تصمیمات مدیریت شهری تهران برای ساماندهی کودکان کار

شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران با وجود اینکه تنها متولیان ساماندهی کودکان کار نیستند، تلاش می‌کنند تا با همراهی و همکاری سایر نهادهای شهری نسبت به حل این معضل شهری اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معضل کودکان کار یکی از چالش‌های جدی مدیران شهری کشور به ویژه در سطح کلان‌شهرها است. تهران به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران با این معضل دست به گریبان است. اگرچه شهردار مدیر یک شهر شناخته می‌شود و شهرداری مدیریت مسائل شهری را بر عهده دارد، اما تعیین سیاست‌ها و اتخاذ تدابیری به منظور تعامل سازمان‌ها و نهادهای شهر با مدیریت شهری برای رفع معضلات شهری از جمله کودکان کار ضرورت دارد.

برخورد قاطعانه با باندهای کودکان کار در تهران

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمار کودکان کار در کشور به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است، گفت: ۷۰ هزار کودک کار در خیابان‌های تهران وجود دارد که ۸۰ درصد از این افراد ایرانی نیستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهر تهران، کودکان خیابان و کار است که با آزارهای متعدد روبه‌رو هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این کودکان دچار مشکلات جسمی و روحی می‌شوند و از سوی دیگر حضور آنها در خیابان‌ها مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: یک نهاد مشخص و رسمی در زمینه ساماندهی کودکان کار معرفی نشده است و با وجود تعداد متولیان متعدد، آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: خواستار مقابله با ورود کودکان کار خارجی و برخورد قاطعانه با باندهای کودکان کار در تهران هستیم.

متولی ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی سازمان بهزیستی است

احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز اظهار کرد: از سال گذشته درخواست داده‌ایم اختیارات قانونی ساماندهی کودکان کار به شهرداری تهران واگذار شود.

وی افزود: شهرداری تهران متولی ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان نیست، اما از سال گذشته اعلام کرده‌ایم که این آمادگی را داریم تا در صورت واگذاری اختیارات قانونی ساماندهی کودکان کار و خیابان به شهرداری تهران، در یک بازه زمانی سه ساله این معضل را ریشه‌کن کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: چنانچه مسئولیت و اختیارات قانونی ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان به شهرداری تهران واگذار شود و اعتبارات و زیرساخت‌های لازم نیز در اختیار ما قرار گیرد با کمک سایر دستگاه‌های فعال در این عرصه و سایر اعضای قرارگاه اجتماعی شهر تهران می‌توانیم این معضل را به طور کامل ریشه‌کن کنیم.

احمدی صدر اضافه کرد: در حال حاضر متولی ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان برعهده سازمان بهزیستی است، اما از سال گذشته درخواست داده‌ایم تا این موضوع به شهرداری تهران واگذار شود تا با توجه به برگزاری جلسات مهم و کارشناسی‌های انجام شده ذیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران، بتوانیم طرح استعدادیابی و توانمندسازی این کودکان را از طریق مدارس پویاشهر شهرداری تهران به سرانجام برسانیم.

پیش قدم شده‌ایم تا این معضل را در شهر تهران برطرف کنیم

وی تصریح کرد: براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی و جذب کودکان در شهر تهران طی سال‌های گذشته موفق نبوده و این طرح با ۳۲ مرحله اجرا نتوانسته بود موفق عمل کند، براساس قانون، شهرداری مسئولیتی در ارتباط با طرح ساماندهی کودکان کار ندارد و این مسئولیت برعهده سازمان بهزیستی است، با این وجود ما پیش قدم شدیم تا بتوانیم این معضل را در شهر تهران برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: سال گذشته مکاتبه شهردار تهران با ریاست جمهوری در ارتباط با کودکان کار و خیابانی صورت گرفت و در آن نامه قید شد جذب کودکان کار به شهرداری سپرده شود و یک بار برای همیشه این مسئله حل شود.

احمدی صدر با تاکید بر اینکه شهرداری تهران می‌تواند در یک‌بازه زمانی سه ساله معضل کودکان کار را برای همیشه برطرف کند، تاکید کرد: حل چالش کودکان کار و خیابان به یک مدیریت یکپارچه نیاز دارد و امیدواریم سرانجام پس از سال‌ها و در نهایت با موافقت ریاست جمهوری مسئولیت این بخش به شهرداری واگذار شود.

کد خبر 666760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.