دورخیز دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای رفع موانع اشتغال

دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از زیرنظام های آموزش عالی همسو با سیاست‌های کلان توسعه اشتغال به دنبال احیا و ایفای وظیفه ذاتی خود برای تسهیل در فرآیند ایجاد اشتغال کارآمد و اثربخش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق‬ اصل‏ بیست و هشتم‬ از‬ فصل‬ سوم‬ قانون‬ اساسی‬ جمهوری‬ اسلامی‬ ایران مصوبه‬ دهم‬ فروردین‌ماه‬ ۱۳۵۸‬ «هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏‬ و‬ مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز‬ جامعه‏ به مشاغل گوناگون‏، برای همه‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به کار و شرایط‬ مساوی‏ را برای احراز مشاغل‏ ایجاد نماید.»

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) شانزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ دیدار کارآفرینان تولیدی و صنعتی و کشاورزی با رهبر انقلاب توسعه مهارت‌های فنی را از طریق توجه به «هنرستان‌های فنی – صنعتی، دانشگاه‌های علمی – کاربردی و آموزشکده‌های فنی – حرفه ای» ضروری برشمردند و افزودند: «کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه‌های کارآمد هم نیاز دارد.»

بند دوم متن سیاست‌های کلی اشتغال با بیان این‌که: «آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی) و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها» اواخر خردادماه ۱۳۹۰ به رؤسای قوای سه گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای نگهبان ابلاغ شد.

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بیستم آبان‌ماه ۱۳۹۴ در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری با رهبر انقلاب رهبر انقلاب اسلامی، پژوهش محور شدن دانشگاه‌ها، اجرای دقیق نقشه جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخص‌های دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: «یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه این موضوع هم، برنامه‌ریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت در بخش‌های دولتی و غیردولتی است.»

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بیستم خردادماه ۱۳۹۷ در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب، «صنعت» را زمینه‌ای برای ورود پیشرفت‌آفرین و رونق‌بخش دانشگاه‌ها برشمردند و با تأیید تصویب فرصت مطالعاتی یک‌ساله برای اساتید در صنعت، گفتند: «دانشگاه باید از نزدیک با مشکلات صنعت آشنا شود و آن‌ها را حل کند تا نیاز نباشد برای حل مشکلات صنعت نفت یا صنعت برق، چشم به بیگانگان بدوزیم.»

دورخیز دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای رفع موانع اشتغال

طی روزهای گذشته سید محمد تقی شاهچراغی، استاندار قم در سخنانی با مثبت خواندن تلاش دانشگاه علمی‌کاربردی برای تضمین اشتغال دانشجویان می‌گوید: ارتباط دانشگاه با صنعت برای تربیت نیروی ماهر و توانمند می‌تواند موجب رشد تولید و کمک به تولید کنندگان کشور شود و ما در استان قم ظرفیت‌های بسیاری داریم که نیازمند ارتباط واقعی این صنایع با محیط‌های دانشگاهی برای افزایش توان مهارتی و تولیدی این واحدها هستیم.

حسن بیرانوند، مدیر صندوق کارآفرینی امید لرستان در دیدار با سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان از آمادگی این مجموعه برای اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ به دانشجویان و دانش‌آموختگان واجد شرایط دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد.

وی با بیان این‌که از هر برنامه‌ای که در راستای کاهش فقر و رفع بیکاری باشد حمایت می‌کنیم، می‌گوید: تضمین اشتغال دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی، علاوه بر افزایش آموزش‌های مهارتی، کمک به اقتصاد جامعه می‌کند که حلقه مفقوده آموزش‌ها در کشور نیز همین موضوع است.

حسین بلندی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این رابطه می‌گوید: دانشگاه جامع علمی کاربردی همسو با سیاست‌های کلان توسعه اشتغال به دنبال احیا و ایفای رسالت و وظیفه ذاتی خود مبنی بر تسهیل شرایط برای دست‌یابی به اشتغال اثربخش است و به این منظور نسبت به بازتعریف مأموریت‌ها بر طبق زنجیره ارزش خود از طریق گسترش آموزش مؤثر مبتنی بر نیازهای شغلی، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی، وسعت‌بخشی به صلاحیت حرفه‌ای مبتنی بر بازارکار و توسعه برنامه‌های فرهنگی و تعمیق ارزش‌های دینی در راستای ایجاد فرهنگ کارآفرینی و اشتغال همت می‌گمارد.

غلامرضا مالکی، تمشیت امور دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشگاه علمی‌کاربردی عمدتاً شغل‌محور هستند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دوره‌های دانشگاه علمی‌کاربردی در مقاطع مختلف در نهایت منجر به ایجاد اشتغال می‌شود. براساس طرح آمایش آموزش عالی که در سطح کشور پیگیری شد در مهرماه سال گذشته جمعاً حدود ۸۸۰۰ کد رشته در سراسر کشور در ۵۲۰ مرکز علمی‌کاربردی برگزار شد.

دورخیز دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای رفع موانع اشتغال

وی می‌افزاید: براساس مأموریت اصلی دانشگاه علمی کاربردی در گام نخست ۲۶۰۰ کد رشته محل حذف شد و عملاً ما بهمن‌ماه سال گذشته در ۲۵ درصد از کدرشته ها پذیرش دانشجو نداشتیم؛ این روند استمرار پیدا کرد و مجدداً ۱۰۰۰ کدرشته فاقد مخاطب براساس نیازسنجی انجام شده در سطح استان‌ها حذف شد البته به موازات حذف ۱۰۰۰ کدرشته حدود ۸۵۰ کدرشته محل جدید در سراسر کشور اضافه شده است. در مهرماه ۱۴۰۲ مجموع کدرشته محل‌هایی که در سطح دانشگاه علمی کاربردی اجرا خواهد شد حدود پنج هزار و ۸۵۷ کدرشته‌محل خواهد بود.

مالکی با اشاره به اجرای آمایش رشته‌های دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان می‌گوید: در مهرماه سال گذشته حدود ۳۹۲ کدرشته داشتیم که این تعداد در بهمن‌ماه به ۲۳۷ کدرشته تقلیل پیدا کرد و براساس نیازسنجی که در ۲۵ مرکز در سطح استان انجام شد این ۲۳۷ کدرشته در حال حاضر در مهرماه سال جاری به ۲۹۰ کدرشته افزایش پیدا می‌کند. بخش قابل توجهی از کد رشته‌محل‌هایی که متقاضی نداشت و متناسب با نیاز بازار نبود از گردونه خارج شد. ۱۴ کدرشته جدید را از مهرماه در سطح استان اصفهان پذیرش خواهیم کرد.

تمشیت امور دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان با اشاره به اینکه سرفصل‌نویسی برخی از کدرشته‌های علمی‌کاربردی برای نخستین بار توسط استان اصفهان در سطح کشور انجام شده است، خاطرنشان می‌کند: رشته مهندسی فناوری بالگرد در مرکز علمی کاربردی شهید وطن پور اجرا خواهد شد که سرفصل دوره کارشناسی در اصفهان تدوین شد و اواخر اردیبهشت‌ماه جاری به تصویب شورای گسترش رسید و برای نخستین بار به‌صورت انحصاری از مهرماه ۱۴۰۲ پذیرش دانشجو انجام خواهد شد.

دورخیز دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای رفع موانع اشتغال

وی با اشاره به اینکه در مراکز علمی‌کاربردی اساس سیاست‌گذاری در گام نخست بهبود کیفت آموزش است، تصریح می‌کند: مراکزی می‌توانند مجوز فعالیت اخذ کنند که تضمین اشتغال داشته باشند. در استان اصفهان مرکز سلامت برای نخستین بار مجوز را از شورای گسترش اخذ کرده و در مهرماه در چهار کدرشته مرتبط با تجهیزات پزشکی پذیرش دانشجو خواهد داشت.

مالکی با تاکید بر اینکه مبحث تضمین اشتغال عمدتاً شامل مراکزی می‌شود که در جوار محیط کار قرار گرفته‌اند، می‌گوید: مرکز سلامت دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان در جوار یک محیط کاملاً پزشکی قرار دارد و بخشی از دانش آموختگان این مرکز علمی قرار است در کلینیک‌های تخصصی جذب شوند. با توجه به اینکه در انتهای سال مجموعه هتل شهرک سلامت افتتاح خواهد شد صحبت‌هایی برای برگزاری یک دوره کاردانی تحت عنوان «هتل داری سلامت» انجام شده که بخشی از دانش آموختگان این مرکز جذب هتل شهرک سلامت خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ مرکز علمی کاربردی فعال در استان اصفهان سه مرکز در مبحث تضمین اشتغال ورود پیدا کرده‌اند، می‌گوید: بخشی از فارغ التحصیلان به صورت مستقیم و برخی به‌صورت غیرمستقیم در مجموعه‌های تحت پوشش محیط کار این سه مرکز علمی حضور خواهند داشت.

گزارش از: بهنام عبدلی _ دبیر سرویس علم‌وفناوری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 667486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.