رونق صنایع دستی راه برون رفت از انسداد اقتصادی است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: انسجام اجتماعی از شاخصه‌های صنایع دستی و راه برون رفت از انسداد اقتصادی است که می‌تواند منجر به ایجاد ارزش افزوده در کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم جلالی در مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی اظهار کرد: خانه‌های ایرانی مصداق نمایشگاه، موزه و کارگاه صنایع دستی است، زیرا در همه خانواده‌ها آثار هنرمندان وجود دارد.

وی ادامه داد: اصفهان شهر زندگی است، از این رو سالروز روز جهانی صنایع دستی را از اصفهان شروع کردیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: صنایع دستی از متن زندگی برمی‌آید و شیواترین کلام، مفهوم دیروز را در قالب امروز عرضه می‌کند.

وی تصریح کرد: دنیای امروز، دنیای روایت‌ها است، روایت‌هایی که سو تفاهم می‌آورد، اما صنایع دستی مرکز ثقل خانواده و تفاهم محور است، زیرا صنایع دستی ماهیتی مادرانگی را در خود دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: نتیجه تلاش یک‌ساله ما در وزارتخانه، هم‌گرایی، مفاهمه و هم فهمی بوده است، در این راستا برداشت‌های مختلف را کنار گذاشتیم و همدیگر را پذیرفتیم، این حاصل درک است.

وی با بیان اینکه هنرمندان اصالت، ریشه و هویت این دیار را نمایندگی می‌کنند، اضافه کرد: صنایع دستی در چهار ساحت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش‌آفرینی می‌کند، در واقع صنایع دستی انسجام اجتماعی می‌آورد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اقتصاد مسئله امروز کشور است، گفت: انسجام اجتماعی از شاخصه‌های صنایع دستی و راه برون رفت از انسداد اقتصادی است که می‌تواند منجر به ایجاد ارزش افزوده در کشور شود.

وی ادامه داد: نمایندگان ۱۴ شهر و روستا در جلسه حضور دارند، این انسجام، غیرت و معرفت در سایه صنایع دستی ایجاد شده و بهره گرفته از مؤلفه‌های انسانی است.

جلالی با اشاره به اینکه حج و طواف نیز هنر زنده کردن و هم‌گرایی بر اساس توحید است، تصریح کرد: امروزه احتیاج به مترجمانی داریم که به آن با جهان حرف بزنیم، کلمات دیگر کارایی ندارند هنر و صنایع دستی که کنار هم می‌نشیند می‌تواند این کار را تحقق ببخشد.

وی خاطرنشان کرد: باید از مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه یا مدیریت درآمد عزیمت کنیم، صنایع دستی با سرعت تغییر می‌کند، اما عمق محتوایی خود را از دست نمی‌دهد، لذا باید به مزیت اقتصادی آن توجه شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی در خلق ثروت مؤثر بوده و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. از سویی تاب‌آوری و احترام به اقلیم و تنوع فرهنگی را در این حوزه داریم و هیچکس نمی‌تواند آن را حذف کند.

وی افزود: هر نقش، رنگ و شکلی در سلیقه و نگاه زنان شکل متفاوت می‌گیرد، هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که تربیت مادرانشان تأثیری در آنها نداشته است، بنابراین همه مردان هنرمند این سرزمین توشه خود را از تربیت مادرانشان دارند.

جلالی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی، باید معاصر سازی را به ادبیات جهان برگردانیم، در این راستا باید اقداماتی انجام داد تا بازارهای جهانی رونق اقتصادی را از منظر هویت فرهنگی ما داشته باشد، این مهم به مدد خانواده صنایع دستی امکان‌پذیر می‌شود.

کد خبر 666317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.