آمار نزاع در کدام استان‌های کشور بیشتر است؟

بر اساس اعلام پزشکی قانونی، در سال‌های گذشته استان خراسان رضوی دومین رکورددار بیشترین نزاع و درگیری در سطح کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جامعه‌شناسان اعتقاد دارند در بروز نزاع و درگیری علل و عوامل مختلفی اعم از عوامل روانی فردی، فرهنگی اجتماعی و محیطی دخیل است، از جمله شاخص‌های عوامل فردی، شامل اختلالات تکانه‌ای داشتن تیپ شخصیتی ستیزه‌جو، فقر عاطفی، ناکامی، حسادت، خودنمایی، جامعه‌پذیری نامناسب، نداشتن مهارت ارتباط و توسل به زور جهت احقاق حق است.

ثبت ۵۳ هزار نزاع و درگیری در مشهد

آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۵۳ هزار نزاع و درگیری، ۳۳ هزار و ۲۶۴ نزاع مربوط به مردان و ۱۹ هزار و ۸۱۳ پرونده مربوط به زنان استان مشهد بوده است؛ به عبارتی آمار درگیری و نزاع در مردان خراسان رضوی حدود ۱.۵ برابر میزان درگیری و نزاع در زنان است.

بررسی مراجعان نزاع در واحدهای معاینه‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد از روی خشم و عصبانیت آنی دست به عملی می‌زنند که با عوارض ناشی از آن نه تنها زندگی فرد آسیب دیده بلکه زندگی فرد ضارب را نیز مختل و دچار بحران می‌کند؛ حال آنکه در تعداد قابل توجهی از این نوع ارجاعات می‌شد مسئله به وجود آمده را بدون زد و خورد و تنها با صحبت کردن حل و فصل کرد.

خراسان رضوی با جمعیت حدود ۶.۵ میلیون نفری دومین استان ایران از نظر جمعیت محسوب می‌شود اما اعداد و ارقام بالای میزان درگیری و نزاع برای استانی که هرساله زائران زیادی را به طرف خود می‌کشاند نشان می‌دهد این میزان درگیری و نزاع در شأن این منطقه ما نیست.

بیش از ۸ درصد درگیری‌های کشور مربوط به خراسان رضوی است

بررسی آمار میزان نزاع و درگیری در خراسان رضوی نشان می‌دهد این استان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳ هزار و ۷۷ مراجعه‌کننده نزاع و درگیری داشته است، این در حالی است که مجموع مراجعان نزاع در کشور طی سال گذشته ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ نفر بوده است؛ با مقایسه این اعداد می‌بینیم که بیشتر از هشت درصد درگیری‌ها در سطح کشور، مربوط به خراسان رضوی است.

در حالی که بررسی جمعیتی نشان می‌دهد که حدود ۷.۵ درصد جمعیت کشور در استان خراسان رضوی حضور دارند و آمار نزاع و درگیری در این استان در مقایسه با جمعیت، نسبت بیشتری را شامل می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳ هزار و ۷۷ نفر در استان خراسان رضوی به دلیل نزاع و درگیری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند؛ این آمار در حالی است که تهران با عدد ۱۰۳ هزار و ۹۰۴ مراجعه کننده در جایگاه اول و خراسان رضوی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین استان اصفهان با ۴۲ هزار و ۲۰ مراجعه کننده در جایگاه سوم قرار دارد.

بررسی آمار سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد خراسان رضوی با ۵۱ هزار و ۶۳۰ مراجعه کننده نزاع و درگیری طی این سال در رتبه دوم نزاع و درگیری بوده است. تهران با ۹۶ هزار و ۴۹۶ مراجعه کننده در رتبه اول و اصفهان با ۴۱ هزار و ۶۴ مراجعه کننده در رتبه سوم قرار دارد.

همچنین آمارهای سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد خراسان رضوی با مجموع آمار ۵۰ هزار و ۶۸۶ مراجعه کننده باز هم در رتبه دوم نزاع و درگیری در سطح کشور بوده است و تهران با ۹۵ هزار و ۴۷ نفر و اصفهان با ۳۹ هزار و ۲۰۸ مراجعه کننده در رتبه‌های اول و سوم قرار دارند.

داده‌های سال ۹۸ هم نشان می‌دهد خراسان رضوی طی این سال ۴۹ هزار و ۹۲۵ مراجعه کننده نزاع و درگیری داشته است و در رتبه دوم قرار دارد. تهران با ۹۹ هزار و ۹۰۷ نفر و اصفهان با ۴۱ هزار و ۵۱۰ مراجعه کننده در رتبه‌های اول و سوم قرار دارند.

بیش از ۴۲ هزار نفر به پزشکی قانونی اصفهان به دلیل نزاع مراجعه کردند

پیش‌تر نیز منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سال گذشته ۴۲ هزار و ۲۰ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از کل مراجعان نزاع تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۸ نفر زن و ۲۷ هزار و ۷۴۲ نفر مرد بوده‌اند، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل از آن ۴۱ هزار و ۶۴ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کرده بودند که ۱۴ هزار و ۸۵۱ نفر زن و ۲۶ هزار و ۲۱۳ نفر مرد بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: ظاهر خون‌آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحت‌ها بوده، نوع جراحت و عمق آن است، از این‌رو معاینه دقیق‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است، همچنین باید گفت که دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این نیز یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

کد خبر 666957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.