بیش از یک میلیون هکتار از مراتع اصفهان تحت تأثیر وقوع حریق قرار دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع استان تحت تأثیر ظرفیت وقوع حریق قرار دارد که در منطقه غرب و جنوب برای کمربند زاگرسی و برخی در محدوده منطقه کوه کرکس است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در استان اصفهان مطالعات پهنه‌بندی وقوع حریق توسط منابع طبیعی انجام شده است، اظهار کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مراتع استان تحت تأثیر ظرفیت وقوع حریق قرار دارد که در منطقه غرب و جنوب برای کمربند زاگرسی و برخی در محدوده منطقه کوه کرکس است.

وی افزود: گاهی پیش می‌آید که خطای انسانی مانند خاموش نکردن آتش توسط گردشگران، انداختن ته سیگار، کبریت خاموش نشده، رها کردن قوطی کنسرو و بطری و شیشه که انعکاس نور در آن‌ها حالت ذره‌بینی ایجاد می‌کند و در آن مناطق حریق به وجود می‌آورد و گاهی آتش‌هایی که کف مزارع روشن می‌شود، حریق‌های کنترل نشده به بار می‌آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در خصوص پیشگیری از حریق در مراتع، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ترویج، آموزش و فرهنگ‌سازی انجام شده است، همچنین مقرر شده گردشگری و میراث فرهنگی اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند و هلال‌احمر با توجه به وظیفه ذاتی که در راستای آموزش همگانی دارد به صورت ویژه با خانه‌های هلال روستاها و شهرها تاکید به اصول ایمنی در برابر حریق را انجام دهند.

وی ادامه داد: تقویت گشت‌های نظارت و مراقبت در اراضی ملی توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و قرق‌بان‌ها، آموزش به محافظان افتخاری، نیروهای گشت مراقبت در مناطق زیست‌محیطی و محیط‌بانان صورت گیرد.

شیشه‌فروش اضافه کرد: مناطق حادثه‌خیز تحت تأثیر حریق، در قالب نقشه مناطق در هر شهرستان تهیه شده است، طرح‌های مرتع‌داری به منظور ترغیب بیشتر مرتع‌داران در راستای حفاظت از مراتع صورت گرفته و هرگونه گزارش اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ سامانه‌های امداد حوادث در مراتع و جنگل‌ها بوده که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی تماس‌ها است، از این رو شهروندان می‌توانند با این سامانه‌ها تماس گرفته و در هر مکان که حریقی رخ داد اطلاع‌رسانی کنند؛ از آن جایی که وقوع حریق از طریق این سامانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، بلافاصله ارزیابی خسارت توسط منبع طبیعی انجام و بعد از اطفای حریق احیای بازسازی مناطق دچار حریق انجام می‌شود.

کد خبر 667499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.