تاثیر گیاهان خانگی بر آلودگی هوا و امواج مغناطیسی / طوفان‌های گردوغبار تهدیدی جدی است

تدوین آئین‌نامه آفرودسواران، نقش تغییرات اقلیمی در افزایش مدت بادهای ۱۲۰ روزه، تاثیر گیاهان خانگی بر آلودگی هوا و امواج مغناطیسی و طوفان‌های گردوغبار تهدید امنیت میلیون‌ها نفر را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بهره بیشتر ایران از انرژی باد نسبت به سایر کشورهای منطقه، اظهار کرد: باد یک انرژی پاک است که می‌تواند در زمینه میزان تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا مؤثر باشد.

وی درباره انرژی بادی در ایران، گفت: ایران کشوری است که بیشتر از سایر نقاط می‌تواند انرژی بادی دریافت و از آن استفاده کند این درحالی است که هم‌اکنون نیز بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بادهای بلندمدت و تأثیرگذاری هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه ایران در زمینه بهره‌گیری از انرژی باد سابقه چند هزار ساله دارد، افزود: اولین کشوری که از باد بهره برده «ایران» است چراکه جزو اولین کشورهای دارای آسیاب بادی بود. این آسیاب‌ها بیشتر در منطقه سیستان و بلوچستان احداث شده بودند بنابراین ما تاکنون بهره زیادی از انرژی بادی برده‌ایم البته اگر باد با شن و ماسه همراه باشد، انرژی جنبشی بیشتری ایجاد می‌شود، بنابراین بهره بیشتری می‌توان از آن برد.

وی با بیان اینکه برای بهره‌گیری بیشتر از انرژی بادی و جایگزینی آن با انرژی‌های دیگر هنوز جای تلاش بیشتری وجود دارد، تصریح کرد: پژوهشگاه هواشناسی کشور در این زمینه مطالعات بسیار زیادی انجام داده و در اختیار وزارت نیرو قرار داده است که اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است و اجرای اقدامات برای بهره‌گیری از این انرژی کماکان ادامه دارد، چراکه باد یک انرژی پاک است که می‌تواند در زمینه میزان تغییرات اقلیم، آلودگی هوا و … مؤثر باشد.

ضیاییان گفت: استفاده از انرژی باد می‌تواند جایگزین مناسبی برای انرژی‌های فسیلی باشد و منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود، لذا کمک زیادی به کاهش گرمایش جهانی می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان درباره چگونگی شکل‌گیری این جریانات، اظهار کرد: با شروع شدن فصل گرم سال، یک سیستم کم فشار به‌صورت غیردینامیکی و حرارتی روی منطقه پاکستان و افغانستان شکل می‌گیرد و در تقابل با سیستم پرفشاری که در عرض‌های بالاتر همچون ترکمنستان و… شکل می‌گیرد، گرادیان فشاری یا تغییرات فشاری زیادی را در منطقه شمالی سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند و منجر به وزش بادهایی می‌شود که تا انتهای فصل گرم سال ادامه دارد.

تدوین آئین‌نامه قانونی برای فعالیت آفرودسواران

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از تدوین آئین‌نامه قانونی و دفترچه آموزشی برای فعالیت آفرودسواران در طبیعت خبر داد.

وی با اشاره به اثرات مخرب ورود خودرو به محیط‌زیست، اظهار کرد: یک خودرو با وارد به طبیعتی که دارای پوشش گیاهی و جانوری است منطقه‌ای را که از لحاظ فرسایش مشکلی ندارد با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: طبیعت و مناطقی که در آن زیستگاهی ایجاد شده یک شهر طبیعی است، چراکه حیوانات آنجا ساکن هستند، پوشش گیاهی و چینش به بهترین نحو در آن وجود دارد، اما ما به عنوان بهره‌بردار این ساکنان را با صدای ماشین، فراری می‌دهیم، لذا بسیاری از حیات وحش برای همیشه دور شده و از محل اصلی زندگی خود فراری و از زیستگاه‌ها بین می‌روند.

وی با بیان اینکه بیراهه روندگان یا آفرودسواران طبیعت را با مشکل مواجه می‌کنند، گفت: در حال حاضر هیچ قانون و آئین‌نامه‌ای حاکم بر فعالیت این افراد وجود ندارد. این قشر دوست دارند از طبیعت استفاده و تخلیه انرژی کنند. اهل هنر و ورزش هستند، اما از دید ظاهری آنها طبیعت را با مشکل مواجه می‌کنند، واقعیت امر همین است، لازم است بدانیم آنها دست یاری به سازمان داده‌اند.

سلاجقه با بیان اینکه آموزش در حوزه حفظ محیط‌زیست و فرهنگ‌سازی در این مسیر تکلیف ما است، گفت: محتوای آموزشی باید تدوین کنیم، چراکه اقشار مختلف طبیعت را دوست دارند، اما قوانین را نمی‌دانند. مکلفیم آئین‌نامه خاص خود را تدوین و در اختیار آنها قرار دهیم تا هر فردی وارد طبیعت می‌شود دارای یک جدول راهنما باشد. این جدول راهنما باید شامل موادی که وارد طبیعت می‌کند مانند پلاستیک، نحوه ورود به طبیعت، مسیر عبور از طبیعت، سرعت عبور در طبیعت و حتی نوع ماشینی که با آن وارد طبیعت می‌شوند، باشد، همه این موارد قانونمند می‌شود.

گیاهان خانگی علیه "آلودگی هوا" و "امواج مغناطیسی"!

الهه پهلوان، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی محیط‌زیست و عضو بنیاد حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران، اظهار کرد: بر اساس جدیدترین پژوهش (۲۰۲۳) انتشار یافته، آلودگی هوا تنها محدود به آلودگی هوای بیرون نیست، بلکه آلودگی هوای داخل ساختمان بسیار آلوده‌تر از آلودگی هوای بیرون است، بنابراین نیاز است مطالعات بیشتری بر روی خطرات مرتبط با کیفیت هوای داخل ساختمان متمرکز شود.

وی افزود: تاکنون انواع روش‌های فیزیکی و شیمیایی یا فناوری‌های مبتنی بر علم به طور مؤثر برای کاهش آلودگی هوای داخل ساختمان به کار گرفته شده‌اند، اما به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری این فناوری‌های مرسوم موجود، باید با روش‌های زیست پالایی مقرون‌به‌صرفه، سازگار با محیط زیست و غیرتهاجمی جایگزین شوند، یکی از بهترین راهکارها برای افزایش کیفیت زندگی در شهرها زیستن با گیاهان آپارتمانی است.

عضو بنیاد حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: در این رابطه گیاهان زینتی به واسطه دارا بودن تعداد و تنوع گیاهی خیلی زیاد، درجات مختلفی از تحمل در غلظت‌های متفاوت آلاینده‌ها را نشان می‌دهند. این گیاهان علاوه بر دارا بودن توان پاکسازی فضاهای بسته و سرپوشیده از آلودگی هوا، امواج مغناطیسی، ارزش‌های اقتصادی مانند کاهش هزینه‌های درمانی‌، زیباسازی مناظر و زیبایی بصری را نیز به همراه دارند.

وی درباره اثر گیاهان خانگی بر کاهش هزینه‌های درمانی، گفت: برای نمونه به عقیده بسیاری از پزشکان حوزه سلامت وجود گل و گیاه طبیعی در محیط پیرامون افراد، از بروز افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند و نقش و تأثیر قابل تأملی در سلامت روح و روان افراد به همراه دارد.

پهلوان ادامه داد: آنچه بیشتر از همه مهم است؛ بحث گیاه پالایی در محیط‌های داخلی و سربسته بر اساس نوع گیاه است که چه مقدار از آلاینده‌ها را توسط اندام‌های خود ذخیره می‌کنند. گیاهان آپارتمانی با فیلتراسیون زیستی از جمله رویکردهای نوظهوری هستند که می‌توانند هوای داخل خانه و سایر محیط‌های سربسته را به طور مؤثر تصفیه کنند و اگر گیاه درست انتخاب شود، بدون ایجاد علائم سمیت به بقای خود ادامه خواهد داد. یک نکته مهم دیگری که در بحث نگهداری از گیاهان آپارتمانی مطرح است مقاومت و سازگاری با نور کم و نیاز آبی کم است.

وی بیان کرد: دو گیاه آپارتمانی مورد علاقه اکثر خانواده‌های ایرانی پوتوس (پتوس) و سانسوریا هستند. در مطالعه‌ای توسط محققان با عنوان "مقایسه توان گیاه پالایی دو گیاه زینتی پوتوس و سانسوریا به هنگام مواجه با آلودگی‌های فضای بسته"؛ به بررسی دو گیاه آپارتمانی پوتوس و سانسوریا در برابر آلودگی و میزان جذب آلودگی پرداخته شده است. نتایج هر دو گونه در این پژوهش نشان داد، دو گیاه قادر به گیاه پالایی محیط‌های بسته هستند و پوتوس سازگاری بالاتری با شرایط و بیش از سانسوریا دارد.

طوفان‌های گردوغبار امنیت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: طوفان‌های گرد و غبار در شرف تبدیل شدن به یک معضل جهانی است که بهداشت انسانی، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته است.

وی درباره محیط‌زیست و توسعه اپسد (APPCED)، اظهار کرد: هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از علاقه‌مندان به همکاری و تعامل با دیگر کشورها در بیستمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس آسیا اقیانوسیه در خصوص محیط‌زیست و توسعه اپسد (APPCED) می‌کوشد، ضمن حمایت از این گونه تعاملات نقش سازنده و مثبتی را در گفتگوهای پیش رو ایفا نماید.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی افزود: محیط‌زیست و توسعه به عنوان دو رکن اساسی و مهم از توسعه پایدار ابعاد مختلف زندگی بشری را فراگرفته و کشورها در مسیر رشد و تعالی خود ناگزیر از توجه به آنها و رعایت توازن میان آنها هستند.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع تا جایی است که بی‌توجهی به آنها و رعایت نکردن استانداردهای مربوطه موجب وارد آمدن خسارات و لطمه سنگینی به هر دو بخش می‌شود و نه تنها جوامع اولیه، بلکه دیگر ملت‌ها و کشورهای همسایه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رفیعی با تأکید بر اینکه در حوزه محیط‌زیست، مجلس جمهوری اسلامی ایران تاکنون اقدامات مؤثری را در زمینه تعیین و تصویب استانداردها و معیارهای لازم برای حفاظت از محیط‌زیست در بخش‌های مختلف همچون آب و هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های صنعتی، خانگی و حمل و نقل به عمل آورده است، افزود: قانون هوای پاک یکی از دستاوردهای مهم مجلس ایران در این زمینه است که بر اساس آن تمام مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی موظف به کاهش و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهبود کیفیت سوخت‌های مصرفی و ارتقای بهره‌وری انرژی شده‌اند.

وی گفت: مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه و گسترش استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از طریق تضمین خرید برق تولیدی، اعطای وام‌های کم بهره به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و در نظر گرفتن مشوق‌های اقتصادی و مالی در کنار رقابت‌پذیر کردن انرژی‌های جدید در مقایسه با انرژی‌های سنتی برای گسترش استفاده از این انرژی‌ها را مورد توجه قرار داده است.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال میزان موفقیت به اندازه پیش‌بینی‌ها نبوده و چالش‌های بزرگی بر سر راه موفقیت در این زمینه وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها وجود تحریم‌های ظالمانه و منع دسترسی شرکت‌های ایرانی به فناوری‌های نوین و منابع مالی خارجی و دانش فنی این موضوع است، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از خانواده جهانی همواره خود را پایبند و موظف به رعایت تعهدات بین‌المللی در زمینه محیط‌زیست می‌داند.

وی اظهار کرد: امروز پدیده طوفان‌های گرد و غبار در شرف تبدیل شدن به معضلی جهانی است که بهداشت انسانی، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی میلیون‌ها نفر انسان در بخش‌های مهمی از سراسر جهان به خطر انداخته است. مقابله با این طوفان‌ها تنها در حیطه مسئولیت و توانمندی چند کشور نیست و ضروری است برنامه‌ریزی و اقدامات و تدابیر منطقه‌ای و جهانی برای آن اندیشیده شود.

کد خبر 667463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.