پیگیری راه‌اندازی شرکت کشتیرانی مشترک در سفر وزیر راه و شهرسازی به روسیه

جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی با دستیار رئیس جمهور روسیه و سه تن از استانداران این کشور با پیگیری طرح راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک، گسترش تجارت و ترانزیت میان دو کشور، ارتباط ریلی روزانه در مرز قزاقستان و پیشنهاد ایجاد هاب رودخانه ای در سه بندر روسیه همراه بود.

به گزارش ایمنا، مهرداد بذرپاش که به منظور شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی بین‌المللی به سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده است، جلسه‌ای با ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه و استانداران حوزه رود ولگا در راستای بررسی ظرفیت‌ها و امکانات حمل و نقل از مسیر ولگا و دریای خزر داشت.

در این جلسه، استانداران استان‌های سامارا، آستراخان و چلیابینسک حضور داشتند.

راه‌اندازی هر چه سریع‌تر شرکت کشتیرانی مشترک

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره بر اهمیت اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود در رابطه با روسیه بر راه اندازی هر چه سریع‌تر شرکت کشتیرانی مشترک تاکید کرد.

بذرپاش همچنین پیشنهاد همکاری فنی شرکت‌های ایرانی برای لایروبی رود ولگا و نیز همکاری‌های هوایی بین هواپیمایی کشوری و شرکت‌های روسی را مطرح کرد و در بخش دیگری از سخنان خود تکمیل کریدورها و افزایش حجم تبادلات میان ایران و روسیه را عنوان و بر اجرایی شدن آن‌ها به جد تأکید کرد.

پروژه ایجاد هاب رودخانه‌ای در سه بندر روسیه

در این دیدار استاندار سامارا روسیه، پروژه ایجاد هاب رودخانه‌ای در سه بندر سیزران، تالیاتی و سامارا را به طرف ایرانی پیشنهاد داد و گفت: توسعه این بنادر مورد تأکید رئیس جمهوری روسیه است.

به گفته دیمیتری آزاروف، این سه بندر دارای عمق مناسب برای تردد کشتی هستند و شبکه گسترده ریل متصل به خود و سه فرودگاه را دارند، همچنین شبکه وسیع جاده‌ای متصل به کریدور شرق-غرب و شمال -جنوب را دارا هستند.

روابط گسترده با ایران

در ادامه این جلسه، استاندار آستراخان روسیه گفت: روابط ما با طرف ایرانی وسیع است و مبادله کالاهای ترانزیتی از طریق بندرآستراخان وجود دارد. در حال حاضر ظرفیت انتقال ١٦میلیون تن کالا در این استان وجود دارد.

میخائیل بابوشکین افزود: در بندر اولیا منطقه ویژه بندری داریم که به یک قطب مهم اقتصادی بدل شده است و آماده ایم برای تجار و شرکت‌های ایرانی مزیت‌های مالیاتی و گمرکی در نظر بگیریم.

ارتباط ریلی روزانه در مرز قزاقستان

استاندار چلیابینسک روسیه نیز اظهار کرد: در این استان که در مجاورت مرز قزاقستان واقع شده است، یکی از بزرگترین خطوط ریلی را داریم و صاحب یک بندر خشک در خط شرقی کریدور شمال-جنوب هستیم که در حال حاضر از طریق اینچه برون ارتباط ریلی ماهانه داریم که می‌توانیم آن را روزانه کنیم.

الکسی تکسلر افزود: کانال ولگا به دریای خزر را در محدوده استان چلیابینسک روسبه، لایروبی کردیم که تا پایان سال با عمق ٤.٥ متر، آماده خواهد شد.

استاندار چلیابینسک در پایان خواستار گسترش تجارت و ترانزیت با ایران شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 667460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.