سلامت کنکور در گرو همراهی دستگاه‌های اجرایی/ وام‌های دانشجویان به زودی واریز می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره عوامل حفاظتی برگزاری کنکور، گفت: تمهیدات گسترده‌ای برای حفظ سلامت آزمون سراسری از مرحله طراحی سوالات و قرنطینه تا برگزاری آزمون پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت آموزش عالی کشور مملو از خبرهای پربازدید بود؛ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سلامت کنکور را در گرو همراهی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دانست، تالار گفت‌وگوی وحدت حوزه و دانشگاه در مشهد برپا شد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از برنامه‌ریزی شغلی این مرکز علمی خبر داد، واریز وام‌های دانشجویی و تحصیل ۵۵ هزار دانشجو جزو پربازدیدترین اخبار علمی و دانشگاهی در هفته‌ای که گذشت بود.

دنیای تک‌بعدی علم در حال فروپاشی است

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: یادمان باشد به سرزمینی تعلق داریم که از شبه قاره هند تا دریای مدیترانه روزی رهبری جهان علم را برعهده داشت.

وی افزود: مفتخریم که دانشمندان ما سرآمدان علم در جهان بودند و با چراغی که در این سرزمین به مدد معمار انقلاب اسلامی امام خمینی روشن شد، دوباره علم به سرزمین مادری خود در حال بازگشت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه تقوا و نه ملیت ارزشمند و مایه برتری و افتخار است، گفت: امروز در این جشن و در ایام برگزاری حج که مسلمانان از سراسر جهان گرد یکدیگر جمع می‌شوند، حول یک محور و آن هم علم گردهم آمده‌ایم.

وی اضافه کرد: افتخار داریم که امروز توانسته‌ایم در جایگاه ۱۵ جهانی در سرآمدان علم حاضر باشیم و بر اساس اسناد منتشره توسط آمریکایی‌ها، دنیای تک بعدی علم در حال فروپاشی است و اکنون آسیا به جوهره علم دست یافته است.

سلامت کنکور در گرو همراهی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: اجرای آئین‌نامه شورای حفاظت آزمون و همراهی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی موجب رضایت داوطلبان و سلامت آزمون می‌شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر عوامل برگزاری آزمون سراسری، گفت: ساماندهی عوامل برگزاری به دو دسته اجرایی و حفاظتی تقسیم‌بندی می‌شوند که نمایندگان تام‌الاختیار توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از رؤسای دانشگاه‌های معین مراکز استان‌ها برای نظارت بر تمامی مراحل برگزاری آزمون انتخاب شده‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره عوامل حفاظتی برگزاری آزمون، تصریح کرد: تمهیدات گسترده‌ای برای حفظ سلامت آزمون سراسری از مرحله طراحی سوالات و قرنطینه تا برگزاری آزمون پیش‌بینی شده است که ارتقای امنیت مخازن در حوزه‌های اصلی و فرعی، تنوع‌بخشی دفترچه سوالات و پاسخنامه‌ها، شناسنامه‌دار کردن و آموزش عوامل اجرایی و حفاظتی بخشی از آن است.

وی ادامه داد: از سال گذشته با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های آشکارساز، برای شناسایی ابزارها و ارتباطات الکترونیکی غیرمجاز در حوزه‌های برگزاری آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورعباس با اشاره به اهداف اصلی و مهم سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: علی‌رغم بسیاری از مشکلات با تمام توان به دنبال تغییر شیوه برگزاری آزمون سراسری و برگزاری آن به صورت هوشمند هستیم و طراحی فرآیندها و ایجاد بسترهای این اقدام مهم در حال انجام است.

برپایی تالار گفت‌وگوی وحدت حوزه و دانشگاه در مشهد

دومین تالار گفت‌وگوی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد دادسرشت، مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور گفت: چهار میز گفت‌وگو پیرامون مسائل مختلف کشور در این تالار گفت‌وگو درنظر گرفته شده است تا صاحب نظران حوزه و دانشگاه دیدگاه‌های خود برای رسیدن به یک مفاهمه در این زمینه را ارائه کنند.

وی افزود: چهار محور دومین تالار گفت‌وگو شامل "رشد تولید و مهار تورم چالش‌ها و پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی، رشد تولید و مهار تورم الزامات سیاسی و اقتصادی، هویت اجتماعی در سبک زندگی اسلامی و غربی برای به دست آوردن راهکارهای احیای هویت اجتماعی در زندگی امروز و معماری نوین نظام علمی در دانشگاه و حوزه متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی" است.

مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: از آذرماه سال گذشته تاکنون ۲۰ نشست هم‌اندیشی و تالار گفت‌وگو با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

وی ادامه داد: یکی از مسیرهای که برای وحدت حوزه و دانشگاه می‌توان برشمرد، ایجاد فضای گفت‌وگو در موضوعاتی است که اهالی این دو مجموعه علمی بتوانند در خصوص آن اظهار نظر کنند و مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

تعاملات علمی پایه و اساس ارتباطات جوامع مختلف است

جواد محمدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: براساس آمار توسعه یافتگی کشورهای دنیا، ایران با میانگین نمره ۷۷ درصد جزو کشورهای با توسعه انسانی بالا رتبه‌بندی شده که این آمار جز افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه تعاملات علمی پایه و اساس ارتباطات جوامع مختلف است، بر همین اساس اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تاکید بسیار شده است، ادامه داد: همکاری برای ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی با جوامع مختلف و ترویج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در سند تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک هدف بسیار مهم تعریف شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: در سند مهندسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ترویج و نهادینه‌سازی گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی، صلح و امنیت جهانی، آزادی، اخلاق، معنویت زن، حاکمیت توحید و عدالت و امید به فرجام نیک از اهدافی است که در این سند مورد تاکید قرار گرفته است.

دانشگاه علمی‌کاربردی به دنبال برنامه‌ریزی شغلی است

حسین بلندی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: این دانشگاه با برنامه منسجم تضمین اشتغال به دنبال برنامه‌ریزی شغلی است که شامل ارتقای توانمندی نیروی انسانی، بکارگیری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم و هدایت برای خوداشتغالی و اشتغال‌آفرینی است.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی هم‌سو با سیاست‌های کلان توسعه اشتغال به دنبال احیا و ایفای وظیفه ذاتی خود برای تسهیل در دستیابی به اشتغال اثربخش است؛ این دانشگاه همزمان با تغییرات مدیریتی، نسبت به بازتعریف مأموریت‌های بر طبق زنجیره ارزش خود همت گمارده است و انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌های کلان و ارزیابی فعالیت‌ها این مهم به نحو مقتضی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: در حال حاضر با درایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در پی فرمایشات ایشان در خصوص ضرورت انطباق رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار کشور، حجت بر همه ما (مسئولان) تمام است.

وام‌های دانشجویان به‌زودی به حسابشان واریز می‌شود

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه وام‌های دانشجویان به‌زودی به حسابشان واریز می‌شود، گفت: دانشجویان تا سی‌ویکم اردیبهشت برای ثبت‌نام وام تحصیلی، وام شهریه، وام مسکن و وام ضروری در سامانه صندوق رفاه فرصت داشتند و به محض اتمام ثبت نام توسط دانشجویان، بررسی کارشناسی در سامانه در این رابطه صورت پذیرفته است و به زودی به دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی درباره اینکه تمام دانشجویان واجد شرایط می‌توانند وام دریافت کنند، تأکید کرد: دانشجویانی می‌توانند وام شهریه دریافت کنند که در دانشگاه شهریه‌پرداز تحصیل می‌کنند و افرادی که در دانشگاه روزانه تحصیل می‌کنند، وام تحصیلی دریافت می‌کنند و دیگر نمی‌توانند وام شهریه دریافت کنند.

۵۵ هزار دانشجو از ۳۰ کشور در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند

جلال درخشه، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از تحصیل حدود ۵۵ هزار دانشجوی خارجی از ۳۰ کشور جهان در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر بخش مهمی از مسئولیت آموزش دانشجویان غیرایرانی را عهده‌دار است.

وی با اشاره به تحصیل حدود ۵۵ هزار دانشجوی خارجی از ۳۰ کشور جهان در این دانشگاه، افزود: ۴۳ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد هم اکنون دارای مجوز برای جذب دانشجویان خارجی هستند و با حمایت‌ها و تشویق مدیریت دانشگاه آماده جذب و پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان خارجی هستیم.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در کنار این ارتقا و گسترش مناسبات علمی بین‌المللی در آینده نزدیک به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیردولتی در جذب دانشجوی خارجی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این دانشگاه در پنج کشور انگلیس، عراق، لبنان، امارات متحده عربی و افغانستان دارای شعبه است و در سه کشور دیگر مقدمات بازگشایی شعبات دانشگاه آزاد در حال انجام است.

هشدار سازمان سنجش به کلاهبرداران و متخلفان کنکور

مختار کاظم‌زاده، مشاور رئیس و مدیرکل حراست و حفاظت آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور ضمن هشدار به کلاهبرداران و متخلفان در آزمون سراسری، اظهار کرد: هوشیاری و آگاهی خانواده‌ها و داوطلبان نقشه‌های سوداگران و کلاهبرداران را خنثی خواهد کرد.

وی افزود: اخیراً طبق بررسی و گزارش‌های به دست آمده برخی از کلاهبرداران فضای مجازی و سوداگران آزمون سراسری با ادعای ارسال نفر شرکت‌کننده جایگزین در آزمون کنکور سراسری به روش گریم صورت، سعی در اغفال و جلب اعتماد و اخاذی از خانواده‌ها و داوطلبان را دارند، این در حالی است که تمام اقدامات لازم برای احراز هویت شرکت‌کنندگان در کنکور پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حراست و حفاظت آزمون‌ها با اشاره به قوانین مصوب از جمله قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری، گفت: هرگونه تخلف در این زمینه نتایج جبران‌ناپذیری برای داوطلبان متخلف به دنبال خواهد داشت و این نوع اقدامات و نظایر این چنین طبق مفاد مواد ۱۱۳ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی از مصادیق کلاهبرداری و جعل هویت بوده و اشد مجازات را در پی خواهد داشت و طبق مفاد مواد ۵۳۲ و ۵۳۶ تعزیرات قانون مجازات اسلامی با آن برخورد خواهد شد. همچنین متخلفین طبق مفاد مواد ۵، ۶، ۷ و ۸ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری، مجازات خواهند شد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی به خانواده‌ها و داوطلبان توصیه کرده‌اند که تمام حرکات و فعالیت‌های کلاهبرداران و سوداگران در فضای حقیقی و مجازی تحت کنترل بوده و رصد و پایش می‌شود و هرگونه همکاری داوطلبان، قبول‌شدگان سال‌های قبل کنکور و سایر دانشجویان دانشگاه‌ها در زمینه این تخلفات باعث بروز لطمه و ایجاد صدمات جبران ناپذیر در مسیر زندگی متخلفین خواهد شد.

کد خبر 667426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.