صادرات نفت ایران به بالاترین سطح از ۵ سال گذشته رسید

با وجود پابرجا بودن تحریم‌های آمریکا، صادرات محموله‌های نفت خام ایران از پاییز گذشته دو برابر شده است و این رقم در ماه «مه» امسال به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و بالاترین مقدار در پنج سال اخیر رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از شانا، ایران نسبت به پنج سال گذشته در حال حمل بیشترین محموله‌های صادراتی نفت خام است، به‌طوری که این اتفاق ظهور دوباره تهران در صحنه ژئوپولیتیک را تقویت می‌کند. بنابر آمارهای مؤسسه کپلر، با وجود پابرجا بودن تحریم‌های آمریکا، صادرات محموله‌های نفت خام ایران از پاییز گذشته دو برابر شده و در ماه مه سال ۲۰۲۳ میلادی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در همین حال، برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی حکایت از آن دارد که تولید نفت خام ایران در ماه مه به ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه و بالاترین مقدار از اواخر سال ۲۰۱۸ رسیده است. تحلیلگران حوزه انرژی معتقدند ظرفیت تولید نفت خام ایران از این رقم بالاتر است و شاید از ۳ میلیون بشکه در روز هم فراتر رود.

در این گزارش آمده است که بخش زیادی از محموله‌های صادراتی نفت خام ایران راهی چین می‌شوند و افزایش فروش نفت خام این کشور، به‌صورت ملموس نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در حال تثبیت دوباره جایگاه خویش است. این معاملات نشان می‌دهد ایران ترمیم روابط با کشورهای منطقه، تقویت همکاری‌ها با چین به‌عنوان قدرت پیشرو آسیا و تعامل دیپلماتیک با دیگر کشورها را آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی به نقل از مؤسسه‌های مشاوره‌ای، داده‌های حمل‌ونقل و منابع مطلع از این موضوع آورده است که صادرات و تولید نفت خام ایران با وجود تحریم‌های آمریکا به بالاترین سطح در سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است. تحلیلگران دیگر نیز معتقدند تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته است. برآوردهای مؤسسه اس‌وی‌بی اینترنشنال نشان می‌دهد تولید روزانه نفت خام ایران در ماه مه به ۳ میلیون و ۴۰ هزار بشکه رسیده که نسبت به رقم روزانه ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه افزایش یافته است. بر اساس این برآورد صادرات نفت خام و میعانات گازی این کشور در ماه مه امسال به یک میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مؤسسه کپلر اعلام کرده است که پالایشگران چینی به‌ویژه پالایشگران کوچک‌تر و مستقل، خرید محموله‌های نفت خام از ایران را افزایش داده‌اند. گرگ برو، تحلیلگر گروه مشاوران اوراسیا می‌گوید تمایل چین به افزایش خرید محموله‌های نفت خام ایران از تقویت روابط تهران و پکن حکایت دارد.

کد خبر 667648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.