درخواست‌های ماکرون از بن‌سلمان در الیزه

رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با ولی‌عهد عربستان ضمن بررسی پرونده‌های عراق و لبنان، خواستار نقش‌آفرینی «محمد بن سلمان» برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین خواهد شد.

به گزارش ایمنا، «محد بن سلمان» بعدازظهر امروز (جمعه، ۱۶ ژوئن) وارد پاریس شد و مورد استقبال رسمی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت.

پایگاه اینترنتی شبکه «العربیه»، ضمن بیان این نکته که سفر فعلی ولی‌عهد عربستان برای دومین بار در کمتر از یک سال گذشته صورت می‌گیرد، به نقل از یک منبع آگاه فرانسوی گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه طی رایزنی‌ها با بن سلمان در کاخ الیزه، درخواست‌هایی را مطرح خواهد کرد.

در آستانه نشست رسمی و گفت‌وگوی ماکرون با بن‌سلمان، یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه فاش کرد که رئیس جمهور این کشور از ولی‌عهد عربستان سعودی خواهد خواست تا برای پایان جنگ در اوکراین کمک کند.

این منبع ریاست جمهوری فرانسه پیش از استقبال مقامات کشورش از ولیعهد عربستان در الیزه گفت که فرانسه رسماً از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ حمایت خواهد کرد.

این منبع همچنین گفت: ماکرون امروز، جمعه با ولی‌عهد درباره موضوعاتی که هر دو کشور به آن اهمیت می‌دهند، مانند ثبات در لبنان و عراق گفت‌وگو خواهد کرد.

این منبع افزود: فرانسه منتظر است تا عربستان سعودی که با روسیه در گروه بیست روابط خوبی دارد، مسکو را برای گفت‌وگو درباره اوکراین تشویق کرده و در این روند، نقش ایفا کند؛ چرا که این به نفع همه از جمله کشورهای جنوب و عربستان سعودی خواهد بود.

خبرگزاری رسمی دولت عربستان سعودی امروز (چهارشنبه، ۱۴ ژوئن) اعلام کرده بود: بن‌سلمان در سفری رسمی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد؛ او ریاست هیأت سعودی شرکت کننده در اجلاس سران کشورها «برای یک پیمان مالی جهانی جدید» را که در تاریخ ۲۲ تا ۲۳ ژوئن در پاریس برگزار خواهد شد، بر عهده خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: ولی‌عهد عربستان همچنین در مراسم رسمی پادشاهی سعودی به مناسبت کاندیداتوری ریاض برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ که در ۱۹ ژوئن در پاریس برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این دومین بار است که بن سلمان در کمتر از یک سال گذشته، به پایتخت فرانسه سفر می‌کند؛ سفر قبلی او در ۲۸ ژوئیه سال گذشته صورت گرفت. در حالی که امانوئل مکرون هم در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۱ به عربستان سعودی سفر کرده بود. کاخ الیزه فرانسه از چند روز قبل پیش خبر، سفر ولی‌عهد عربستان به پاریس را منتشر کرده بود.

پیش از این، منابع فرانسوی دیگر هم تایید کرده بودند که علاوه بر دیدارهای متقابل، رایزنی‌های مستمری بین رئیس جمهور ماکرون و ولی‌عهد سعودی در مورد برخی از مسائل دوجانبه صورت خواهد گرفت؛ زیرا ریاض و پاریس در مسائل منطقه‌ای و تحولات حوزه انرژی همکاری‌های دوجانبه خوبی دارند.

در حالی که منابع آگاه فرانسوی از اولویت داشتن بحران اوکراین در این گفت‌وگوها خبر می‌دهند، ناظران سیاسی معتقد بودند که در میان پرونده‌های منطقه‌ای، پرونده لبنان در این رایزنی‌ها مهم‌تر خواهد بود؛ زیرا لبنان هشت ماه است که از بحران عدم انتخاب رئیس‌جمهور رنج می‌برد و دو کشور پیش از این صندوق مشترکی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به دولت بیروت راه‌اندازی کرده بودند تا به حل بحران این کشور کمک کند.

منبع: فارس

کد خبر 667516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.