۵ رمز ماندگاری هنر صنایع دستی در ادوار مختلف تاریخ

شهردار اصفهان پنج رمز ماندگاری صنایع دستی در ادوار مختلف تاریخ را تشریح کرد و گفت: طبق آخرین آمار اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان، بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت این استان معادل پنج درصد جمعیت در عرصه صنایع دستی اشتغال دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _شنبه بیستم خردادماه_ در مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد: به‌دنبال تدوین نظام‌نامه بنیاد نخبگان استان در پی رسیدن به تعریفی برای مرز نخبگی و شاخصه نخبگی بودیم و در نهایت به این تعریف رسیدیم که «نخبه کسی است که قدرت خلق اثر را داشته باشد».

وی افزود: با این تعریف همه هنرمندان جامعه ما نخبه هستند، لذا در جامعه باید نخبگان را دید؛ البته نخبه هنری، شاخصه هنرمندان است و این رسالت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متولیان، مسئولان و شهرداری اصفهان را بیش از پیش سنگین می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان معادل پنج درصد جمعیت در عرصه صنایع دستی اشتغال دارند، گفت: این در شرایطی است که حق صنایع دستی را ادا نکرده‌ایم و اگر شرایط بهتری را فراهم کرده بودیم، اعتماد بیشتری به این عرصه می‌شد.

وی در توضیح راز ماندگاری صنایع دستی در تمام فراز و فرودهای تاریخ که بعضی از آنها بیش از هزار سال سابقه داشته است، تصریح کرد: توجه به اقتضائات زمان نخستین امر است؛ در واقع صنایع دستی همواره در طول تاریخ و ادوار مختلف متناسب با شرایط زمان و نیازهای مردم خود را تطبیق ساخته که این از رمز ماندگاری آن‌ها است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه دومین نکته رمز ماندگاری صنایع دستی تاب‌آوری هنرمندان در برابر هجوم حوادث و اتفاقات ناگوار است، خاطرنشان کرد: سومین رمز ماندگاری صنایع دستی در طول ادوار مختلف، فرهنگ‌پذیری و گشاده‌رویی هنرمندان است، به‌نحوی که هنرمندان اصفهان به‌عنوان مثال هنر فیروزه‌ کوبی را از مردم خراسان دریافت کردند و در طول ۷۰ سال گذشته به اوج رساندند.

وی اضافه کرد: چهارمین رمز ماندگاری صنایع دستی، تشکیل زنجیره نسلی در روند تولید صنایع دستی بوده است، به‌طوری که امروزه پیر و جوان، زن و مرد در کنار همدیگر در کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان مشغول تولید هستند.

شهردار اصفهان گفت: پنجمین رمز ماندگاری صنایع دستی، خلاقیت و نوآوری پیوسته در این رشته است که امروزه روزبه‌روز و لحظه به لحظه در عرصه‌های صنایع‌دستی شاهد آن هستیم.

کد خبر 666321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.