جزئیات ارائه تسهیلات اشتغال به خانواده معلولان

در سال‌های گذشته ارائه تسهیلات اشتغال به اعضای درجه یک خانواده معلولان مطرح شد، اما به صورت کامل محقق نشد، در حال حاضر به همت دولت مردمی سیزدهم و توجه به معلولان و خانواده‌ها تسهیلات اشتغال به خانواده معلولان اعطا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افراد دارای معلولیت، بخشی از پیکره و روح جامعه را تشکیل می‌دهند و تنها خواسته آن‌ها حمایت است تا شرایطی برابر با افراد عادی داشته باشند. این افراد با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و نبود موقعیت‌هایی مانند تحصیل، اشتغال، ازدواج یا حتی فرزندآوری، نداشتن فرصت‌های برابر را به آن‌ها یادآوری می‌کند.

طبق آمارهای جهانی، حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان یعنی بیش از یک میلیارد نفر با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند. افراد دارای معلولیت، در حوزه‌های مختلف ازجمله اجتماع، اقتصاد و آموزش امکان مشارکت کمتری دارند و در مقایسه با افراد بدون معلولیت با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌رو هستند.

در ایران، افراد دارای معلولیت بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، به طور متوسط از هر ۱۰۰ ایرانی درمجموع حدود ۹.۳ سال با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند. این رقم در کشورهای توسعه‌یافته مانند آلمان ۶.۷، هلند ۶.۴، سوئد ۶.۵ و در کشورهای توسعه نیافته مانند چاد ۱۳.۶، نیجریه ۱۳.۲ و زامبیا ۱۴.۲ است.

تسهیلات اشتغال به اعضای درجه یک خانواده معلولان اعطا شد

علی‌محمد قادریان، رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص تسهیلات اشتغال افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: برای اولین بار و با تلاش سازمان بهزیستی، از محل تبصره ماده ۱۶ تسهیلات اشتغال به ۱۷ هزار نفر از اعضای درجه یک خانواده فرد دارای معلولیت که توان کار کردن نداشته‌اند، اعطا شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های مجدانه مطالبات افراد دارای معلولیت و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای مطالبه درخواست‌های آن‌ها از مراجع ذی‌ربط، افزود: تعامل و وفاق سازمان بهزیستی با تشکل‌های فعال حوزه معلولان به برکت نشست‌های متعددی که داشته‌ایم، در سطح بالایی قرار دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: جلسات باید به صورت کارشناسی تشکیل شود و نظام مسائل مرتبط با افراد دارای معلولیت علاوه بر اینکه فرد معلول را مد نظر می‌گیرد، مسائل خانواده‌های این افراد که با مجاهدت زیاد مسائل آموزشی، درمانی، تربیتی فرد معلول را پیگیری می‌کنند را نیز در قالب یک پنل علمی و پژوهشی بررسی شود.

وی در خصوص بازنگری شیوه نامه‌های سازمان بهزیستی، گفت: تمام دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های سازمان بهزیستی در تمام حوزه‌ها در حال بازنگری، آسیب‌شناسی و اصلاح است و بنا داریم تا پایان شهریورماه امسال این اقدام را به طور کامل به سرانجام برسانیم.

تسهیلات اشتغالزایی سبب قطع کمک هزینه مستمر معلولان نمی‌شود

پیش‌تر نیز وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به اعضای موثرخانواده‌های دارای فرد معلول، اظهار کرد: پرداخت این تسهیلات سبب قطع کمک‌هزینه‌های مستمر، مانند کمک هزینه نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل یا حق پرستاری نخواهد شد.

وی افزود: شورای عالی اشتغال کشور به تازگی مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن بنا به تشخیص سازمان بهزیستی به اعضای مؤثر خانواده افراد تحت پوشش شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان می‌توان تسهیلات اشتغال اعطا کرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تصریح کرد: تا پیش از این منع قانونی وجود داشت که پس از این مصوبه شیوه‌نامه‌ای توسط بهزیستی کشور به استان‌ها ابلاغ و لازم الاجرا شد که به طور قطع بخش زیادی از مشکلات مددجویان در این زمینه را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: در واقع کلیات موضوع به این لحاظ مهم است که در حوزه آسیب و توانبخشی نگاه توانمندسازانه باید از فرد به سمت خانواده وی برود زیرا تقویت و توانمندسازی خانوار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و توانبخشی منجر به کاهش هزینه‌های سربار خانوار خواهد شد و خانواده را مُنتفع می‌سازد.

محمدی فلاح با بیان اینکه بخش مهم این شیوه‌نامه، افرادی است که امکان پرداخت این تسهیلات به آنها وجود دارد، تاکید کرد: اعضای خانواده افراد دارای معلولیت بین ۱۸ تا ۶۰ سال که توان انجام هی‌چگونه فعالیت شغلی به طور مستقل را ندارند و بر اساس نتایج حاصل از ابزارهای عملکردی قادر به زندگی مستقل بدون کمک نباشند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

کد خبر 667124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.