تلاش می‌کنیم با ثبات در بازار ارز لنگر انتظارات تورمی را کنترل کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تلاش می‌کنیم با ثبات در بازار ارز، لنگر انتظارات تورمی را کنترل کنیم. متأسفانه به علت سیاست‌های دهه گذشته و شرطی کردن اقتصاد با نرخ ارز، نرخ ارز روی بازارها اثر دارد. در این بین با مرکز مبادله ارز و طلا تلاش می‌کنیم علامت‌دهی بازارها به سمت بازار رسمی هدایت شود.

به گزارش ایمنا، داوود منظور در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی تورم که بعد از دوره چندساله خود را در بازار پول نشان می‌دهد ناترازی بودجه دولت است و تمام تلاش دولت قبل از هر چیز رساندن نرخ تورم به نقطه مطلوب است که با راه‌اندازی صندوق تثبیت ارزی ثبات شکل می‌گیرد.

وی افزود: در یک برنامه مدون با ۱۹ تدبیر و اقدام هماهنگ بین سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تمام وظایف دستگاه‌های اقتصادی کشور برای کنترل تورم و رشد اقتصادی مشخص شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تعامل ارکان اقتصادی دولت گفت: اقداماتی که در یک ماه اخیر برای حرکت به سمت ثبات داشته‌ایم همچنین ثبات شکل گرفته در بازار ارز و خودرو و در آینده در بازار مسکن، ریشه در همین سیاست‌های ثبات اقتصادی دولت دارد.

منظور اظهار کرد: تقویت تعامل و همکاری در تیم اقتصادی دولت را شاهدیم و ثبات و کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز در یک ماه گذشته نتیجه همین تعامل‌ها است و در تلاشیم با اجرای سیاست‌های درست، ثبات را که لازمه رشد اقتصاد است در کشور برقرار کنیم.

وی یکی از مشکلات و عوامل تورم را ناترازی بودجه‌ای دولت مطرح کرد و گفت: این ناترازی در بازار پول مشاهده می‌شود و در این زمینه افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی عامل کلیدی است، چرا که در دسترس‌ترین راه برای جبران کسری دولت، بانک مرکزی است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه اینکه بازار غیررسمی ارز با یک عمق ناچیز و در فضای مجازی به فعالان اقتصادی و مردم علامت‌دهی کند، نشان‌دهنده یک نهادسازی غلط است. تلاش می‌کنیم با ثبات در بازار ارز، لنگر انتظارات تورمی را کنترل کنیم.

منظور یادآور شد: متأسفانه به علت سیاست‌های دهه گذشته و شرطی کردن اقتصاد با نرخ ارز، نرخ ارز روی بازارها اثر دارد. در این بین با مرکز مبادله ارز و طلا تلاش می‌کنیم علامت‌دهی بازارها به سمت بازار رسمی هدایت شود.

وی تاکید کرد: اینکه یک بازار با عمق کم و در فضای مجازی بخواهد به بازار علامت دهد ناشی از یک دهه بی‌ثباتی و رشد اندک بوده است که باید با تدابیر عالمانه به تدریج جای خود را به ثبات در اقتصاد کشور دهد و این هدف اصلی دولت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما همواره از سال گذشته تلاش کرده‌ایم که کمترین استفاده را از تنخواه نزد بانک مرکزی داشته باشیم، گفت: ما باید فشار تأمین مالی را از دوش بانک‌ها برداریم و البته بانک‌ها نیز باید در رفع ناترازی با سیاست‌گذار همکاری و همراهی کنند و تسهیلات راکد کلان باید به اقتصاد کشور بازگردد.

منظور اضافه کرد: دولت باید به درآمدهای مطمئن از جمله درآمدهای مالیاتی اتکا کند؛ امروز شاهد شروع تحول در نظام مالیاتی در دولت سیزدهم هستیم و در همین مسیر هم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای بودجه از ۳۵ درصد حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر 666664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.