۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
ماده مخدر زامبی چیست؟ + فیلم

به دنبال رواج ماده مخدر "ترانک" یا زامبی در آمریکا، انگلیس و مناطقی از اروپا و البته انتشار تصاویر خوفناک از معتادانی که با حالتی عجیب در حال تردد در سطح شهر هستند، موجی از نگرانی در این مناطق ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال‌ها پیش و در دوره‌های مختلف اخباری از شیوع مصرف مواد مخدری که علائمی شبیه به زامبی‌ها در انسان ایجاد می‌کند، منتشر می‌شد و نسبت به استعمال این مواد مخدر نیز هشدار داده می‌شد.

هر بار عناوین و اسامی مختلفی برای مواد مخدر زامبی‌کننده مطرح می‌شد و این بار رسانه‌ها از رشد چشم‌گیر مصرف ماده مخدر "ترنک" در بسیاری از ایالت‌های آمریکا و مناطقی از اروپا خبر می‌دهند.

ماده مخدر "ترنک" چیست؟

قضیه از آن جایی آغاز شد که تصاویر و ویدئوهایی عجیب از افرادی با رنگ پریده، چشم‌های گشاد شده، قامت خم و دستانی آویزان در خیابان‌های ایالت‌های فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، تگزاس و رود آیلند در رسانه‌های جهان و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و مخاطبان آن‌ها را زامبی‌های متحرک نامیدند.

براساس مطالبی که رسانه‌ها و منابع جهانی منتشر کرده‌اند، این ماده مخدر حاوی ماده‌ای به نام "زایلازین (xylazine)" است. این ماده آرام‌بخش در دامپزشکی رواج دارد و برای آرام کردن حیواناتی مانند اسب و گاو استفاده می‌شود. علاوه بر زایلازین مواد دیگری همچون فنتانیل، کوکائین، هروئین و دیگر مواد مخدر نیز می‌تواند در ترکیب "ترنک" وجود داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف "ترنک" در آمریکا در یک سال گذشته حدود هزار درصد افزایش داشته است و بنا بر اعلام مقامات آمریکا استفاده آن در ۴۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شایع شده است.

ماده مخدر زامبی و عوارض مصرف آن

این ماده مخدر باعث سرکوب سیستم عصبی مرکزی بدن، خواب آلودگی، فراموشی، کندی تنفس، ضربان قلب آهسته و فشار خون پایین می‌شود و علائم ترک به شدت دردناکی دارد و به همین دلیل مصرف‌کنندگان تمایلی برای درمان دارویی و ترک آن ندارند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر فوت شهروند انگلیسی پس از استعمال آن نیز از طریق منابع جهانی اعلام شده است.

به دنبال رواج این ماده مخدر در آمریکا، انگلیس و مناطقی از اروپا و البته انتشار تصاویر خوفناک از معتادانی که با حالتی عجیب در حال تردد در سطح شهر هستند، موجی از نگرانی در این مناطق ایجاد شده است و دولت‌هایشان به تکاپو برای کنترل شیوع این ماده مخدر افتاده‌اند.

ماده مخدر زامبی وارد ایران نشده است

با توجه به این اخبار، علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری، اظهار کرد: ۱۱۲۷ ماده مخدر صنعتی در جهان شناسایی شده است، ماده مخدر "زامبی" که مصرف آن در آمریکا رو به افزایش است، به ایران وارد نشده است و هیچ موردی از مصرف آن گزارش نشده است.

وی افزود: سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، تجارت اینترنتی مواد مخدر رو به افزایش است و "دارک وب" و فضای مجازی به توزیع مواد مخدر کمک می‌کند.

کد خبر 668097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.