گمانه‌زنی‌ها برای جابه‌جایی آرادکوه

طی سال‌های گذشته مباحثی جهت جابه‌جایی، مکان‌یابی، راه‌اندازی تجهیزات موردنیاز مرکز دفن زباله‌های کلانشهر تهران در مجتمع آرادکوه مطرح شد، اما هنوز این امر محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از تأسیسات دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران بوده که در بخش کهریزک شهرستان ری و در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران-قم و در جنوب کهریزک واقع شده است.

روزانه به‌طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود، تأسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرآبه اشاره کرد.

قدمت دفن زباله‌های کلانشهر تهران در مجتمع آرادکوه به بیش از ۶۵ ساله می‌رسد و از آن جایی که بارها در خصوص تعیین تکلیف و برنامه‌ریزی برای این مرکز صحبت‌هایی مطرح شده است اما هنوز برنامه‌های مکان‌یابی و انتقال این مرکز و راه‌اندازی تجهیزات مورد نیاز در آن به نتیجه نرسیده است.

برخی از مسئولان پیش‌تر اعلام کرده بودند که ‬مجتمع ⁧‫آرادکوه‬⁩ یکی از ۲۸ منبع بوی نامطبوع اتوبان تهران- قم است.

ضرورت ساماندهی هرچه سریع‌تر زباله‌ها در تهران

آبان‌ماه سال گذشته ناسا گزارشی مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه منتشر کرد که پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، در واکنش به این گزارش اظهار کرد: مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد؛ در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: ما از دو سال گذشته دستور کار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل دفن‌های زباله جدید و بر اساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند؛ به عبارتی لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از متان صورت گیرد، اگر این اقدام انجام شود چنین مواردی رخ نمی‌دهد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: محل دفن زباله‌های ما قدیمی هستند، به‌طوری که ۶۰ تا ۷۰ سال از زمان احداث آن‌ها گذشته است و تأسیسات لازم برای استحصال گاز از آن‌ها وجود ندارد.

وی گفت: حجم مشاهده شده در آن مکان مشکوک است، شاید عکس در لحظه‌ای که باد غالب به‌صورت عمودی وزیده، گرفته شده باشد چراکه در بیشتر مواقع باد افقی می‌وزد.

جوهرچی درباره ضرورت ساماندهی هرچه سریع‌تر زباله‌ها در تهران، ادامه داد: این ضرورت احساس می‌شود اما یک موضوع بین‌بخشی است، البته تاحدودی در حال رخ دادن است اما با شرایط مطلوب فاصله داریم. معضل پسماند تنها در مرحله دفن نیست بلکه باید از ابتدای چرخه شروع کنیم. اصلاح تفکیک از مبدأ و بازیافت باعث می‌شود که حداقل پسماند به مراکز دفن برسد و در نهایت پسماندها جزئی می‌شوند و مراکز دفن با پسماندهای حجیم در مدت زمان کم پر نمی‌شود.

پیش‌تر نیز داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، درباره وجود گاز متان بر فراز آرادکوه، اظهار کرد: متان گاز گلخانه‌ای است که اکنون از مراکزی مانند دامداری‌ها، گاوداری‌ها و مراکز دفن زباله متصاعد می‌شود؛ مرکز آرادکوه نیز بیش از ۶۰ سال است که به محل دفن زباله تبدیل شده و مقدار قابل توجهی گاز متان در آن مکان وجود دارد که البته این موضوع ظرفیت بسیار خوبی است.

توجه شهرداری نسبت به جابه‌جایی پسماند از منطقه آرادکوه

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست درباره اقدامات انجام شده برای این مرکز دفع پسماند، اظهار کرد: شهرداری درباره موضوع آرادکوه پای کار است و به‌صورت پیوسته اقدامات مناسب را انجام می‌دهد.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات کنترل شیرآبه است و پساب موجود در آن منطقه به پساب با کیفیت برای کشاورزی تبدیل می‌شود، تصفیه‌خانه‌ها نیز گسترش یافته است اما بخش مهم دیگر این بوده که پساب به سوخت (Refuse Derived Fuel) تبدیل شود و سوخت موردنیاز صنایع سیمان به کارخانه‌های سیمان استان تهران برسد که این مسئله بسیار مهم و جدی است و در دستورکار کمیته و کارگروه پسماند قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه در شهرداری، جابه‌جایی پسماند از منطقه آرادکوه است که البته شهرداری در این زمینه اقدامات مناسبی انجام می‌دهد؛ همچنین شهرداری مشاورانی را به کار گرفته است و در زمینه تبدیل پسماند به ارزش افزوده در تلاش هستند.

وی درباره جابه‌جایی پسماند تاکید و اضافه کرد: جابه‌جایی پسماند یک موضوع اساسی است تا بتوان چند نقطه مختلف جغرافیایی در تهران و در فاصله با شهر را جانمایی سپس پسماند را به این مناطق منتقل کنند. در این زمینه مکاتباتی نیز با سازمان محیط زیست توسط شهرداری انجام شده است اما تاکید ما بر مسئله مهم تفکیک در مبدا است که یک اقدام اصولی محسوب می‌شود.

کد خبر 668063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.