آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب شده دسترسی ندارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع‌آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شد. اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست.

به گزارش ایمنا، بهروز کمالوندی اظهار کرد: نیروی انسانی مهم‌ترین نقطه قوت صنعت هسته‌ای ایران است و به کمک همین نیروی متخصص زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همچون حوزه‌های غنی سازی، آب سنگین، راکتورها، گداخت و غیره بسیار پیشرفت کرده است.

وی افزود: غرب به دنبال جمع کردن توانایی هسته‌ای کشورمان بود، آنها می‌خواهند ایران این توانایی‌ها را نداشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: رهبری در حوزه هسته‌ای تذکرات به‌موقعی می‌دهند که همواره نصب‌العین ما قرار می‌گیرد و باعث می‌شود از خسارات جلوگیری شود. غربی‌ها و آمریکایی‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند مذاکرات هسته‌ای برای آنها اولویت ندارد، اما این موضوع دروغ است.

کمالوندی اضافه کرد: رؤیای آمریکا این است که صنعت هسته‌ای ایران را از بین ببرد، البته این مطلب را حالا دیگر بیان نمی‌کنند اما همواره به دنبال آن هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد یا خیر، تصریح کرد: باید بگوییم که ایران به دلایل اعتقادی و انسانی دنبال سلاح هسته‌ای نیست. امروز صحبت در این مورد است که از انرژی هسته‌ای برای سلطه بر فضا استفاده شود و اینها در ذهن جوانان با انگیزه و متخصص ما هست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به توافقات ایران و آژانش، تاکید کرد: دوربین‌هایی که طبق توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره فعال شد در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است. این مرکز فعلی ساخت سانترفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که پس از خرابکاری به جای امنی منتقل شد، هر کجا که دشمن علیه تأسیسات هسته‌ای ایران خرابکاری انجام داد، تأسیسات کشورمان به مکان امن‌تری انتقال یافت و کیفیت تولیدات هسته‌ای هم بیشتر شد.

کمالوندی با بیان اینکه ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع‌آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شد، اضافه کرد: اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست.

وی با اشاره به نوع نظارت آژانس در فردو، گفت: نظارت‌ها در فردو پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌. آژانس دیگر سوالی درباره دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فراهم شدن فضای سیاسی لازم برای پایان یافتن موضوع دو مکان تورقوزآباد و ورامین کافی است و مذاکرات با آژانس درباره این دو موضوع در حال انجام است.

کمالوندی اظهار کرد: هیچ بازرسی به صورت آنلاین در تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد، تنها روی خروجی غنی‌سازی ۶۰ درصد فردو و نطنز دستگاه غناسنج قرار دارد که پادمانی است و با انتصاب بازرسان با تابعیت آمریکایی و کانادایی و از بعضی کشورهای دیگر موافقت نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: سوابق همه بازرس‌ها توسط دستگاه‌های امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سوابق بازرس‌های هسته‌ای بررسی می‌شود و اگر با فردی موافق نباشیم اجازه بازرسی به او نمی‌دهیم، حتی اگر بعد از صدور مجوز ملاحظات امنیتی ایجاب کند مجوز او می‌تواند لغو شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 667406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.