تعیین ۱۰۸ مورد سهم تقصیر در تصادفات فوتی و جرحی برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از تعیین ۱۰۸مورد سهم تقصیر در تصادفات منجر به فوت و جرح در راه های درون‌شهری استان برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها طی مدت یک سال گذشته و دو ماهه سال جاری خبر داد.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به طور کلی عوامل اصلی وقوع تصادفات به چهار دسته عوامل انسانی (رفتاری)، عوامل فنی شامل راه و وسیله نقلیه، عوامل محیطی و عوامل سازمانی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک به نسبت قابل توجهی در بروز تصادفات نقش دارند.

وی افزود: در بحث عوامل سازمانی، بنابر نظر متولیان تدوین قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی قصور سازمان‌ها و دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها، ادارات راه و شهرسازی، آب و فاضلاب یا برق هنگام انجام عملیات اجرایی یا کوتاهی در انجام وظیفه و مسئولیت‌های خود مانند نصب نکردن علائم استاندارد و رفع نکردن نواقص و بی‌توجهی به ضوابط ایمن‌سازی منجر به وقوع تصادفات مرگبار می‌شود و هزینه‌های جبران‌ناپذیری بر شهروندان و دولت تحمیل می‌کند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: برای پیشگیری از این مهم، قانونگذار تبصره سه ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را پیشنهاد کرده است که براساس این تبصره در صورتی که براساس نظر کارشناسان پلیس راهور یا پلیس راه، نقص راه یا وسیله نقلیه مؤثر در علت تصادفات باشد، حسب مورد متصدیان ذی‌ربط، مسئول جبران خسارات وارده هستند و با آنان برابر قانون رفتار خواهد شد.

وی تصریح کرد: پلیس راهور در زمینه تضییع حقوق شهروندان با هیچ سازمان، دستگاه و حتی خودروسازان تعارف ندارد و کارشناسان این پلیس موظف هستند براساس تبصره ماده قانونی مذکور چنانچه سازمان یا دستگاه و یا خودروسازی در تصادفات منجر به فوت و جرح نقش داشته باشند برای آنها سهم تقصیر تعیین کنند.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: طی مدت یک سال گذشته و دو ماهه سال جاری، ۱۰۸ مورد سهم تقصیر در تصادفات فوتی و جرحی درون‌شهری استان برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، اداره‌های آب و فاضلاب، برق و گاز تعیین شده است که بیشترین فراوانی مربوط به شهرهای اصفهان، کاشان، گلپایگان، لنجان، خمینی‌شهر و نطنز بودند.

وی گفت: همچنین سال گذشته یک مورد و سال جاری دو مورد سهم تقصیر در تصادفات منجر به فوت و جرح برای شرکت‌های خودروساز تعیین شده است.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر سرنشینان خودروها که در اثر تصادفات جانشان را از دست می‌دهند ناشی از ناایمن بودن خودروها است، ادامه داد: از سال ۸۷ تاکنون طرح اسقاط و جایگزین کردن خودروهای فرسوده با نو اجرا نشده، خودروهای فرسوده از رده خارج نمی‌شوند، این چرخه همچنان ادامه دارد و مردم با همان خودروهای ناایمن در سطح شهرها و جاده‌ها تردد می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک خودروی استاندارد باید صندلی‌های عقب آن هم به کیسه هوا مجهز باشد، اظهار کرد: این در حالی است که خودروهای مدل پایین کیسه هوا ندارند و بسیاری از خودروهای مدل بالا هم که کیسه هوا دارند هنگامی که کارشناسان ما بر سر صحنه تصادف حاضر می‌شوند مشاهده می‌کنند که کیسه هوا عمل نکرده و همین عامل باعث شده که یک خانواده داغدار شود.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه اگر خودروهای فرسوده و ناایمن با خودروهای استاندارد و ایمن جایگزین شوند، تعداد جان باختگان در تصادفات با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که خودروهای ناایمن و فرسوده در سطح شهرها و جاده‌ها تردد می‌کنند همچنان باید شاهد افزایش میزان جان باختگان در تصادفات باشیم؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان هرچه زودتر در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

کد خبر 666525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.