احیای تالاب گاوخونی عزم ملی می‌خواهد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه احیای گاوخونی عزمی ملی می‌خواهد، گفت: تالاب گاوخونی دارای ویژگی‌هایی از نظر گونه‌های نادر است و در صورتی که این تالاب احیا شود، می‌توان سفره‌های آب زیرزمینی را احیا کرد و به رطوبت منطقه و محیط زیست آن به لحاظ اکوسیستم گیاهی و جانوری کمک کرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ورود سیلاب به تالاب گاوخونی راه چاره برای احیای این تالاب نیست، اظهار کرد: در حال حاضر در هفته محیط زیست به سر می‌بریم و مطالبه اصلی ما از محیط زیست کشور و وزارت نیرو، احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی در جوار شهرستان ورزنه قرار دارد، افزود: شهرستان ورزنه استعدادهای ویژه‌ای دارد، بنابراین تالاب گاوخونی نباید به کویر تبدیل شود، در حال حاضر برای رفع مشکل و تنها مسیری که می‌تواند تالاب را احیا کند، مسیر زاینده‌رود است و باید حقابه قانونی و زیست‌محیطی تالاب گاوخونی به آن داده شود، همان‌گونه که دریاچه ارومیه احیا شد، باید برای احیای تالاب گاوخونی نیز عزم و اراده ملی توسط وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: لازم است تالاب گاوخونی با هدف اینکه به کانون گردوغبار و شرایط ویژه تبدیل نشود، احیا شود؛ این تالاب به علت وجود گونه‌های گیاهی و جانوری نادر نیز بسیار حائز اهمیت بوده، همچنین در صورتی که تالاب گاوخونی احیا شود، می‌توان سفره‌های آب زیرزمینی را احیا و به رطوبت منطقه و محیط زیست آن به لحاظ اکوسیستم گیاهی و جانوری کمک کرد.

وی ادامه داد: سال‌های قبل ۲۵ هزار پرنده از جمله فلامینگو در تالاب گاوخونی شناسایی شده است، سال جاری نیز با خشک شدن این تالاب حدود ۷۰۰ جانور آبزی و کنارآبزی که به این منطقه مهاجرت کرده بودند، به دلیل خشکی تالاب دیگر در این منطقه نیستند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: با توجه به شرایط خاص تالاب و اثرات آن روی پهنه استان و اینکه اگر تالاب احیا شود؛ گردوغبار کاهش پیدا می‌کند و سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌شود، درخواست کردیم در هفته محیط زیست احیای تالاب در دستور کار قرار گیرد و وزارت نیرو و محیط زیست به صورت ویژه احیای کامل تالاب را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: سیلاب‌هایی که به تالاب می‌رسد مقطعی بوده و به عمق تالاب فرو می‌رود و چیزی از آن باقی نمی‌ماند، بنابراین هدایت سیلاب به تالاب راه علاجی برای آن نیست.

ضرورت ساماندهی و لایروبی زاینده‌رود در منطقه گاوخونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است مسیر زاینده‌رود در منطقه تالاب گاوخونی لایروبی و ساماندهی شود، همچنین لایروبی و زهکشی قورتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین برای هدایت سیلاب‌ها به تالاب باید سیل‌بندهای اطراف بازگشایی شود که این اقدامات نیازمند تأمین اعتبار توسط وزارت نیرو است تا بتوان رودخانه‌های استان را ساماندهی کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هرلحظه امکان وقوع سیلاب و خسارت ناشی از سیلاب وجود دارد، درخواست مدیریت بحران استان اصفهان این است که در مرحله پیشگیری اقدامات لازم انجام شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات آبخیزداری در استان اصفهان انجام شده است، خاطرنشان کرد: ۱.۵ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری انجام شده است و نیازمند اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری هستیم، اگر طرح‌های آبخیزداری بالادست در مناطق سیل‌خیز احداث شود؛ می‌توان سیلاب را کنترل کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا نیازمند اعتبار در زمینه آبخیزداری هستیم، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا در مرحله اول بتوان طرح‌های آبخیزداری را در مناطق سیل‌خیز اجرا کرد، همچنین حریم و بستر رودخانه‌ها و تصرفاتی که در رودخانه‌ها بوده باعث شده است که مسیر رودخانه‌ها بسته شود، از این‌رو آب منطقه‌ای استان اصفهان موظف است بازگشایی، ساماندهی و لایروبی مسیر رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهد، همچنین لازم است با شناسایی سازه‌های خطرپذیر در مسیر رودخانه‌ها نسبت به رفع تصرفات در مسیر رودخانه‌ها اقدام کند و مسیر رودخانه باز شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یکی از مواردی که باعث سیلاب می‌شود، احداث پل‌های بدون توان عبور آب است، بنابراین تاکید می‌شود، وزارت راه و شهرسازی و اداره راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به احداث پل‌هایی که در مسیر جاده‌ها است و توان گذر آب را ندارد، اقدام کند تا سیلاب‌هایی که جاری می‌شود از دهانه پل‌ها سرازیر نشود و خسارت به بار نیاورد.

وی ادامه داد: لازم است سازمان برنامه و بودجه به صورت ویژه اعتباراتی برای طرح‌های پیشگیری از سیل از جمله طرح‌های آبخیزداری، اصلاح پل‌ها، ساماندهی مسیل‌ها به استان اصفهان اختصاص دهد.

کد خبر 666589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.