«سرچشمه» مکانی دل‌انگیز در قلب خوانسار

«پارک سرچشمه» یکی از زیباترین مکان‌های استان اصفهان در شهرستان خوانسار است. این پارک زیبا وسعتی حدود ۱۵ هکتار دارد و چشمه‌های فراوانی همچون مرزنگشت و چشمه‌پیر را در خود جای داده است. این پارک گردشگرپذیر سالانه پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف استان و کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوانسار مرکز شهرستان خوانسار در استان اصفهان است. خوانسار یکی از شهرهای خوش آب و هوا با طبیعتی بی نظیر است. چشمه‌ها، رودهای کوچک و طبیعت سرسبز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهر است. قدم زدن در کوچه‌باغ‌ها و تماشای خانه‌های خشتی و گلی خاطرات فراموش نشدنی را از سفر به شهر خوانسار برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. یکی از زیباترین مکان‌های شهر خوانسار «پارک سرچشمه» است. این پارک زیبا وسعتی حدود ۱۵ هکتار دارد و چشمه‌های فراوانی همچون مرزنگشت و چشمه پیر را در خود جای داده است.

آرامگاه شیخ اباعدنان، جنگلی انبوه از درختان در دامنه کوه، جایگاه‌ها و سکوهایی که برای استراحت بازدیدکنندگان و مسافران در نظر گرفته شده است، همگی بر زیبایی پارک سرچشمه افزوده تا جایی که این پارک به عنوان منطقه نمونه گردشگری برگزیده شده است.

پارک‌های ملی زیادی در سراسر کشور وجود دارد که دارای امکانات ویژه و زیبایی‌های بی‌نظیر است، خوانسار نیز جزو شهرستان‌هایی است که پارک ملی زیبا و چشم‌نوازی دارد و دارای جاذبه‌های متعدد تاریخی، مذهبی و تفریحی است. این پارک دارای بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی است و یک مجموعه کامل برای گذراندن اوقات و رفع استرس و خستگی محسوب می‌شود.

پارک ملی سرچشمه خوانسار، بی‌شک یکی از زیباترین پارک‌های موجود شهرستان خوانسار، استان اصفهان و کشور است که با رودخانه و چشمه‌های متعدد مکان مناسبی برای گردشگران است. این پارک بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی دارد و همه ساله پذیرای شهروندان محلی و گردشگران از سراسر ایران است.

«سرچشمه» مکانی دل‌انگیز در قلب خوانسار

سرچشمه از بزرگ‌ترین پارک‌های استان اصفهان است

این پارک زیبا با آب‌وهوای مطلوب و فضای سرسبز از بخش‌های مختلفی همچون پارک جنگلی، چشمه‌ها، آرامگاه باباپیر و بخش‌های مختلف دیگر تشکیل شده است. وسعت پارک ملی سرچشمه حدود ۱۵ هکتار است و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استان اصفهان و شهرستان خوانسار محسوب می‌شود. انواع گونه‌های گیاهی در پارک روییده شده است که بیشتر آن‌ها خوراکی نیست و تنها سایه‌های بلندی برای در امان ماندن از نور آفتاب در پارک ایجاد می‌کند.

شهرداری خوانسار آلاچیق‌هایی را در پارک جنگلی تعبیه کرده است که می‌توان از آنها برای تفریح، پیک‌نیک یا استراحت‌های کوتاه استفاده کرد. چشمه‌ها یکی از جاذبه‌های چشم‌گیر این پارک است که تعداد آن‌ها تقریباً زیاد است، یکی از دلایل نام‌گذاری این پارک نیز به وجود چشمه‌های متعدد بازمی‌گردد.

آب چشمه‌های پارک ملی شفاف و زلال است و در کنار آنها صندلی‌هایی تعبیه شده است تا افراد بتوانند با نشستن روی آنها از آرامش چشمه‌ها لبریز شوند. پارک سرچشمه خوانسار علاوه بر اینکه یک مکان عالی برای تفریح است، جزو جاذبه‌های تاریخی و مذهبی نیز محسوب می‌شود؛ آرامگاهی در پارک وجود دارد که متعلق به شیخ باباعدنان عارف مشهور خوانسار است.

آرامگاه این عارف از سنگ ساخته شده و ظاهر آن همچون اشکال هندسی مخروطی شکل است. مسافران و گردشگران می‌توانند حین بازدید از پارک از این مکان دیدن و دست‌نوشته‌های شیخ باباعدنان را مشاهده کنند، طی دو سال اخیر شهرداری خوانسار برای جذب گردشگر و رفاه بازدیدکنندگان از پارک ملی سرچشمه اقدامات خوبی انجام داده است تا علاوه بر رونق گردشگری منطقه، پاسخگوی خیل عظیم گردشگران باشد.

«سرچشمه» مکانی دل‌انگیز در قلب خوانسار

سرچشمه؛ هویت باغ‌شهر خوانسار

مهدی احمدی، شهردار خوانسار با بیان اینکه پارک عسل و پارک سرچشمه خوانسار دو مکان گردشگرپذیر شهر است که همه ساله پذیرای مسافران زیادی از شهرهای مختلف ایران است، اظهار می‌کند: به منظور ساماندهی پارک سرچشمه خوانسار طرحی را تعریف کرده‌ایم تا در فازهای مختلف به مرحله اجرا برسد.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه محل سرویس بهداشتی پارک سرچشمه خوانسار مناسب نبود، تصمیم به جابه‌جایی گرفتیم و در حال حاضر پروژه احداث سرویس بهداشتی در دست اجرا است که تاکنون ساخت آن ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار در برداشته است.

شهردار خوانسار خاطرنشان می‌کند: فضایی در محل سرچشمه خوانسار است که محل مناسبی برای احداث پارکینگ طبقاتی و رستوران، کافی‌شاپ و شهربازی است، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و امید می‌رود این اقدام به نتیجه برسد.

احمدی از نصب ۱۰۰ پایه چراغ روشنایی و اصلاح هزار مترمربع کف سازی در محل پارک سرچشمه خوانسار خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: سال جاری اصلاح آب‌نماهای سرچشمه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در مدت مدیریت بنده بالغ بر چهار میلیارد تومان برای سرچشمه خوانسار هزینه شده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر تکمیل پروژه فاضلاب شهری در محل پارک سرچشمه در حال انجام است و پس از اتمام پروژه، طرح آسفالت و جدول‌گذاری جدید معابر انجام می‌شود، سپس هشت غرفه بازارچه محلی احداث خواهد شد.

شهردار خوانسار اضافه می‌کند: مدیریت شهری خوانسار در راستای رونق گردشگری شهر در هفته فرهنگی خوانسار، ضمن معرفی سوغات معروف خوانسار نسبت به ثبت شیرینی این شهر به نام «نان خوانساری» به عنوان یک میراث کهن اقدام کرد که جذابیت خاصی به دنبال داشته است.

«سرچشمه» مکانی دل‌انگیز در قلب خوانسار

احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی پارک سرچشمه در دستور کار است

احمدی ادامه می‌دهد: شهرداری در راستای حفظ هویت باغ‌شهر خوانسار به منظور رضایت‌مندی گردشگران و مسافران خدمات مناسبی به منظور حفظ پاکیزگی و نظافت شهر ارائه می‌دهد.

وی اظهار می‌کند: لازمه رونق گردشگری، گردشگری مردم‌محور یا به نوعی گردشگری مسئولانه است تا زمانی که یک گردشگر وارد شهر می‌شود در فرآیند نظافت دخیل شود و رعایت شئونات و فرهنگ شهر را داشته باشند.

شهردار خوانسار تاکید می‌کند: زمانی که مسافران به شهر خوانسار سفر می‌کنند باید نسبت به رعایت حقوق شهروندان اقدام کنند، به دلیل باغ‌شهر بودن خوانسار بعضی تصور می‌کنند وارد پارک شده‌اند در حالی که باغات شهر صاحب دارد و نباید وارد آن شوند.

احمدی با بیان اینکه در محل‌های اطراف پارک عسل ظرفیت توقف ۳ هزار خودرو وجود دارد، می‌گوید: سال گذشته یکصد حباب چراغ در پارک سرچشمه تعویض و بیش از دو هزار متر از فضای جلوی مسجد پارک عسل کف‌سازی شد و به زودی پروژه مناسب‌سازی پارک اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک راه‌بند در نزدیکی ورودی‌های پارک عسل به منظور جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به داخل پارک ایجاد می‌شود، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت اطراف پارک سرچشمه برای توقف خودروها کم است؛ لذا زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع برای احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی پارک سرچشمه تعیین شده است، به دنبال جذب گردشگر هستیم تا این پارکینگ به صورت مشارکتی احداث شود.

کد خبر 667024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.