امیرعبداللهیان: مراحل اداری برای استقرار سفرا در تهران و ریاض در حال انجام است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مراحل اداری برای استقرار سفرای ایران و عربستان در پایتخت‌ها در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان امروز _شنبه بیست‌وهفتم خردادماه پس از دیدار و گفت‌وگو با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور همتای سعودی در تهران اظهار کرد: حدود ۱۰۰ روز از توافق ایران و عربستان برای شروع مجدد روابط سپری شده است. در این مدت سفرای دو کشور معرفی و مراحل اداری برای استقرار آنها در پایتخت‌ها در حال انجام است.

وزیر خارجه افزود: لازم می‌دانم از مساعدت‌های دولت عربستان برای افتتاح اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان تشکر کنم. ما نیز اقدامات و تسهیلات لازم را برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان فراهم کردیم. خرسندیم با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع کشورمان و حجاج ایران حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این رابطه از حمایت‌ها و هماهنگی‌های وزیر خارجه عربستان تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی به مقاصد زیارتی و گردشگری در ایران را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: در ادامه دیدارهای قبلی من و همتای سعودی در پکن و کیپ تاون فرصتی داشتیم در خصوص ابعاد مختلف مناسبات گفت‌وگو کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تأیید توافقات امروز دو وزیر توسط مقامات عالی ۲ کشور در مسیر اجرای توافقات فیمابین اقدام خواهیم کرد.

وی هم‌چنین گفت: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار داشت: اتفاق نظر داریم که حل مسئله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و عربستان است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام کردیم و در خصوص موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: گفت‌وگوهای امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت.

منبع: فارس

کد خبر 667745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.