دیپلماسی بی مرز دولت سیزدهم/ گامی دیگر در توسعه روابط اقتصادی

پیش از سفر اخیر آیت الله رئیسی به آمریکای لاتین، دولت همکاری‌های اقتصادی با چین و روسیه را افزایش داد و این سفر نشان می‌دهد که دولت به دنبال ایجاد تعادل در برقراری ارتباط با کشورهای جهان بوده و صرفاً تمایل به شرق یا برخی کشورهای خاص ندارد و منافع ایران را اولویت برقراری روابط قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس جمهور روز دوشنبه بیست‌ودوم خردادماه راهی آمریکای لاتین شد تا تعاملات ایران و کشورهای این قاره را افزایش دهد. تمایل ونزوئلا برای دریافت تکنولوژی و همچنین دستاوردهای علمی و صنعتی ایران ظرفیت خوبی برای افزایش روابط تجاری و اقتصادی با این کشور فراهم کرده است.

دولت سیزدهم برقراری ارتباط با کشورهای مختلف دنیا را با جدیت دنبال می‌کند و اولویت این روابط را دستیابی به اهداف اقتصادی قرار داده است. در دولت قبل تمایل به برقراری روابط با غرب و اروپا منجر به نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های اقتصادی سایر کشورها از جمله حضور فعال در آمریکای لاتین شده بود؛ جایی که اغلب قدرت‌های اقتصادی جهان از آن بهره‌مند شده‌اند.

پیش از سفر اخیر آیت الله رئیسی به آمریکای لاتین، دولت همکاری‌های اقتصادی با چین و روسیه را افزایش داد و این سفر نشان می‌دهد که دولت به دنبال ایجاد تعادل در برقراری ارتباط با کشورهای جهان بوده و صرفاً تمایل به شرق یا برخی کشورهای خاص ندارد و منافع ایران را اولویت برقراری روابط قرار داده است.

دولت سیزدهم به دنبال آن است که با برقراری روابط دوستانه با کشورهای جهان در حوزه‌های مختلف زیرساختی، صنعتی، علمی و فناوری همکاری مشترک داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که صادرات خدمات فنی مهندسی و دستاوردهای فناورانه و زیرساختی بیش از صادرات مواد اولیه خام برای کشور ارزش آفرینی می‌کند بنابراین اهتمام دولت برای بهبود این حوزه نقطه روشنی برای کسب موفقیت‌های اقتصادی است.

ونزوئلا کشوری است که ظرفیت‌های کلانی از جمله منابع نفت و معادن در اختیار داشته اما توانایی بهره برداری از این منابع را ندارد. بنابراین می‌تواند مقصد خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی ایران باشد. با سرمایه گذاری در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های ونزوئلا می‌توان به دستاوردهای خوبی دست یافت و درآمدزایی قابل توجهی برای کشور حاصل کرد.

همراهی وزیر نفت در سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین

جواد اوجی به‌منظور تقویت همکاری‌های انرژی در حوزه بالادست و پایین‌دست به همراه سیدابراهیم رئیسی به ونزوئلا سفر کرد. وی در این سفر برای توسعه فعالیت‌ها و تعریف زمینه‌های جدید همکاری با مقام‌های سیاسی و اقتصادی ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری ایران به ونزوئلا

آنطور که سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرده است در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل تر افزایش داشته است.

در مقابل،: واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده، اما در ده سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است.

کالاهای غیر نفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده‌ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرآلات، ماشین آلات ریخته گری، تراکتور، تانکر، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسایط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.

قرارداد ۳/۶ میلیارد دلاری ایران با ونزوئلا

مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه در ارتباط تلفنی با برنامه ثریا در مورد سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: قرارداد ۳/۶ میلیارد دلاری ایران با ونزوئلا طی سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین به عنوان نقطه آغاز تحول دوباره روابط سیاسی و اقتصادی ایران با آمریکای لاتین تلقی می‌شود.

وی افزود: در بخش‌های مختلف انرژی، ساخت پتروپالایشگاه‌ها، تجهیزات مخابراتی، نانو، بخش‌های گوناگون صنعتی، مونتاژ و اتومبیل سازی، تراکتورسازی و مهم‌تر از همه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، نیروگاه سیکل ترکیبی، خدمات فنی و مهندسی، ٢٧ توافقنامه به امضا رسیده است که ناشی از عزم جدی ایران در برقراری ارتباط دوباره تجاری و اقتصادی با آمریکای لاتین است.

معاون اقتصادی وزارت خارجه تصریح کرد: معادن سنگ، طلا و آهن در این منطقه با مشارکت ایران به بهره‌داری خواهد رسید و خط تولید دارو و تکنولوژی نانو نیز از دیگر برنامه‌های ایران در آمریکای لاتین و به خصوص ونزوئلا است.

احیای خط تولید محصولات دو خودروساز ایرانی در ونزوئلا با حضور رئیسی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در دومین روز از سفر رسمی به ونزوئلا، از خط تولید دو خودروساز ایرانی که مجدداً پس از سال‌ها در ونزوئلا احیا شده است، بازدید کرد.

در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شده است، بخشی از تولیدات دو شرکت «تراکتورسازی ون-ایران» و «سایپا» که مجدداً پس از سال‌ها خط تولید و صادرات خود را در ونزوئلا راه‌اندازی کرده‌اند، به نمایش گذاشته شده است.

ظرفیت تولید کارخانه تراکتورسازی ایران در ونزوئلا سالانه ۱۲۰۰ دستگاه تراکتور است و تاکنون هزاران کشاورز ونزوئلایی در صف دریافت محصولات این شرکت قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور در بازدید از این نمایشگاه، دستور احیای کارخانه تراکتورسازی پس از ۹ سال تعطیلی و کارخانه خودروسازی پس از ۷ سال تعطیلی را صادر کرد. کارخانه تراکتورسازی و همچنین خودروسازی که در دهه ۸۰ به صورت مشارکتی بین شرکت‌های ایرانی و ونزویلایی، در این کشور تأسیس شده بودند، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعطیل شدند و اخیراً با برطرف کردن موانع مجدداً احیا شدند.

جزئیات ۳ قرارداد نفتی ایران و ونزوئلا

پیش از این دولت سیزدهم در قراردادی که به دلیل شرایط تحریمی جزئیات ان منتشر نشده بود، قرارداد صادرات ماهانه دو میلیون بشکه میعانات گازی و همکاری در نوسازی و بازسازی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتورا منعقد کرده بود. آنطور که وزیر نفت علام کرده تاکنون بیش از دو میلیون ۸۰۰ هزار قطعه پالایشگاهی به ونزوئلا صادر و بخش زیادی از پالایشگاه مذکور احیا شده است.

همچنین در سفر رئیس جمهور به ونزوئلا، سه قرارداد نفتی شامل بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی، توسعه پایانه نفتی خوزه ونزوئلا و صادرات و تجهیز پنج ایستگاه تقویت فشار گاز منعقد و رسانه‌ای شد.

نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی پس از بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم امضا شد. بر این اساس شرکت ایرانی در قالب این قرارداد تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع بازپرداخت سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

ونزوئلا دارای ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب‌شده است که هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌های آمریکا تنها ۲ میلیون تن از این ظرفیت فعال است، همچنین بررسی‌های کارشناسی وزارت نفت نشان می‌دهد با صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات ایرانی به‌راحتی می‌توان ۴ میلیون تن از ظرفیت بالقوه ونزوئلا را به ظرفیت بالفعل تبدیل کرد.

مذاکرات درباره مجتمع‌های دیگر پتروشیمی ونزوئلا برای فعال کردن ظرفیت بخش خصوصی ایرانی به‌منظور صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات به این مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا در حال انجام است.

پایانه نفتی خوزه ونزوئلا یکی از دو پایانه بزرگ نفتی در منطقه آمریکای لاتین است که صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و واردات نفت و میعانات گازی از طریق آن انجام می‌شود. بر اساس قرارداد توسعه پایانه نفتی خوزه ونزوئلا افزایش ذخیره‌سازی در پایانه نفتی خوزه، تکمیل مخازن ذخیره‌سازی، ارتقای سیستم‌های انتقال و افزایش ظرفیت بارگیری از اهداف این قرارداد است و تأمین مالی این پروژه به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

این نخستین قرارداد به شیوه ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور است که گامی بلند به‌منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی و ورود به بازارهای جهانی برای شرکت‌های نفتی ایرانی به‌شمار می‌آید.

اجرای این پروژه افزون بر آنکه اهداف همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا درباره تبادل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را تسهیل و تسریع می‌کند، در عین حال اجرای آن برای شرکت پتروپارس سودآور و به نفع ارتباطات کلان و راهبردی تهران و کاراکاس خواهد بود.

قرارداد صادرات و تجهیز پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در زمینه تجهیزات سیستم‌های اتوماسیون، مخابرات و ابزار دقیق، تله‌متری و دیگر تجهیزات موردنیاز ایستگاه‌های تقویت فشار امضا شده است. تجهیزات موردنیاز این ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی ساخته و نصب خواهد شد.

برای نخستین بار است که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حمایت وزارت نفت برای فروش خدمات دانش‌بنیان نفتی به یک شرکت خارجی قرارداد امضا می‌کنند و این اقدام همسو با تحقق رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی فعال در صنعت نفت انجام شده است.

همچنین مذاکرات و توافقات دیگری نیز بین ایران و ونزوئلا درباره نوسازی پالایشگاه ۳۱۰ هزار بشکه‌ای کاردون، توسعه میادین نفتی و صادرات تجهیزات و غیره انجام شده است که تاکنون جزئیاتی از آنها در فضای رسانه‌ای به صورت رسمی اعلام نشده است.

توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان در همکاری با ونزوئلا

همکاری در توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز یکی از اهداف مهم سفر رئیس جمهور به ونزوئلا بود که منجر به انعقاد چندین قرارداد به ارزش تقریبی ۹۰ میلیون دلار بین شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و طرف ونزوئلایی شد. این قراردادها مربوط به حوزه‌های مختلف فناورانه از جمله ایستگاه‌های گاز، فناوری اطلاعات، تجهیزات مخابراتی و موضوعات مرتبط با تجهیزات حوزه سلامت و پزشکی بوده است.

همچنین یک سند همکاری بین ایران و ونزوئلا به منظور ایجاد خانه نوآوری و فناوری ایران در شهر کاراکاس در این سفر امضا شد که با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ایجاد خواهد شد.

طرف ونزوئلایی طبق این سند موظف شده است مکانی را برای مدت ۲۰ سال در اختیار ایران قرار دهد و معاونت علمی و فناوری نیز خود را موظف می‌داند که تسهیلات و زیرساخت‌های لازم را برای حضور و توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان ایرانی علاقمند به فعالیت در کشور ونزوئلا و البته منطقه آمریکای لاتین فراهم کند.

کد خبر 667246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.