رشته توبافی در مجامع علمی و دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود

فرماندار بیرجند گفت: رشته توبافی در کنار دیگر هنرها در مجامع علمی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی فاضلی‌فرد امروز _شنبه بیستم خرداد ماه_ در اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی اظهار کرد: روستای خراشاد دارای جمعیت حدود ۸۰۰ نفر بوده که پس از ۳۰ سال، هنری منسوخ شده را دوباره احیا کردند.

وی ادامه داد: در این روستا هنر توبافی در سال ۹۶ ثبت ملی شد و مطابق آن در سال ۹۷ نیز هنر پارچه‌ بافی سنتی (توبافی) ثبت جهانی شد، رونق اقتصادی، اشتغالزایی و حضور گردشگران از جمله رهاوردهای ثبت جهانی شدن روستای خراشاد است.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: چهره روستا پس از این اتفاق، بسیار زیبا پسند شده به طوری که جداره سازی‌های روستا به سبک سنتی و آب و هوای معتدل کوهستانی آن باعث جذب گردشگر بیشتر شده و شرایط بسیار دل‌چسبی را برای حضور گردشگران فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد چهار واحد بوم‌گردی در روستای خراشاد بر اساس حضور گردشگران و جهت دیدن این هنر پارچه‌ بافی سنتی از جمله اقدامات است.

فاضلی‌فرد اظهار کرد: توبافی محدود به حوله‌ بافی نبوده و در این راستا پارچه‌هایی از عرض ۵۰ سانت تا ۱۵۰ سانت نیز تولید می‌شود که تمام از الیاف طبیعی و با رنگ‌های طبیعی و به صورت ضد حساسیت است، امسال بیش از هزار نفر از حجاج اعزامی به مکه مکرمه استفاده از این پارچه‌ها را برای احرام خود درخواست داشتند چرا که پارچه‌هایی که از طریق توبافی بافته می‌شود، بسیار مزیت داشته که از جمله آن می‌توان به سبکی و یا بحث آبگیری مناسب، ضد حساسیت و ضد قارچی آن اشاره کرد.

فرماندار بیرجند اظهار کرد: امروزه از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس سفارش‌هایی را برای این هنر و صنایع دستی داشته و هم اکنون در سایت جهانی آمازون دست‌بافته‌های مردم خراشاد تبلیغ و فروخته می‌شود.

وی اضافه کرد: سعی داریم زمینه ایجاد بازارچه صنایع‌دستی را در روستا فراهم کنیم که کلنگ احداث آن در هفته صنایع دستی به زودی بر زمین زده می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده رشته توبافی در کنار دیگر هنرها در مجامع علمی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود، لذا امیدواریم مسئولان میراث فرهنگی کشور، یک دبیرخانه دائمی با ردیف‌های دائمی برای توسعه چنین هنرها و صنایع دستی در روستاهای ثبت جهانی شده در زمینه صنایع دستی فراهم کنند، چراکه پیگیری یک سری از امور مثل تهیه مواد اولیه، رفع مشکلات، خلق ثروت و پیگیری مشکلات کارگاه‌های تولیدی، باید توسط دبیرخانه پیگیری شود.

فاضلی‌فرد تصریح کرد: ترویج فرهنگ استفاده از این پارچه‌های بافتنی سنتی، ایجاد زمینه ورود شرکت‌های دانش بنیان، تنوع‌بخشی و توسعه این صنایع دستی از دیگر ضروریات و درخواست‌ها است.

کد خبر 666304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.