بنیاد شهید به سازمانی مطالبه‌گر تبدیل می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در سال ۱۴۰۱ این فرصت برای دولت و بنیاد فراهم شد تا برنامه تحولی دولت و بنیاد روشن شود و توافق حاصل شود. نظامات تغییر و ساختار بنیاد اصلاح شود که این تغییر ساختار قابل مشاهده است. نگاه این است که رویکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران به سازمانی مطالبه‌گر تبدیل شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در نخستین همایش برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲ بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: برای مدیریت بنیاد شهید، قبل از اینکه اقدامی انجام دهیم، تلاش کردیم که نظر کارشناسان داخلی، تشکل‌های ایثارگری و متخصصان حقوقی مستقل را دریافت کنیم تا از وضعیت بنیاد، جامعه ایثارگری، مأموریت قانونی و نیازهای حقیقی شناخت کاملی حاصل شود و در دو سال گذشته فرآیندهای حاکم ثبت و کمی شده تا پاسخگویی در قبال آنها وجود داشته باشد.

وی افزود: هدف از تدوین برنامه عملیاتی اول آشنایی همکاران با برنامه عملیاتی و نحوه عمل، اهداف و نحوه نظارت بر آن بود به عنوان نمونه وقتی می‌خواهید برنامه‌ای تحقق پیدا کند، دو عنصر باید کنار آن باشد اول باید به توزیع اعتبارات و دوم به پاسخگویی متصل باشد. یعنی اگر می‌خواهید مدیر و سیستمی را ارزیابی کنید بر اساس نحوه عملکرد مشخص شده در برنامه باید سنجش صورت گیرد و در غیر این صورت برنامه‌ریز و سیاست‌گذار و قانون‌گذار بدون توجه به مجری قانون کار خود را انجام می‌دهند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وضعیت نگاه تحولی و تغییر رویکردها در برنامه عملیاتی سال اول ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ این فرصت برای دولت و بنیاد فراهم شد تا برنامه تحولی دولت و بنیاد روشن شود و توافق حاصل شود. نظامات تغییر و ساختار بنیاد اصلاح شود که این تغییر ساختار قابل مشاهده است. نگاه این است که رویکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران به سازمانی مطالبه‌گر تبدیل شود، در نتیجه هم رویکردها، ساختارها، نهادها و فرآیندهای اجرایی در بنیاد تغییر می‌کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به ضرورت ارزشیابی عملکرد بنیاد در استان‌ها گفت: ارزیابی سه‌گانه‌ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال تدوین است که بخش عمده آن مربوط به عملکرد استان‌ها در برنامه عملیاتی است که بر اساس آن استان‌ها در سه سطح موفق، متوسط و ضعیف و همکاران ما هم متناسب با آن ارزشیابی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت الکترونیکی کردن خدمات در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: گام اول برای تبدیل شدن بنیاد شهید و امور ایثارگران به یک سازمان هوشمند با ارائه خدمات به صورت الکترونیک طی شده است اما این گام ابتدایی است، مجموعه فرآیندها و فعالیت‌ها باید در بنیاد هوشمند و تمام اطلاعات ثبت و قابل ارزیابی شود، سیستم هوشمند در کنار ارزیاب قرار می‌گیرد و خطاهای اطلاعاتی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که ارائه خدمات و ارزیابی‌ها به عدالت نزدیک‌تر شود و مدیران بتوانند با این ارزیابی اقدامات را به خوبی انجام دهند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: وقتی برنامه عملیاتی را مطرح می‌کنیم به معنی سنجش عملکرد همه‌جانبه است. اینکه تمام فعالیت‌ها و اقدامات طبق برنامه و همسان پیش برود. برنامه عملیاتی در همه شهرستان‌ها و شهرها یکسان و همسان جلو برود به عنوان نمونه در حوزه مسکن که مسئله جدی کشور است برخی استان‌ها یک بار زمین واگذار کرده‌اند و عملکرد برخی استان‌ها در حوزه مسکن کمتر از ۱۰ درصد است که باید منطبق بر برنامه اصلاح شود.

معاون رئیس‌جمهور گفت: در همه شهرستان‌ها ارزیابی مبتنی بر شاخص رشد و عددگذاری است. مدیران ستادی و محیطی ارزیابی می‌شوند و بر اساس آن توفیق و توفیق نداشتن مدیران ارزیابی می‌شود. لازم است زیرساخت‌های جامع و شبکه پلتفرم تهیه شود تا پس از اصلاح ساختار و رویکرد خروج از درهای بنیاد و رفتن به سمت شبکه مردمی صورت گیرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی در پایان با بیان اینکه باید ابهامات موجود با هوشمندسازی در بنیاد شهید و امور ایثارگران برطرف شود، خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از دو سازمان هوشمند کشور است و در بین سازمان‌های خدماتی پیشرو است و امیدوارم با تلاش‌های صورت گرفته اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران محقق شود.

کد خبر 666422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.