هوای اصفهان برای چهارمین روز پیاپی سالم است

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان از سنجش کیفیت هوای کلانشهر اصفهان امروز بیست‌وهفتم خردادماه منتهی به ساعت ۹ صبح، براساس داده‌های ۹ ایستگاه پایش فعال خبر داد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها، اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز آلاینده غالب هوای کلان‌شهر اصفهان، ذرات معلق ۱۰ میکرون (ریزگرد) بوده که شاخص آن برابر ۷۷ و در وضعیت قابل قبول است.

وی افزود: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های سپاهان‌شهر با شاخص ۵۴، پارک زمزم با شاخص ۷۰، خیابان ولدان با شاخص ۷۲، کاوه با شاخص ۷۳، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۴، میرزاطاهر با شاخص ۷۸، خیابان زینبیه و رهنان با شاخص ۸۰ و انقلاب با شاخص ۸۶ وضعیت قابل قبول (زرد) را نشان می‌دهد.

همچنین براساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، امروز در ساعت منتهی به ۹ صبح شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی شاخص ۹۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است. ایستگاه‌های پروین با شاخص ۱۱۰ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) و خیابان احمدآباد با شاخص ۹۲، خرازی با شاخص ۹۸ رودکی با شاخص ۵۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، سجزی، مبارکه و شاهین‌شهر است. سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های سجزی با شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد. سنجش کیفیت هوا در مبارکه و شاهین‌شهر خاموش است. شاخص هوا ایستگاه‌های سنجش استانداری اصفهان، خواجو، جی، باغ غدیر، دانشگاه و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 667594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.