دورخیز ایران برای رسیدن به قله صنایع فضایی

«جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال آینده تبدیل به قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی خواهد شد که این هدف‌گذاری، باید با تکیه بر توانمندی داخلی و دانش متخصصان کشورمان محقق شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران پیش از انقلاب اسلامی در حوزه فناوری و علوم فضایی در حد صفر بود و تنها مرکز سنجش از دور در کشور داشتیم که این مرکز تنها وظیفه بهره برداری اطلاعات فضایی برای حوزه‌های نقشه برداری، هواشناسی، کشاورزی و معادن را برعهده داشت. این روزها ارزش صنعت و علوم فضایی بر هیچ فردی پوشیده نیست و در همین راستا بسیاری از کشورها سالانه هزینه‌های زیادی برای استفاده از خدمات فضاپایه صرف می‌کنند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای برتر در عرصه فضایی و ساخت ماهواره است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بیست‌وهشتم مهرماه ۱۳۹۵ در دیدار نخبگان علمی جوان با رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) گزارش‌های موجود درباره‌ی کُند شدن یا توقف طرح‌های کلان تحقیقاتی در عرصه‌های مهمی همچون هوافضا، ماهواره، هسته‌ای و برخی زمینه‌های دیگر را مایه‌ی نگرانی خواندند و تأکید کردند: «مسئولان توجه کامل کنند که این‌گونه طرح‌های مهم مطلقاً نباید کُند، نیمه‌تعطیل یا متوقف شود، زیرا با ایجاد خسارت علمی، دانشمندان جوان را مأیوس می‌کند و این خطر بسیار بزرگی است.»

دورخیز ایران برای رسیدن به قله صنایع فضایی

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی بیستم خردادماه ۱۳۹۷ به عنوان دانشیار دانشگاه صنعتی شریف در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به ایراد سخنرانی پرداخت که قسمتی از سخنرانی وی را در ادامه می‌خوانید: «همان‌طور که مستحضر هستید جایگاه صنعت هوافضا به دلیل ماهیت بین رشته‌ای که تمام حوزه‌های مهندسی را در برمی‌گیرد همچنین حساسیت و رقابت شدید در این حوزه یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت و اقتدار ملی هر کشور است.

سرریزهای دانشی و فناوری این صنعت در سایر صنایع نیز همواره ایجادکننده برتری‌های فراوان اقتصادی و فناوری بوده است.

به فضل خداوند طی سال‌های پس از انقلاب دستاوردهای چشمگیر و بعضاً حیرت‌انگیزی در صنایع هوافضا علی‌الخصوص حوزه موشکی و پهپادی به دست آمده است که سبب غرور ملی و بالا بردن امنیت و اقتدار کشور بوده است.

«فناوری هوافضا» محصول تام و کامل و مولود انقلاب اسلامی است، اما آنچه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم کاهش شتاب رشد کشور در این حوزه است. رکود علمی در پیشرفت‌های فضایی _که می‌رفت به یکی از تکیه‌گاه‌های قدرت این ملت در عرصه‌های جهانی تبدیل شود_ همچنین کاهش همکاری‌های علمی به دلیل محدود شدن برنامه‌های هوافضای کشور، نگران‌کننده است.»

حسین بلندی، رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت بیست و نهم مهرماه ۱۴۰۰ در همایش رتبه‌های برتر آزمون سراسری که با عنوان «آینده روشن» و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، اقتدار آفرینی را از دلایل اهمیت فناوری‌های فضایی دانست و اظهار کرد: اقتدار در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی برای کشور قدرت بازدارندگی ایجاد می‌کند تا هر کسی به خود جرأت آزار و اذیت ندهد به همین خاطر ضعیف‌ترین کشورها نیز تلاش می‌کنند در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر اینکه مهندسان نخبه امروز باید آماده عملیاتی و کاربردی کردن فناوری فضایی در کشور باشند، افزود: دلیل رشد فناوری فضایی کشور و رشد نکردن برخی دیگر از عرصه‌ها مانند صنعت خودرو این است که در پایه ریزی و رشد فناوری فضایی از روز اول روی پای خودمان ایستادیم و هیچکس در هیچ جای دنیا کوچک‌ترین حمایتی از ما نداشت اما در زمینه خودرو اغلب در پی حمایت‌های خارجی بوده‌ایم.

بلندی با اشاره به تعطیلی مرکز ملی فضایی توسط دولت در سال ۹۵، به اهمیت خودباوری از سوی نخبگان و مسئولان اشاره و تأکید کرد: در دولت گذشته ما عملاً به جای تشویق، تنبیه شدیم؛ اگر مسئولی نگاهش به بیرون باشد نه تنها باور دارد که نمی‌شود و نمی‌توانیم بلکه باور به توقف هرگونه رشد و تلاش داخلی دارد، اما دولت فعلی قول داده شورای عالی فضایی را طبق زمان بندی مستمر تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی، همچنان پا به پای پیشرفت فناوری فضایی در دنیا پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: برخی مواقع به مشکلات سختی بر می‌خوردیم که جز با کمک و توجه اهل بیت (ع) قابل حل نبود؛ وقتی علم در خدمت دین باشد، پیشرفت‌مان صدها برابر بیش از دیگران می‌شود چنان که شاهد هستیم کشورهای پیشرفته آن هم بدون وجود تحریم‌ها، سرعت رشد کمتری نسبت به ما دارند.

با معرفی عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های وی تشکیل جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور مطرح شده بود. این وعده سه ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم جامعه عمل پوشید و چهارم آذرماه ۱۴۰۰ پس از ۱۰ سال وقفه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

ریاست شورای عالی فضایی بر عهده رئیس‌جمهور است و وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه به عنوان اعضای حقوقی این شورا و چند تن از متخصصین حوزه‌های مختلف علوم و فنون فضایی به عنوان اعضای حقیقی در نخستین جلسه شورای عالی فضایی حضور داشتند.

دورخیز ایران برای رسیدن به قله صنایع فضایی

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در رابطه با نخستین جلسه شورای عالی فضایی گفت: مصوبات بسیار خوبی در حوزه‌های مرتبط با بخش فضایی کشور برای شتاب‌دهی به صنعت فضایی کشور داشتیم که الحمدلله در بخش‌های بسیاری، مصوبات اجرایی شده است، البته در برخی بخش‌ها به دلیل مشکلات موجود، روند اجرای مصوبات کُند پیش رفته که باید برای رفع مشکلات و تسریع در اجرای مابقی برنامه‌ها، اقدام لازم صورت گیرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه _چهاردهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ در دومین جلسه شورای‌عالی فضایی در دولت سیزدهم، با ابراز رضایت از پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت فضایی، توفیقات حاصل شده در این زمینه را شاهدی بر شکست تحریم‌ها و تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و عقب نگاه داشتن کشور از صنایع پیشرفته دنیا دانست.

وی در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای تدوین چشم‌انداز ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور، بر هم‌افزایی ظرفیت‌های کشور در حوزه فضایی و همچنین استفاده از همه زمینه‌های مساعد ایجاد شده برای ارتقای صنعت فضایی کشور تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به مغلطه و فضاسازی دشمن برای محدود کردن دستاوردهای صنعت فضایی کشور به کاربردهای نظامی، صنعت فضایی را از جمله صنایع پیشران دانست که با ارتقای صنایع و علوم و فنون رشته‌های دیگر افزایش قدرت کشور را موجب خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از جمله معدود کشورهایی است که به فناوری پرتاب فضاپیما دست یافته است، افزود: با ادامه تلاش‌ها و دستیابی به توانمندی علمی استقرار ماهواره بومی در مدار ژئو، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان در عرصه پخش شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای علیه کشورمان بی‌اثر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش دانشمندان این صنعت را سرمایه‌ای بزرگ برای کشور دانست و با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای علمی و تحقیقاتی فعالان این صنعت، هزینه در عرصه علوم و صنایع فضایی را نوعی سرمایه‌گذاری پربازده برای کشور دانست و گفت: علوم و صنایع فضایی امروز یکی از عرصه‌های پررونق اقتصادی و تجاری در دنیاست و فعالیت‌های ما در این عرصه نیز باید معطوف به تجاری‌سازی این علوم و صنعت باشد.

در این جلسه همچنین موضوعات متعددی پیرامون صنعت فضایی به خصوص برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور مطرح و نهایتاً این برنامه راهبردی به تایید و تصویب شورای‌عالی فضایی رسید.

طبق این برنامه، جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال آینده تبدیل به قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی خواهد شد که این هدف‌گذاری، باید با تکیه بر توانمندی داخلی و دانش متخصصان کشورمان محقق می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های پرتاب و ایستگاه‌های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی، پرتاب ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در مسیر تعاملات بین‌المللی و اجرای پروژه‌های مشترک، اجرای طرح‌های اکتشافاتی با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله‌هایی با وزن بالا و نظایر آن از جمله دیگر سرفصل‌های برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور است.

کد خبر 667077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.