حرکت پرشتاب ایران اسلامی برای صعود به قله‌های علمی جهان

«با طلیعه انقلاب مراکز علمی بسیاری در ایران اسلامی ایجاد شد و در ادامه پیشرفت‌های شگفت‌آوری را دیدیم که در این فرصت کم متصور نبود ولی به برکت انقلاب اسلامی تحول و رستاخیز عجیبی در کشور به‌وجود آمد تا در بسیاری از زمینه‌ها به مرزهای دانش نزدیک‌تر شویم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، اطلاع یافتن از پیشرفت علمی ایران با نگاهی گذرا به سایت‌های خبری مشهود است و باید بدانیم ایران اسلامی در جایگاه مناسب تولید علم دنیا و در نزدیک به قله قرار گرفته است. شاید یادآوری این نکته جالب باشد که همین کشور در کارنامه خود روزگاری را گذرانده است که حتی بی‌سوادی در آن موج میزد و مردم برای نوشتن یک نامه ساده دست به دامان دیگران می‌شدند. برای بسیاری غیرقابل باور بود که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشور رشد را تجربه کند.

در صفحه ۱۳۸ جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره) آمده است که ایشان در بیست‌وهشتم شهریورماه ۱۳۶۸ فرموده‌اند: «با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‌ها آنقدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از یاد می‌برد. بشریت با همه پیشرفت‌هایش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش است.

امیدوارم ملت‌های اسلامی و ملت بزرگ ایران با یک تحرک فرهنگی گسترده بتوانند مسلمانان را از فقر و تنگنای علمی درآورند.

توصیه مجدد و اکید من به همه دست‌اندرکاران و مسئولین کشور این است که بیشتر از گذشته به امور فرهنگی این عزیزان توجه نمایند. من هدیه‌ای جز دعای خیر برای فرزندان شاهدان همیشه تاریخ، خصوصاً آنهایی که در تحصیل جزو شاگردان ممتاز شناخته شده‌اند، ندارم. امیدوارم خداوند عطش علم آموزی را در آنان زیاد و سینه‌هایشان را دریای معارف خود گرداند و تعهد عمل را به آنان کرامت نماید.»

از نظر کمی و کیفی آموزش عالی در ایران پس از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت از قبل انقلاب است، از نظر کمی تعداد دانشجویان و تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی در حال حاضر قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

کل دانشجویان پیش از انقلاب به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسید، اما این تعداد پس از انقلاب به بیش از چند میلیون نفر رسید. پیش از وقوع انقلاب شکوهمند ایران اسلامی تعداد رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها محدود بود و بیشتر دانشجویان صرفاً در دوره کارشناسی تحصیل می‌کردند؛ پس از انقلاب تقریباً در تمام رشته‌های علمی و به ویژه دوره‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری رشته‌های مختلف راه‌اندازی شد؛ در حال حاضر تقریباً در هیچ رشته‌ای دانشجویان ایرانی مجبور به تحصیل در خارج از کشور نیستند.

رشد کمی و کیفی در آموزش عالی رشد و توسعه اجتماعی شگرفی را در جامعه ایران ایجاد کرد، به نحوی‌که در حال حاضر در تمام زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فنی و مهندسی هزاران متخصص در کشور حضور دارند.

رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) سوم شهریورماه ۱۳۹۵ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت (دولت یازدهم) با رهبر انقلاب، در سخنان خود به موضوع «علم و فناوری» به‌عنوان سرفصل سوم نقشه راه دولت اشاره کردند و گفتند: «کشور برای پیشرفت نیازمند علم و فناوری است و در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در این عرصه به‌دست آمد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کاهش شتاب رشد حرکت علمی در سال‌های اخیر، خاطرنشان کردند: سرعت حرکت علمی در دنیا بالا و فاصله ما نیز با پیشرفت علمی دنیا زیاد است، بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی هیچ چاره‌ای جز افزایش شتاب رشد حرکت علمی وجود ندارد و باید گفتمان پیشرفت علمی در کشور ادامه یابد و متوقف نشود.

حرکت پرشتاب ایران اسلامی برای صعود به قله‌های علمی جهان

از منظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها با رهبر، «ارتقای دانش و فناوری» از الزامات مهم رشد اقتصادی است و ایشان توجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی را به آن جلب کردند.

ایشان موفقیت‌های امروز را در بسیاری از بخش‌ها، ناشی از آغاز نهضت علمی در حدود پانزده سال قبل دانستند و افزودند: «جوانان دانشمند باید از خطوط مقدم علم جهانی هم بگذرند و تحقق این آرزو را زمینه‌سازی کنند که پنجاه سال بعد اگر کسی خواست از تازه‌های علم با خبر شود، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد.»

حرکت پرشتاب ایران اسلامی برای صعود به قله‌های علمی جهان

به برکت انقلاب اسلامی تحول و رستاخیز عجیبی در مباحث علمی کشور به‌وجود آمد

مجتبی جعفری، مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بنای علم و دانش پیش از انقلاب رشد، تحول و تعالی انسان نبود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیش از وقوع انقلاب شکوهمند ایران درصد بالایی از مردم یا از سواد بی‌بهره بودند یا از سواد حداقلی برخوردار بودند. در دوران انقلاب اسلامی تحول انسان براساس دانش شکل گرفت.

وی می‌افزاید: امام راحل (ره) تاکید داشتند که ایران مدرسه شود و تلاش‌هایی صورت پذیرد تا همه افراد به نوعی از نعمت سواد برخوردار شوند. رشد دانشگاه‌ها و دانشجویان بنا به فرمان آن پیر فرزانه حادث شد. اساس دین اسلام که انقلاب ما بر پایه آن نهادینه شده است رشد انسان، دانش و دانایی است؛ بنابراین با طلیعه انقلاب مراکز علمی بسیاری در ایران اسلامی ایجاد شد و در ادامه پیشرفت‌های شگفت‌آوری را دیدیم که در این فرصت کم متصور نبود ولی به برکت انقلاب اسلامی تحول و رستاخیز عجیبی در کشور به‌وجود آمد تا در بسیاری از زمینه‌ها به مرزهای دانش نزدیک‌تر شویم.

مدیر کل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این‌که در زمینه‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوری هسته‌ای، پزشکی و مهندسی شاهد تحولی عظیم در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران هستیم، خاطرنشان می‌کند: در زمینه علوم پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده است. دانشمندان بسیاری در این زمینه فعالیت کرده‌اند و دشمنان ما امروز این موضوع را به‌وضوح اعتراف می‌کنند. اینکه می‌ببینید اخیراً بسیج دانشجویی توسط غرب مورد تحریم قرار گرفته است نشانه‌ای است که اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن در مجموعه بسیج دانشجویی است. بنا بر آموخته‌ها اگر دشمن از شما راضی است، بدانید جایی از کارتان دارای اشکال است و اگر نارضایتی دشمن را دیدید، مطمئن باشید در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

حرکت پرشتاب ایران اسلامی برای صعود به قله‌های علمی جهان

وی با بیان اینکه در علوم انسانی موضوعی که باعث ایجاد علم می‌شود نگاه انسان به موضوعات مختلف است، می‌گوید: در حالت کلی دو نگاه به انسان وجود دارد؛ نخست نگاه دنیای غرب به انسان که طبق نظریه داروین انسان موجودی در رده حیوانات یا قدمی بالاتر است، اما در نگاه اسلامی انسان موجودی تحت عنوان «خلیفه خدا» است. موضوعی که ما بعد از انقلاب باید به صورت ویژه‌تر بدان توجه کنیم تاثیر نگاه اسلامی به مباحث علوم انسانی است.

جعفری با تاکید بر اینکه فعالیت‌های خوبی طی چند دهه انقلاب توسط دانشمندان و نخبگان ایران اسلامی انجام پذیرفته است، خاطرنشان می‌کند: طی سالیان اخیر شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده‌ایم، اما همچنان با آرمان و ایده‌آل فاصله محسوسی داریم. باید به سمتی حرکت کنیم که علوم باعث توسعه و گسترش سفره مردم شود. در کتب دانشگاهی باید نظریه دانشمندان مسلمان مطرح شود و مورد ترویج قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: ایران اسلامی باید به جایگاهی برسد که نظریه‌های غربی را نقد کرده و از آن عبور کند تا نظریه‌های انسانی- اسلامی ایجاد شود؛ البته این موضوع ساده نیست و زمان‌بر خواهد بود. امیدواریم همان‌گونه که در سایر علوم اتفاق‌های بزرگی در ایران اسلامی رخ داده است در علوم انسانی نیز موفقیت‌های مهمی را شاهد باشیم.

کد خبر 666424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.