۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تامین تسهیلات دارو به کجا رسید؟

از ماه‌های گذشته بحث تامین تسهیلات دارو مطرح اما این موضوع محقق نشد، اکنون رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که حدود دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی می‌گذرد و در صورت همکاری بانک‌های عامل، پرداخت‌ تسهیلات بانکی به صنعت دارو از اواخر خردادماه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحیدر محمدی با اشاره به شرایط فعلی تأمین دارو در کشور، درباره ابلاغیه بانک مرکزی جهت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت دارو اظهار کرد: حدود دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی می‌گذرد و در صورت همکاری بانک‌های عامل، پرداخت‌ها باید از اواخر خردادماه آغاز شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده است که بانک مرکزی کارگروهی برای پایش و نظارت بر اجرای این ابلاغیه انتخاب کند تا بحث اجرایی پیش برود، افزود: تسهیلاتی که مقرر شده است بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل به صنعت دارو بدهد ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر تسهیلات اعطایی در سال گذشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: طبق قرار قبلی بانک‌های عامل باید مبلغ را به صورت یک‌جا پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط تأمین دارو در کشور بد نیست، خاطرنشان کرد: البته ممکن است اگر تسهیلات به موقع پرداخت نشود و سرعت لازم برای انتقال ارز وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد شود.

ضرورت تقویت نقدینگی زنجیره تأمین دارو با اعطای تسهیلات

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تسریع در اعطای تسهیلات بانکی به زنجیره تأمین، اجرایی‌سازی کاهش حق گمرک طبق قانون از چهار درصد به یک درصد به منظور تقویت نقدینگی زنجیره تأمین دارو و ملزومات پزشکی با همکاری بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضروری است.

وی در خصوص وضعیت دارو در کشور و لزوم ساماندهی آن، با بیان اینکه دارو و ملزومات پزشکی به عنوان یک کالای راهبردی به‌شمار می‌رود، افزود: تأمین کافی و باکیفیت دارو حتی در بحرانی‌ترین شرایط به عنوان اولویت اصلی به‌شمار می‌رود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چند سال اخیر شاهد کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در کشور بوده‌ایم که در مقاطعی این کمبود به بیش از ۲۰۰ قلم رسیده است، ضمن اینکه دسترسی به اقلام موجود نیز با هزینه بالا برای مردم همراه بوده که در ماه‌های اخیر این موضوع تشدید شده است.

وی تأمین دارو و ملزومات پزشکی با قیمت مناسب را یکی از مصادیق تحقق سیاست‌گذاری اجتماعی و رفاهی دانست و اضافه کرد: به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب و نبود هماهنگی لازم در خصوص سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری دارو و ملزومات پزشکی همچنین حمایت‌های لازم از زنجیره تأمین، موضوع حفاظت مالی و کنترل پرداخت از جیب به این معنا که دارو و ملزومات پزشکی به مقدار کافی و با قیمت مناسب در دسترس مصرف‌کننده قرار گیرد، تأمین نشده است.

صنعت دارو در انتظار تسهیلات بانکی

سال گذشته سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت کمبودهای دارویی اظهار کرد: با تسریع تولید و وارداتی که انجام شد و افزایش شیفت‌های کارخانه‌های داروسازی، کمبودهای زیر یک ماه دارو رفع شده است. حدود ۱۰۰ قلم کمبود دارویی برای زیر یک ماه داریم که مشکل نقدینگی دارند. قول دادند که مشکل نقدینگی رفع شود؛ موجودی سایر اقلام نیز بالای یک ماه است و بیشترین موجودی ما برای اقلام بالای شش ماه بوده که بیش از ۶۰ درصد است و امیدواریم موجودی اقلام زیر یک ماه را هم به محدوده سه ماه برسانیم که این امنیت در بازار دارویی ایجاد شود.

وی با بیان اینک کمبودهای دارویی را به‌طور کلی اعلام می‌کنیم، افزود: بخش عمده کمبودهای دارویی برای بیماران خاص نبوده است؛ زیرا مصرفشان زیاد نیست، کمبود در اقلام عمومی بود که بعد از دوران شیوع کرونا مصرفشان زیاد شد که مربوط به داروها و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و مسکن بود که مرتفع شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت داروسازی کشور گفت: تسهیلات بانکی هنوز آن طور که مورد انتظار است، داده نشده است. اکثر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، تمدید تسهیلات قبلی است. انتظارمان این است که علی‌رغم مشکلات شبکه بانکی، حوزه دارو و تجهیزات را به‌طور ویژه ببینند. هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده است.

کد خبر 666619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.