تخت فولاد، ثروت و نعمتی ارزشمند برای اصفهان است/ در ساماندهی وادی‌السلام کمک می‌کنیم

شهردار اصفهان گفت: مجموعه تاریخی تخت فولاد ثروت و نعمتی ارزشمند برای اصفهان بوده و بعد از وادی‌السلام بزرگترین و ارزشمندترین قبرستان جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _جمعه بیست‌وششم خردادماه_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته اصفهان به مناسبت ثبت ملی تخت فولاد، اظهار کرد: شهر، مانند انسان دارای روح و کالبد است و همانگونه که سلامت روح و جسم برای انسان‌ها ارزشمند است، سلامت شهرها نیز اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: هر شهر و خطه‌ای مانند انسان دارای هویت و شخصیت است، وقتی می‌پرسند فلانی چگونه انسانی است؟ از جسم او نمی‌پرسند بلکه از شخصیت او می‌پرسند. شهرها هم مانند انسان‌ها دارای شخصیت هستند، اما آنچه انسان‌ها و شهرها را از هم دیگر متمایز می‌کند، شخصیت آنهاست.

شهردار اصفهان تاکید کرد: اگر بتوان برای شهری تعریف ارائه کرد این نشان از داشتن هویت و شخصیت آن شهر و منطقه است و کلانشهر اصفهان از جمله شهرهای دارای هویت است.

قاسم‌زاده با اشاره به دیدار رهبری با مردم اصفهان به مناسبت ۲۵ آبان اظهار کرد: ابعاد تاریخی مذهبی، فرهنگی، هنری علمی و صنعتی شخصیت شهر ما روشن و شناخته شده کرده است.

وی با بیان اینکه هر هویتی بر اساس مولفه‌ها شکل می‌گیرد افزود: تاریخ، ادبیات، رجال، هنر و جغرافیا شاخصه‌های هویتی هر جامعه و قومی هستند. اگر خواستید جایی را بی هویت کنید باید همین عناصر را بزنید و از بین ببرید و کاری کنید که نسل جدید نداند رجال و ادیبان این وادی چه افرادی بوده‌اند.

شهردار اصفهان گفت: استعمارگران و مستبدان در واقع عناصر هویتی یک جامعه را از بین می‌برند و حاکم می‌شوند.

قاسم‌زاده یکی از ریشه‌های هویتی اصفهان را تخت فولاد برشمرد و گفت: این مجموعه تاریخی، ثروت و نعمتی ارزشمند برای اصفهان و بعد از وادی‌السلام بزرگترین و ارزشمندترین قبرستان جهان اسلام است، البته این بواسطه بزرگانی است که در این مکان آرمیده‌اند. برخی تاریخ شکل‌گیری تخت فولاد را قرن چهارم یا پنجم و برخی حتی خیلی پیش‌تر و قبل از اسلام نقل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ارزش این مکان در درجه اول به دلیل رجال و بزرگان و انبیای الهی آرمیده در این سرزمین مقدس است، افزود: ۱۲۰۰ فقیه و مجتهد و واعظ و مرجع در تخت فولاد آرمیده‌اند و در بخشی که امروز گلستان شهدا است شهدای عزیز دفن هستند؛ در وادی‌السلام هم شهدای زمان صدام و مدافعان حرم دفن هستند و این دو مکان از این نظر هم شباهت دارند.

شهردار اصفهان گفت: روز گذشته میزبان شهرداران نجف و کوفه بودیم و مذاکراتی برای خواهرخواندگی انجام شد. مردم اصفهان عاشق اهل بیت (ع) هستند، لذا از جمله مفاد این مذاکرات انعقاد پیمان همکاری بین دو قبرستان نجف اشرف و اصفهان است.

قاسم‌زاده افزود: پس از اینکه از سال ۶۲ دفن در تخت فولاد ممنوع شد، به سمت تخریب می‌رفت، اما مدیریت این مجموعه ۷۷ هکتاری شکل گرفت و احیا شد و در خدمت معنویت و فرهنگی قرار گرفت؛ در این مدت مسافران و گردشگران زیادی هم در کنار بازدید از میدان امام (ره) و دیگر فضاها از تخت فولاد اصفهان هم دیدن کردند.

وی گفت: در همین راستا به شهردار نجف اعلام کردیم در ساماندهی وادی‌السلام کمک می‌کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به سنگ‌فرش تخت فولاد، احیای بقعه‌ها و تدوین دانشنامه تخت فولاد در این دوره مدیریت شهری، اظهار کرد: در این دانشنامه، شرح زندگی همه افراد و بزرگان در قالب چهار جلد چاپ شده و در اختیار اهل فرهنگ قرار گرفته است.

کد خبر 667323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.