتر نقاط صاف در بعضی ساعات با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: از امروز تا تا پایان هفته‌جاری طی ساعات بعدازظهر و اوایل شب وزش باد نسبتاً شدید و تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است که در مناطق شمال شرق، شرق و مرکز استان با خیزش گردوخاک ناشی از کانون‌های داخلی، کاهش دید و کیفیت هوا همراه خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید، کیفیت هوا و تنش دمایی، افزود: فعالیت این سامانه از بعدازظهر امروز آغاز و روز شنبه سوم تیرماه در بیشتر مناطق استان تداوم دارد.

وی با اشاره به وزش باد نسبتاً شدید و طوفان لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و ماندگاری آن در استان، گفت: فعالیت این سامانه فردا در شهرستان‌های اصفهان، خوانسار، میمه، نائین، زواره، مهاباد، انارک، زرین‌شهر، کبوترآباد، دولت‌آباد، چادگان، مبارکه، دهاقان، نجف‌آباد، دهق، اردستان، مورچه‌خورت، شهرضا، بادرود، سمیرم و گلپایگان است.

رفیعی ادامه داد: طی روز پنجشنبه اول تیرماه شهرستان‌های ورزنه، مورچه خورت، میمه و دهاقان و در وقت جمعه دوم تیرماه؛ اصفهان، خوانسار، میمه، انارک، دولت آباد، دهاقان، دهق، مورچه خورت، گلپایگان، ورزنه، خوروبیابانک و چوپانان و همچنین در شنبه سوم تیرماه شهرستان ورزنه، مورچه خورت، خوروبیابانک و چوپانان تحت تأثیر وزش باد، گردوخاک، کاهش دید، کیفیت هوا و تنش دمایی است.

وی خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده وکهنسال و نهال‌ها را از اثرات مخاطرات این سامانه دانست و اظهار کرد: اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، نبود توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه می‌شود.

خورروبیابانک با ۴۵ درجه گرم‌ترین نقطه استان اصفهان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره توصیف سامانه کاهش دمای کمینه و تنش دمایی، افزود: فعالیت این سامانه از امروز آغاز و تا اواسط روز چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه تداوم دارد.

وی درباره کاهش دما بین سه تا پنج درجه‌ای و ایجاد تنش دمایی محصولات کشاورزی طی فعالیت این سامانه، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها مناطق کوهستانی واقع در خوانسار، بویین و میاندشت، چادگان و فریدونشهر درگیر سرمازدگی هستند.

رفیعی احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به محصولات کشاورزی و باغات و گلخانه‌ها را اثرات مخاطرات سامانه کاهش دمای کمینه و تنش دمایی دانست و اظهار کرد: تنظیم دمای گلخانه‌ها، باغات و مزارع کشاورزی به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تنش دمایی یا سرمازدگی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده یک تا چهار درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین میان‌دشت با دمای چهار درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 668149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.