اراک چقدر در زمینه بازآفرینی شهری موفق عمل کرده است؟

بازآفرینی شهری طی سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است تا به احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و افزایش کیفیت زندگی شهروندان در این بافت‌ها کمک کند؛ با این وجود بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک در این مسیر با موانعی روبه‌رو هستند که موفقیت آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازآفرینی شهری در حال حاضر مهم‌ترین و جامع‌ترین رویکرد نسبت به بافت‌های فرسوده شهر است. شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی به‌شمار می‌رود که متولی اجرای برنامه‌های این حوزه در محدوده‌های هدف بازآفرینی است و تحت عناوین بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی از آن یاد می‌شود.

امروزه در علوم مرتبط با شهر هرگونه بافت شهری که نتواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد را بافت فرسوده یا ناکارآمد می‌نامند، البته بافت‌های قدیم شهر به دلیل تطبیق نداشتن با نیازهای روز هدف اصلی بازآفرینی شهری است و بسیاری از شهرداری‌ها اقداماتی را در راستای تحقق شاخص‌های این رویکرد انجام داده‌اند. بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه هدف عملیات است که در نهایت به پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.

سازمان‌های عمران و بازآفرینی شهری که زیرمجموعه شهرداری‌ها به‌شمار می‌رود با پرداختن به آسفالت معابر در محلات هدف و ایجاد دفاتر تسهیل‌گری درصدد است خدمات عمومی را در نقاط مختلف شهر ارائه و مشکلات کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی را در این محلات به صورت جزئی و در شهر به صورت کلی کاهش دهد. محلات هدف بازآفرینی به‌طور عمده با مشکلاتی مواجه است که کار را برای مدیران حوزه پیچیده می‌کند.

تحقق اهداف بازآفرینی شهری در گرو شناسایی موانع این حوزه و اقدام برای رفع آنها است، هرچند دولت امسال با بازنگری در مشوق‌های ساخت‌وساز در این زمینه دست به تسهیلگری زده است، اما موانعی همچون همکاری نکردن بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات و قولنامه بودن املاک موجود در اراضی دولتی همچنان به قوت خود باقی است.

اراک چقدر در زمینه بازآفرینی شهری موفق عمل کرده است؟

جبران عقب‌افتادگی‌های مسکن با احیای بافت‌های فرسوده شهرها

اکبر حسینی، رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازآفرینی شهری در محلات کم‌برخوردار یا بافت‌های فرسوده شهری که بخش عمده‌ای از آن در حاشیه شهرها و بافت تاریخی است از سیاست‌گذاری‌های قانونی دولت است و این موضوع در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

وی اضافه می‌کند: هدف از اجرای این سیاست‌ها در وهله نخست بهسازی این مناطق در بخش املاک و سازه‌ها به منظور توسعه یافتگی در حوزه شهری و ارائه خدمات عمومی است و از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم این دولت جبران عقب‌افتادگی‌های مسکن است، تصریح می‌کند: مشکل کمبود زمین در شهرهای پرتراکم و کلان‌شهرهای کشور مشهود است، این مشکل می‌تواند از طریق احیای بافت فرسوده تا حدی رفع شود، به عنوان مثال قانون سازوکاری ایجاد کرده است تا بتوان برای املاک واقع در این محدوده‌ها سند دریافت کرد و سپس به نوسازی و تجمیع املاک پرداخت که بر اساس مشوق‌های دولت می‌توان تا دو طبقه بیشتر از مجوزهای معمولی شهرداری نیز برای این املاک در نظر گرفت.

حسینی اضافه می‌کند: سال گذشته در استان مرکزی حدود ۵۱۱ واحد از این طریق ساخته شده است و امیدواریم سال جدید نیز این موضوع مورد استقبال مردم این مناطق قرار گیرد، تسهیلاتی که در این راستا در نظر گرفته می‌شد تا سال گذشته ۳۵۰ میلیون تومان بود؛ دولت در نظر دارد سال جاری این وام را به ۵۵۰ میلیون تومان برای هر واحد افزایش دهد.

وی ادامه می‌دهد: در قالب بسته‌های تشویقی دولت و وزارت راه و شهرسازی موارد دیگری نیز وجود دارد که فرصت خوبی را برای بازسازی املاک در محلات هدف بازآفرینی شهری ایجاد کرده است.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به موانع موجود در فرایند بازآفرینی شهری، تاکید می‌کند: یکی از موانع ارائه تسهیلات است و بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن باید ملزم به همکاری شوند و تسهیلات را به افراد ارائه دهند.

حسینی ادامه می‌دهد: املاک این محدوده‌ها قولنامه‌ای است و افراد باید قبل از آغاز نوسازی نسبت به سنددار کردن املاک خود اقدام کنند، بعضی املاک سند مشاعی دارد که به شکل قولنامه‌ای در چند قطعه به فروش رسیده است.

وی اضافه می‌کند: مالکان باید از طریق اداره ثبت برای سنددار کردن ملک خود اقدام کنند که روال پیچیده‌ای دارد و یک مانع در بخش نوسازی به‌شمار می‌رود.

ذیل تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ بر بازآفرینی شهری تاکید شده است

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با تاکید بر اینکه بخش دیگری از املاک قولنامه‌ای مربوط به اراضی دولتی است، تاکید می‌کند: دولت در این بخش مصوب کرده است تا مالکانی املاکی که در اراضی دولتی ایجاد شده، اما قبل از سال ۱۳۹۴ انشعابات قانونی از جمله آب، برق، گاز را دریافت کرده است برای سنددار کردن خانه‌های خود از طریق اداره راه و شهرسازی استان مرکزی حوزه معاونت املاک و حقوقی و اداره ثبت اسناد اقدام کنند.

حسینی می‌گوید: هزینه‌ای بالایی برای این کار در نظر گرفته نشده است و با وجود بسته‌های تشویقی مقرون به صرفه خواهد بود، اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد و در شهر اراک نیز خود را نمایان کرده، این است که شهرداری یا اطلاعات دقیقی در مورد موضوعات ندارد یا با این توجیه که چنین مصوباتی هنوز به دست ما نرسیده است، زیر بار انجام این کار نمی‌رود.

رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار می‌کند: زمانی که مصوبه دولت را داریم و ذیل تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ بر بازآفرینی شهری تاکید شده است این بهانه‌تراشی‌ها از سوی شهرداری‌ها صحیح نیست، چراکه دولت با توجه به کمبود زمین در شهرهای بزرگ این رویکرد را انتخاب کرده است و راهی جز این برای حل مشکل ندارد؛ لذا لازم است دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری داشته باشند.

اراک چقدر در زمینه بازآفرینی شهری موفق عمل کرده است؟

تخصیص ۵ میلیارد تومان برای بازآفرینی محلات هدف شهر اراک

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هدف از اجرای پروژه‌های بازآفرینی، ارتقای محلات هدف بازآفرینی شهری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیست‌محیطی است تا شرایط بهتری برای زندگی شهروندان این محدوده‌ها فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر یکی از پروژه‌هایی که سازمان عمران و بازآفرینی شهر اراک در دست اقدام دارد، آسفالت معابر محلات هدف بازآفرینی به مساحت ۴۳ هزار مترمربع است که تاکنون روکش حدود ۲۷ هزار و ۱۰۰ مترمربع از این معابر انجام شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: از دیگر اقدامات سازمان می‌توان به جدول‌کاری محلات هدف اشاره کرد که حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و تا کنون بخشی از آن انجام شده است.

خسروی تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز توسعه و تهیه سند توسعه محله قنات ناصری از دیگر برنامه‌های سازمان است، اعتباری که براساس بودجه سال جاری برای آن دیده شده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و شرح خدمات آن برای بارگذاری در سامانه ستاد برای انتخاب مشاور آماده شده است.

وی اضافه کرد: در اقدامی دیگر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کف‌سازی گذر معتمد بازار به سمت خیابان حصار در بخش بافت تاریخی در نظر گرفته شده و اجرای این پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک با بیان اینکه راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در کوی امام علی (ع) از دیگر اقدامات است، تاکید می‌کند: کوی امام علی (ع) دارای سند توسعه محله است و ۱۵ پروژه در این سند دیده شده که برای پی‌ریزی آن مقرر شده است دفتر تسهیلگری در این محدوده راه‌اندازی شود و شهردار دستور به‌کارگیری نیرو به این منظور را صادر کرده است.

خسروی می‌گوید: موضوع بعدی که در دستور کار ما است، پیگیری تملک بابت پهنه شهید فردین‌پور است که به استناد قانون حمایت از احیا، بازسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شهری در حال رایزنی با مالکان هستیم و چنانچه موافق باشند به صورت سهام پروژه آن مجموعه را که نقشه و طرح آن تهیه شده است، به نتیجه می‌رسانیم.

کد خبر 668035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد اکبری IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    4 0
    شهرداراراک خیلی از دنیا عقب هست کم کردن تراکم طبقاتی اراک بافت فرسوده بلاتکلیفی مردم وخیابان شهید فردین پور و ۲۰ سال می‌گذرد پژوه خیابان 55 متری ملک تا بلوار میزای شیرازی یک خیابان بازگشایی نشد
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    واقعا که خجالت داره اراک فقط پلهایی زیادی دارد وقتی کسی وارو شهر میشه همون اراک قدیم است متاسفانه به جای گل و درختان و زیبایی شهر مجسمه‌های زیادی گذاشته شده چهار تا خیابان درست حسابی ندارد یک اسفالت خراب سال‌های زیادیست پل شهر صنعتی مشکل دارد ودوچار تصادف زیاد می‌شود وکسی نیست جلوی دود وسم کارخانجات را بگیرد آب وهوای بسیار آلوده‌ای دارد ومردم سرطانی گرفتند هزینه مدرسه ها زیاد است بدون امکانات کافی آقا جان مشکلات زیاد است کی به کی که گوش به حرف من بده
  • خ IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام شهر اراک که در زمانی نه چندان دور یلاق بوده خوبه آلودگی هر طور امکانش هست برطرف و درخت اصلاح شده کم آب در مقیاس زیاد کاشته شده خودروهای سنگین نیان داخل شهر کمربندها استاندارد بشه از اونجا برن جاده فراهان درست شه و ورودی وخروحیها زیباتر راهای شهری بین شهری روستایی با توسعه اونا نزدیکتر راه مهاجران بیاد جلوتر بره خنداب دریاچه مصنوعی آب نما بیشتر میادین کوچکتر ومناسبنر بازار روزها بهتر و بزرگتر و زیباتر افزایش مکان‌ها تفریحی رفاهی ورزشی فرهنگی هنری در همه جا تعریض خیابان‌ها وارتباط سریع ومنطقی اونا و دوطرفه شدندخیابانها پر رفت آمد محصور شدن پارکها و آلاچیق و پلیس در اونا نمایشگاه بیا المللی بهتر و با دسترسی بیشتر مناسب‌تر ترمینال وردیش بزرگتر وبهتر اتوبوس‌ها تاکسی‌ها و خودروهای سواری بین شهری جای بهتر و بازسازی زیبا سازی بافت‌های فرسوده و ایجاد بورس برای خدمات وکالا زیبا سازی بازارچه دوشید