نقش پررنگ پدر در خانواده‌ها / در یک خانواده سالم پدر فردی مقتدر است

یک روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی با اشاره به نقش و جایگاه پدر در خانواده گفت: در یک ساختار و خانواده سالم همیشه پدر فردی مقتدر و با اقتدار است، با اقتدار نه به این معنا که زورگویی کند و خشونت داشته باشد، بلکه نقش پدر به عنوان یک الگو که قرار است فرزندان با آن همانندسازی کند، حائز اهمیت است.

میترا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش پدر اظهار کرد: نقش و جایگاه پدر در خانواده بسیار پررنگ است، زمانی که یک کودک به دنیا می‌آید تنها شش ماه اول تولد با مادر ارتباط دارد و ارتباط کودک با مادر به شدت پررنگ است، اما از شش ماه دوم نقش پدر در رشد کودک به همان اندازه پررنگ خواهد شد که نقش مادر پررنگ بوده است.

وی افزود: لحظاتی که پدر به صورت مستقیم با فرزند ارتباط ندارد، نمی‌توان گفت که نقشی ندارد، زیرا نوع نگاه پدر به مادر و نوع ارتباطی که پدر با مادر دارد، بر رشد روانی و سلامت کودکان تأثیرگذار است.

این روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی تصریح کرد: پدر گاهی به صورت مستقیم با فرزند در ارتباط نیست، اما نمی‌توان گفت که نقش وی پررنگ نیست یا اثرگذاری ندارد، به همین دلیل باید روی نقش پدر تاکید فراوانی صورت گیرد، گاهی در جامعه برخی پدرها تصور می‌کنند که چون مادر حضور دارد، تمام وظایف فرزند و کودک به عهده مادر است و آن‌ها دیگر نقشی ندارند.

وی ادامه داد: از این‌رو پدرها بیشتر تلاش می‌کنند که از نظر مالی، اقتصادی و تأمین مایحتاج زندگی به فرزند خود رسیدگی کنند، درست است که تأمین مالی فرزندان حائز اهمیت است، اما در واقع نباید نقش عاطفی و روانی پدر برای یک فرزند نادیده گرفته شود.

نوری با بیان اینکه نقش پدر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و حضور پدر مهم است، گفت: نقش پدر برای دختر مهم است، زیرا پدر را جایگاهی امن می‌داند، همچنین با وجود اینکه پسرها به لحاظ زیستی با مادر بزرگ می‌شوند، اما نقش پدر به عنوان یک الگو که قرار است پسر رفتارش را با او همانندسازی کند، به‌شدت مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در یک ساختار و خانواده سالم همیشه پدر یک فرد مقتدر است، با اقتدار نه به این معنا که زورگویی کند و خشونت داشته باشد؛ به هر حال نقش پدر نقشی است که می‌توان گفت چه دختر و چه پسر مایل هستند به آن نقش و آرمان‌های پدرانه نزدیک شوند؛ به همین دلیل تمام تلاش‌ها بر این است که جایگاه پدر حفظ شود.

این روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی با بیان اینکه یک پدر به نسبت سالم، نقص خود را می‎‌پذیرد و برای جبران آن اقدامی انجام می‌دهد، افزود: این حس در تمام افراد خانواده وجود دارد که پدر و مادر در نوع رفتار و تربیت خود نقایصی دارند، اما در تلاش هستند که برای جبران این نقایص اقدامی انجام دهند؛ یعنی همه میل دارند که به سمت بهبود حرکت کنند و تجربه‌های ارتباطی جدی و سالم با یکدیگر داشته باشند.

وی گفت: پدری که بسیار سخت است و روی حرف خود به‌شدت پافشاری و احساس می‌کند که هیچ نقصی ندارد، نمی‌تواند اثرگذار باشد و شاید فرزندان نتوانند با این نوع پدر صمیمیت را تجربه کنند و همیشه فاصله‌ای را با پدر حفظ می‌کنند، به همین دلیل فرزندان زمانی که با معضلات و مشکلات مواجه می‌شوند، نمی‌توانند با چنین پدری مشکلات را در میان گذارند.

کد خبر 667786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.