ورود حدود ۵ درصد نم و رطوبت به تالاب گاوخونی / تالاب در حال خشک شدن است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سیلاب اخیر به بخشی از تالاب گاوخونی هدایت شد، گفت: در حالی که طی روزهای گذشته اعلام شده بود صددرصد تالاب گاوخونی خشک است با سیلاب وارد شده بین سه تا پنج درصد نم و رطوبت وارد تالاب شد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیلاب روز -پنجشنبه هجدهم خردادماه- بیشتر مناطق شرق و شمال استان اصفهان و بخشی از شهر اصفهان، کوهپایه، جرقویه، هرند، نائین، بخشی از خوروبیابانک و اردستان را در برگرفت که منجر به بروز خسارت‌هایی در مناطق شهرستان‌های نائین، اردستان و کوهپایه شد.

وی با اشاره به مجموع خسارت‌های سیل اخیر، افزود: بر اساس برآورد خسارت‌های اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن، راه و کشاورزی در مناطق سیل‌زده رخ داده است، همچنین بررسی‌های ثانویه ادامه دارد که طی چند روز آینده اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: از آن جایی که بارندگی‌ها شدید و در بعضی از مناطق به صورت تگرگ بود، خسارت‌هایی به بخش‌های کشاورزی وارد شد و حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تحت تأثیر سیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: بارش‌های اخیر تند و ناگهانی بود و باعث شد خسارت‌هایی به باغات و زراعت وارد شود، همچنین ۵۰۰ هکتار از زراعت و ۱۰۰ هکتار از باغات را تحت تأثیر قرار داد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: روان آب‌هایی که جاری و وارد مناطق کویری استان شد از گردنه ملااحمد به سمت تالاب گاوخونی، همچنین سیلاب‌های منطقه تودشک به سمت جاده نائین و سپس به سمت تالاب گاوخونی هدایت شد؛ سیلاب‌هایی که از هاشم‌آباد و شهرستان هرند وارد رودخانه زاینده رود شده بود نیز در انتهای مسیر به تالاب گاوخونی هدایت شد.

وی با بیان اینکه این سیلاب‌ها می‌توانست خسارت به بار آورد، اما با برنامه‌ریزی که صورت گرفت سیلاب به بخشی از تالاب گاوخونی هدایت شد، گفت: تالاب ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد، این در حالی است که طی روزهای گذشته اعلام شده بود صددرصد تالاب گاوخونی خشک است، از این رو با سیلاب وارد شده بین سه تا پنج درصد نم و رطوبت وارد تالاب شد؛ اما از آن جایی که بستر تالاب خشک است همین میزان نم و رطوبت وارد شده به تالاب در حال خشک شدن است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته نیز بارندگی‌هایی صورت گرفت و سیلابی به سمت تالاب گاوخونی هدایت شد، اما باز تالاب خشک شد، این در حالی است که هدایت چند درصد نم و رطوبت و سیلاب به تالاب چاره‌ای از تالاب گاوخونی دوا نمی‌کند و باید اقدام عاجلی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 666506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.