صنعت هسته‌ای، در خدمت زندگی مردم / لزوم شناخت روش استعمار برای استضعاف ملت‌ها

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با دانشمندان هسته‌ای، بر ملموس شدن تاثیر پیشرفت‌های هسته ای در زندگی مردم تاکید کردند و در ادامه به تشریح روش سلطه‌گران برای به استضعاف کشیدن ملت‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته _یکشنبه بیست‌ویکم خردادماه_ به‌مدت یک‌ونیم ساعت از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در حسینیه امام خمینی (ره) بازدید کردند.

در این نمایشگاه مهمترین دستاوردهای متخصصان و محققان دانش هسته‌ای در بخش‌های مربوط به زندگی مردم به‌ویژه در حوزه‌های «پزشکی»، «دارویی»، «صنعتی»، «کشاورزی و غذایی»، «انرژی، آب و ساخت نیروگاه» و «زمین‌شناسی» به نمایش در آمده بود.

دستیابی دانشمندان ایرانی به «فناوری و دانش بومی در چرخه سوخت هسته‌ای» از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود که در هر بخش محققان و متخصصان، توضیحات لازم را به رهبر انقلاب اسلامی ارائه می‌دادند.

«ایزوتوپ تلوریوم ۱۳۰» یکی از دستاوردهای دانشمندان جوان صنعت هسته‌ای است که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی زنجیره مربعی از ۲۰ ماشین سانتریفیوژ به‌دست آمده است. این ایزوتوپ در حوزه پزشکی به‌ویژه تولید مواد اولیه رادیوداروها و تشخیص انواع سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج، در داروسازی، بخش‌های صنعتی، زمین‌شناسی، کشاورزی و علوم هسته‌ای کاربرد فراوانی دارد. محققان کشورمان با استفاده از دانش هسته‌ای توانسته‌اند تاکنون بیش از ۵۰ رادیوداروی تشخیصی، تسکینی و درمانی را تولید کنند.

صنعت هسته‌ای، در خدمت زندگی مردم/ لزوم شناخت روش استعمار برای استضعاف ملت‌ها

پودر «همواِستات» یا «بندآورنده خون» یکی دیگر از دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه پزشکی است. با همت دانشمندان کشورمان، اکنون ایران در زمره پنج کشور دارای دانش فنی ساخت این محصول پزشکی است که این ماده در جراحی‌ها برای جلوگیری از خونریزی کاربرد بالایی دارد.

ساخت نیروگاه‌های قدرت در سواحل جنوبی و شمالی کشور، ساخت نیروگاه‌های کوچک و بومی و ساخت مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن در بوشهر از دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه انرژی و آب است که در این نمایشگاه توضیحات آن داده شد.

امنیت غذایی و کشاورزی، دیگر حوزه‌ای است که دانش هسته‌ای در آن نقش بسزایی دارد و در نمایشگاه دستاوردهای آن ارائه شده بود. در این حوزه، دانش هسته‌ای در سه بخش «پلاسما، زیستی و پرتودهی» به کمک بخش کشاورزی و امنیت غذایی آمده است. مقابله با آفات کشاورزی و آفت‌زدایی از غلات و مواد غذایی و افزایش ماندگاری آن‌ها مهمترین خدمات دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی است.

استفاده از دانش هسته‌ای در بخش صنعت و حفاظت از محیط زیست از دیگر دستاوردهای این فناوریِ باارزش بومی است. طراحی و ساخت سامانه شتاب‌دهنده «الکترواستاتیک الکترون» برای تصفیه پساب‌های صنعتی و قابل استفاده در صنایع تولید لاستیک و صنایع پلیمری موجب تحول اساسی در این بخش‌ها شده است.

طراحی و ساخت سامانه‌های ابزاردقیق هسته‌ای یا «رادیومتریک» و «چشمه‌های صنعتی» به‌منظور کنترل کیفی، تعیین سطح مواد در داخل مخازن، چگالی‌سنجی، رطوبت‌سنجی و ضخامت‌سنجی در صنایع مختلف کاربرد دارند.

صنعت هسته‌ای، در خدمت زندگی مردم/ لزوم شناخت روش استعمار برای استضعاف ملت‌ها

استفاده از فناوری پلاسما یکی دیگر از دستاوردهای صنعت هسته‌ای است که در نمایشگاه ارائه شده بود. فناوری پلاسما در تصفیه شیرابه‌های پسماندهای دارویی، پسماندهای بیمارستانی و پسماندهای حاصل از دفن زباله و انباشت آن همچنین در تبدیل نفت سنگین به نفت سبک و در درمان انواع سرطان کاربرد دارد. از فناوری پلاسما برای درمان زخم‌های مزمن از جمله زخم دیابت نیز استفاده می‌شود.

تولید ترکیبات دوتریوم با فرآوری آب سنگین و جلوگیری از خام‌فروشی آن، یکی دیگر از دستاوردهای دانش هسته‌ای است که در نمایشگاه ارائه شد. از ترکیبات دوتریوم محصولات مختلفی با کاربرد در حوزه‌های الکترونیک و سلامت به‌دست می‌آید.

از دیگر دستاوردها در حوزه دانش هسته‌ای، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات از معدن تا نیروگاه است. اکنون چرخه سوخت هسته‌ای یعنی مراحل اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، ساخت قرص، میله و مجتمع سوخت، مدیریت سوخت هسته‌ای در قلب راکتور و مدیریت پسماندهای راکتور همه در داخل و با دانش بومی هسته‌ای انجام می‌شود.

صنعت هسته‌ای، در خدمت زندگی مردم/ لزوم شناخت روش استعمار برای استضعاف ملت‌ها

استفاده از دانش هسته‌ای در بخش معدن و صنایع نفت و پتروشیمی و استفاده از آن در کشف معادن اورانیوم و کشف چاه‌های نفت با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد یکی از دستاوردهای علمی مهم است که در نمایشگاه ارائه شد. کشورمان اکنون قادر است با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد تا عمق ۱۵ هزارمتری زمین، معادن مختلف و چاه‌های نفت را شناسایی کند.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی روز گذشته پس از بازدید ۱.۵ ساعته از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، پزشکی و سلامت، صنعت، محیط زیست، آب و ساخت نیروگاه، در جمع شماری از دانشمندان افتخارآفرین، کارشناسان و مسؤولان صنعت هسته‌ای، این صنعت را کلید پیشرفت ایران در بخش‌های مختلف خواندند و با تأکید بر تلاش همه‌جانبه برای ملموس شدن تأثیر پیشرفت‌های هسته‌ای در زندگی مردم، گفتند: بومی شدن صنعت بسیار مهم هسته‌ای نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که درصدد تحقیر ملت و تضعیف روحیه کار و امید در کشور بودند.

تأثیر مشهود پیشرفت‌های هسته‌ای در شکست تاریخی غرب‌گرایان برای تحقیر ملت، واقعیت دیگری بود که رهبری با دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای مطرح کردند. ایشان گفتند: سلطه‌گران از دو روش ملت‌ها را عقب نگه می‌دارند و به استضعاف می‌کشند؛ روش اول، تسلط مستقیم بر ملت‌ها و استعمار آن‌ها است و روش دوم که خطرناک‌تر است، القای روحیه بی‌عرضگی و «ما نمی‌توانیم» در ملت‌ها است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اعمال هر دو روش در دوران قبل از انقلاب افزودند: آن زمان در جلسه‌ای در دیداری تصادفی با یکی از مسئولان رژیم گذشته به کارهای آن‌ها انتقاد کردم؛ آن مسئول در حالی که «چپاول منابع نفتی ایران، تسلط بر بازار ایران و دخالت‌های حداکثری غرب در سیاست‌های ایران را نادیده می‌گرفت»، با افتخار گفت: این حرف‌های بیهوده را نزنید؛ اروپایی‌ها الان نوکر ما هستند و برای ما اجناس مختلف تولید می‌کنند و ما استفاده می‌کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: علاوه بر این نگاه حقیرانه و غرب‌زده مسئولان رژیم گذشته، به جوانان ما هم باورانده بودند «ایرانی بی‌عرضه و ناتوان است» و به قول یکی از نخست‌وزیران آن دوران، حداکثر استعدادش تولید آفتابه گِلی و سفالی است.

نقش مهم قدرت هسته‌ای صلح‌آمیز در توسعه کشور

حجت‌الاسلام سیدمحی‌الدین میرمرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع شماری از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور اظهار کرد: معظم‌له از دو دهه قبل روی مسئله انرژی هسته‌ای، ثمرات آن و دستاوردهایی که می‌تواند برای مملکت اسلامی داشته باشد، تاکید داشتند.

به گفته وی، اگر برخی بدسلیقگی‌ها، کوته‌فکری‌ها و بدعملی‌ها نبود، امروز رشد و ترقی و پیشرفت بیشتری در صنعت هسته‌ای و انرژی اتمی حاصل شده بود. هرچند در تحولات و فراز و فرودهای که ایران اسلامی پشت سر گذاشت، اصل انرژی هسته‌ای برای کشورمان باقی ماند و روز به روز دانشمندان و نخبگان هسته‌ای ما به نوآوری‌ها و دستاوردهای نوین دست پیدا کردند.

استاد حوزه و کارشناس مسائل سیاسی افزود: انرژی هسته‌ای تنها در مصارف نظامی و سلاح موضوعیت ندارد، بلکه عمده‌تر و مهم‌تر از مباحث نظامی، بهره‌هایی است که می‌تواند برای بشریت داشته باشد؛ از همین رو ایشان در این دیدار برای دستیابی و سرمایه‌گذاری روی آنچه برای مردم منفعت دارد و مفید است تاکید مضاعف داشتند.

وی ادامه داد: فناوری‌هایی همچون ایزوتوپ‌ها، رادیوداروها، آب‌شیرین‌کن‌ها، نیروگاه‌ها و حتی آفت‌زدایی در بخش کشاورزی از جمله همین دستاوردها است؛ ایشان حتی تاکید کردند لزومی ندارد نیروگاه‌های هزار مگاواتی داشته باشید، بلکه می‌توانید نیروگاه‌های ۱۰۰ مگاواتی و کمتر داشته باشید و گستره آن را به ۲۰ هزار مگاوات برسانید.

حجت‌الاسلام میرمرشدی خاطرنشان کرد: فرمایشات ایشان نکات و سرفصل‌های کلیدی متعددی داشت که «استضعاف» یکی از همین کلیدواژگان مهم در این نشست بود. این کلمه در قرآن به معنای ضعیف شمرده‌شدن آمده است؛ به تعبیری ضعیف‌انگاری یک جریان یا فکر، گروه یا جامعه را جهت می‌دهد.

وی اظهار کرد: مستضعف به آن‌هایی می‌گویند که می‌توانند قدرت، علم، اعتماد به نفس و دارایی داشته باشند اما افرادی نگذاشته‌اند این مستضعفان، به جایی برسند. مستضعف گاهی بر اثر فشار و سختی که بر او تحمیل می‌شود در استضعاف باقی می‌ماند و می‌کوشد خودش را از مخمصه و تنگنا رها کند، همچون مردم غزه که سال‌های طولانی است در حصر و محدودیت هستند و برای حق پایمال شده خود، مبارزه می‌کنند اما زورگویان همچنان اجازه نمی‌دهند این مردم، به حقوق و خواسته‌های خود دست پیدا کنند.

به گفته میرمرشدی، نوع دیگر استضعاف، فکری است. یعنی فکر انسان قد نکشد و رشد نکند. این همان بی‌سواد نگاه‌داشتن جامعه، دور کردن مردم از علم و دانش و جا انداختن این مسئله است که شما توان اینکه کاری کنید یا اختراع و نوگرایی داشته باشید را ندارید.

وی با بیان اینکه استضعاف فکری، زیربنای استضعاف عملی است، تصریح کرد: جامعه‌ای که گرفتار استضعاف فکری شد از نظر عملی هم مستضعف خواهد بود. این استضعاف تا جایی جامعه را پیش می‌برد که بر همه شئون و ابعاد زندگی و فعالیت او مستولی می‌شود. مستضعف می‌کوشد از زیر فشار مستکبر خود را نجات دهد و مستکبر تلاش می‌کند برتری خود را حاکم کند؛ مثال روشن این قضیه فرعون است که قصد داشت قبطیان را بر بنی‌اسرائیل حاکم کند و قوم بنی‌اسرائیل دست و پا می‌زدند که خود را رهایی بخشند؛ تا وقتی حضرت موسی (ع) نبود، آن‌ها منظلم (ستم کشیده) بودند، یعنی مورد ظلم واقع شده بودند، اما برای رفع ظلم و نجات خود کاری نمی‌کردند. وقتی حضرت موسی مبعوث شد، فهمیدند برای رهایی از چنگال فرعون باید تلاش کنند.

استاد حوزه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: در اینجا انظلام جای خود را به استضعاف داد اما اینها ضمن منظلم بودن، مستضعف فکری هم بودند چرا که نمی‌دانستند که باید در مقابل فرعون ایستاد و با او مبارزه کرد. مثل همین امروز که برخی فکر می‌کنند آمریکا ابرقدرت است و کاری از دست کسی در برابر او ساخته نیست.

وی خاطرنشان کرد: هر اقدامی صورت بگیرد، آنهایی که روحیه استکبارگرایی دارند، نمی‌توانند باور کنند جامعه مستضعف می‌تواند خود را رهایی بخشد. سخنان نسنجیده برخی دولتمردان سابق درباره اینکه ترکمانچای بد نبوده ناشی از همین تفکر است؛ در حالی که این یک قرارداد ننگین استعماری بود که بیش از ۹۰ سال ایران را درگیر معضلاتی متعدد کرده بود.

میرمرشدی تاکید کرد: این بدترین نوع دیدگاه و نگاه فکری است. چرا که در این مدل فکری ایران اسلامی در هشت سال نبرد تحمیلی علیه بعث‌هایی که دنیا پشت سرشان بود، باید در همان ماه‌های اول جنگ شکست می‌خورد و انقلاب ساقط می‌شد. در آن دوران تأمین امکانات اولیه جنگ و دفاع برای ما مقدور نبود اما رزمندگان اسلام ایستادند و با ابتکار و مدد الهی به پیروزی رسیدند.

وی تصریح کرد: انرژی هسته‌ای به ما اثبات کرد مستضعف می‌تواند به نقطه‌ای برسد که مستکبر در برابر او زانو بزند. ضمن اینکه به فرموده رهبر عزیز انقلاب، همانطور که با آژانس انرژی اتمی همکاری دارید باج ندهید و زیر بار توقعات زیاده از حد نروید، اما مذاکره، توافق و گفت‌وگو داشته باشید. توافق هم به این معنا نیست که مستضعف باقی بمانید بلکه در اوج قدرت، توان، اقتدار و عزت توافق و مذاکره کنید.

میرمرشدی تاکید کرد: جمهوری اسلام ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست زیرا دین مبین و مترقی اسلام اجازه چنین اقدامی نداده است اما باید تا آخرین مرحله قدرت هسته‌ای صلح‌آمیز برای توسعه و ترقی کشور پیش برویم و همان راهی که شهریاری‌، احمدی‌روشن، علی‌محمدی و دیگران رفتند را دنبال کنیم.

کد خبر 666600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.