تشکیل ستاد خاک استان چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از تشکیل ستاد خاک، همزمان با هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایمنا، حسین برزگر اظهار کرد: حفظ و حراست از خاک و اصلاح ماده آلی خاک از دغدغه‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان است، بر همین اساس تشکیل ستاد خاک در استان ضروری بود که همزمان با هفته جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد.

وی افزود: این ستاد با همکاری معاون عمرانی استانداری، دانشگاه شهرکرد، مرکز تحقیقات، منابع طبیعی، محیط زیست استان و سایر دستگاه‌های مرتبط در خصوص خاک تشکیل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این ستاد هم‌فکری، بحث و تبادل نظر و ارائه راهبرد برای افزایش ماده آلی، افزایش بهره‌وری و مسائل مربوط به خاک است.

برزگر تصریح کرد: خاک به عنوان بستر رشد گیاه در تولید و بهره‌وری اثرگذار است. ماده آلی خاک نقش مستقیمی در افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک دارد که حتی اگر از نهاده‌های اصلاح شده و سامانه‌های آبیاری عالی نیز استفاده کنیم، اما خاک شرایط مناسبی نداشته باشد، به‌طور قطع اثرگذاری مطلوبی محقق نمی‌شود.

وی افزود: میزان ماده مطلوب خاک باید سه تا پنج درصد باشد که این میزان در استان کمتر از یک درصد و حتی در برخی نقاط کمتر از ۰.۶ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: میزان فرسایش خاک، ضخامت لایه خاک و فرسایش ناشی از برف و سرمازدگی سبب کاهش مواد آلی می‌شود و باید رفع شود.

با توجه به اهمیت خاک و ضرورت توجه به حفظ و نگهداری آن تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در مساحتی حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد و در مرحله انتخاب مشاور است. ستاد خاک استان برای بررسی مسائل و مشکلات مربوط به خاک‌های استان برگزار می‌شود.

کد خبر 666657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.