روز عرفه ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخ، مراسم و دعا

روز عرفه ۱۴۰۲ مصادف با ۹ ذی الحجه ۱۴۴۴ است که اعمال مخصوص خودش را دارد.

به گزارش ایمنا، نهم ذی‌الحجه روز عرفه یا روز نیایش از جمله روزهای پرفضیلت سال است که روایات بسیاری آن‌را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند. عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می‌شود و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که بافضیلت ترین آن‌ها دعا و استغفار است.

بیشتر بخوانید:

خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسان‌ها، توجه ویژه دارد:

۱. کربلا و زائران امام حسین (ع).
۲. صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله.
۳. هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند.

تاریخ روز عرفه در سال ۱۴۰۲

  • تاریخ شمسی: چهارشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۲
  • تاریخ میلادی: ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳
  • تاریخ قمری: أربعاء، ۹ ذی‌الحجه ۱۴۴۴

علت نام گذاری روز عرفه

«عرفه» از ماده «ع ر ف» به معنای به معنای ادراک، فهم و شناخت است. در نقلی آمده است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی، در این سرزمین یکدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است.

همچنین روایت است که جبرئیل علیه هنگامی که مناسک حج را به ابراهیم می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت: «عرفت؟» یعنی «یاد گرفتی؟» و او پاسخ داد آری. لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم در این روز و جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را به جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد، چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

روز عرفه چه روزی است

روز عرفه چیست؟

در فقه شیعه واجب است حج‌گزار از ظهر روز عرفات (۹ ذی‌الحجه) تا مغرب در عرفات وقوف کند؛ یعنی فرد حج‌گزار باید در صحرای عرفات بماند و از آنجا خارج نشود. این وقوف از ارکان حج است، بدین معنا که چنانچه حج‌گزار به عرفات نرود و دست‌کم مقداری هرچند کوتاه در آنجا نماند، حجش باطل خواهد بود.

عرفات

عرفات، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طایف و مکه قرار گرفته است. این دشت در بیشتر سال غیرمسکونی است اما حاجیان در روز عرفه (نهم ذی‌الحجه) در آنجا توقف می‌کنند و به دعا و نیایش می‌پردازند و پس از برگزاری نماز ظهرو عصر به مکه مکرمه باز می‌گردند.

شب عرفه

شب عرفه (شب نهم ماه ذیحجه) نیز از شب‌های مهم برای شیعیان است. دعاهای گوناگونی برای این شب ذکر شده و از جمله شب‌هایی است که احیا (زنده داشتن آن به دعا و راز و نیاز) بسیار پیشنهاد شده‌است. در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند، به اجابت می‌رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏‌شود.

اهمیت و فضیلت روز عرفه از زبان معصومین

عرفه به واقع روز دعا و مسألت از خداوند متعال است و خداوند درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگان باز می‌کند. روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند. همچنین امامان شیعه احترامی خاص برای این روز قائل بوده و مردم را به بزرگداشت این روز فرا می‌خوانده‌اند و سائلان را به هیچ روی، دست خالی رد نمی‌کرده‌اند.

روز عرفه 1402

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید:

«خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند».

«در میان گناهان، گناهانی است که جز در عرفات بخشیده نمی‌شود».

«هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند: آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناهکارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آنها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند».

«آنگاه که در عرفات وقوف کنی، چنانچه گناهانت به تعداد شن‌های شنزار یا ستارگان آسمان یا قطره‌های باران باشد، خداوند آنها را خواهد بخشید».

نقل است از رسول خدا (ص) پرسیدند:

چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگ‌تر است؟ حضرت فرمود: «کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است».

امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای نیازمندی را شنید که گدایی می‌کرد. به او فرمود: «وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست می‌کنی، درحالی‌که در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود».

امام باقر (ع) فرمود: «هیچ‌کس (چه نیکوکار و چه بدکار) در عرفات وقوف نمی‌کند، مگر اینکه خداوند دعایش را مستجاب می‌کند»

حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند.‌

دعای عرفه

دعای عرفه عنوان دعایی است منسوب به امام حسین (ع)، پیشوای شیعیان، با حجمی حدود ۳۲۰۰ کلمه که با اختلافاتی جزئی در کتب مختلف نقل شده و مضمونش اعتراف به جایگاه خدا و اقرار به جایگاه انسان در هستی، و نیز حمد و سپاس برای نعمت‌های فراوان خداوند بر انسان، یادآوری مشکلات و تب و تاب‌هایی که شخص در عمر خویش از بدو آفرینش تا کنون پشت سر نهاده، کوشش برای جلب رحمت الاهی، و طلب آرامش و عافیت از وی، همچون مهم‌ترین خواسته انسان است. در ایران دعای عرفه با حضور هزاران نفر در مناطق مختلفی از مساجد، دانشگاه‌ها، امام زادگان و همچنین مناطق عملیاتی جنگ ایران و عراق و همچنین سفارت خانه‌های ایران در خارج از کشور برگزار می‌گردد.

کد خبر 666632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    16 16
    اشکال کار اینجاست که تقویم در ایران همه ساله یک روز از دیگر کشورهای اسلامی عقب تر است و هیچ سالی تلاش برای اصلاح آن انجام نمیشود . امروز 6 تیر 1402 در عربستان مراسم عرفه در حال انجام است و فردا 7تیر عید قربان ؟! در حالیکه تقویم در ایران یک روز عقب تر است و عید قربان 8 تیر نوشته و عمل میشود و از آن بدتر عید فطر که مسلمانان نباید روزه بگیرند در ایران روز آخر ماه رمضان اعلام میشود ؟!