پیگیری موزه ریسباف اصفهان از طریق وزارت اقتصاد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جلسه مفصلی با حضور مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و مسئولان اصفهان در این خصوص برگزار شده است و بنا داریم از وضعیت این کارخانه بازدید کرده و موضوع را از طریق وزارت امور اقتصاد و دارایی پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعزت‌الله ضرغامی امروز _شنبه بیستم خردادماه_ در حاشیه مراسم بزرگداشت هنرمندان صنایع دستی اصفهان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سمیرم صاحب یک موقعیت استثنایی در حوزه بافت‌داری است. پرونده آن منطقه با ۱۱ مورد از هنرهای سنتی و صنایع دستی که به لحاظ فرایند تولید، مواد اولیه، طرح و نقش و نحوه تولید، در منطقه سمیرم، وردشت و هفت طایفه که همه متعلق به ایل عشایر قشقایی هستند، در یک رویداد بزرگ و بسیار زیبا به نمایش گذاشته شد و نشان داد که نام سمیرم و منطقه وردشت جهانی است.

وی افزود: پرونده این منطقه تکمیل شده و پیگیر ثبت جهانی آن هستیم. نسل‌های مختلف در این منطقه در کنار یکدیگر به خوبی فعالیت می‌کنند. مهارت‌ها از نسل‌های پیشین به جوانان منتقل شده و شگفتی آفرین شده‌اند. این منطقه یکی از افتخارات بزرگ صنایع دستی کشور است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اصفهان عروس صنایع دستی دنیاست. اصفهان همچنان خواهد درخشید. همه تلاش ما این است که در حوزه صنایع دستی رونق تولید ایجاد کنیم. در کنار آن باید از هنرمندان این حوزه تکریم کنیم.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه مأموریت صنایع دستی به عهده وزارت میراث فرهنگی است فرآیند ارزشیابی و اعطای درجه به هنرمندان صنایع دستی در وزارتخانه دیگری انجام می‌شود. خوشبختانه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی این ارزیابی بر عهده وزارت میراث فرهنگی گذاشته شد.

ضرغامی تصریح کرد: تعدادی از هنرمندان اصفهانی امروز از فرایند اعطای درجه هنری گله داشتند. به آنها گفتیم واقعیت این است که شما درجه‌دار هستید. ما نیز سعی می‌کنیم فرایند اعطای درجه به هنرمندان را تسریع کنیم.

وی گفت: زیرساخت‌های لازم این حوزه برای صادرات در حال فراهم شدن است. موضوع پیمان‌سپاری ارزی که یکی از مهم‌ترین موانع تولید صنایع دستی بود، مالیات و عوارض برای صادرات صنایع دستی منتفی شده است. رونق تولید منجر می‌شود سایر مشکلات از جمله بیمه هنرمندان حل شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره اهمیت جریان دائمی زاینده رود، اضافه کرد: پیش از این گفتم اگر آب زاینده‌رود جاری نیست، دل جوانان باید خوش شود. جوانان در کنار زاینده‌رود ستار می‌زدند و خوش بودند. من آنها را تشویق کردم و در صفحه شخصی خود معرفی‌شان کردم. اگر آب زاینده‌رود نیست، نشاط موسیقی و آزادی عمل نباید از جوانان گرفته شود. آنچه برای مردم اصفهان اهمیت دارد مسئله آب است که امیدواریم رفع شود.

وی درخصوص مسئله موزه ریسباف گفت: جلسه مفصلی با حضور مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و مسئولان اصفهان در این خصوص برگزار شد و بنا داریم از نزدیک از این کارخانه بازدید کرده و از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع را پیگیری کنیم.

ضرغامی همچنین درخصوص وضعیت مرمت مساجد اصفهان گفت: در مورد آسیب‌هایی که به سازه‌های تاریخی وارد می‌شود نگران هستیم. برخی از سازه‌ها به لحاظ پایداری دچار مشکل است. اعتبارات دولت در این حوزه کافی نیست و به همین مشارکت بخش خصوصی در این حوزه را تسریع کردیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه اخبار غلطی منتشر می‌شود که وقتی صحبت از مشارکت بخش خصوصی می‌کنیم تصور می‌شود ابنیه تاریخی و یا نفایس در حال واگذاری است. این یک دروغ بزرگ است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: هیچ بنای تاریخی نفیس یا غیر نفیس به هیچ‌کس واگذار نمی‌شود. همه این‌ها جز اموال عمومی است. اما مشارکت بخش خصوصی در اموال غیر نفیس را به رسمیت شناخته‌ایم. واگذاری به هیچ عنوان مطرح نیست و فقط اجاره مدت‌دار به بخش خصوصی خواهیم داشت.

وی گفت: اما در خصوص آسیب‌هایی همچون فرونشست اصفهان به طور جدی این موضوع توسط کارشناسان بررسی شد. من شخصاً از نزدیک آسیب‌های بناهای تاریخی اصفهان و برخی ترک‌ها که مورد بحث بود را دیدم و بررسی کردم. پژوهشگاه ما به طور جدی به این حوزه ورود کرده است. امیدواریم مسئله جدی وجود نداشته باشد. اما هر بحث اساسی در حوزه وارد شدن آسیب به بناهای تاریخی را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر 666330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.