طراحی بازارچه سنتی با اقتباس از میدان نقش جهان اصفهان/ احداث مجتمع کارگاهی صنایع‌دستی سفال

شهردار لالجین گفت: احداث بازارچه سنتی به وسعت ۱۳ هکتار که با اقتباس از میدان نقش جهان اصفهان طراحی شده است و پیگیری عقد تفاهم خواهرخواندگی با شهرهایی از جهان که در زمینه سفال فعال هستند از طرح‌های توسعه شهر لالجین به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا موسوی امروز _ شنبه بیستم خردادماه_ در اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در اصفهان، اظهار کرد: شهر لالجین سال ۲۰۱۶ با حضور داوران شورای جهانی صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در زمینه سفال انتخاب شد.

وی افزود: بر این اساس طی هفت سال گذشته تحولات قابل توجهی در این شهر انجام شد که در حوزه‌های مختلف این سیر تحولی قابل ذکر و بیان است، به عنوان مثال کارگاه‌های صنایع‌دستی طی هفت سال اخیر بیش از ۶۰۰ مورد اضافه شده است و بسیاری از افراد جدید متقاضی دریافت زمین برای احداث کارگاه‌های صنایع‌دستی هستند.

شهردار لالجین با بیان اینکه در هر کارگاه به صورت میانگین چهار یا پنج نفر مشغول به فعالیت هستند و بر این اساس طی هفت سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر تولیدکننده صنایع‌دستی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در دبیرخانه شهر جهانی سفال، پنج کمیته شامل کمیته آموزش و فناوری، اقتصاد و تجارت، توسعه صنایع و رفع موانع، گردشگری، ارتباطات و رسانه تشکیل شده است که مسائل مختلف هنرمندان را به صورت تخصصی پیگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: صادرات سفال، مشکلات مالیاتی هنرمندان و بیمه تأمین اجتماعی آنها از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان سفال است که در شهر لالجین پیگیری می‌شود.

موسوی با بیان اینکه برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه لعاب، رنگ و بدنه سفال به صورت ماهیانه سبب ارتقا بخشی و کیفیت‌بخشی در زمینه سفال شده است، تاکید کرد: ایجاد چهار پارک در سطح شهر برای تفرج هنرمندان و احداث سفره‌خانه‌های سنتی برای ارائه خدمت به گردشگران از اقدامات زیرساختی انجام شده در این حوزه طی هفت سال اخیر است.

وی با اشاره به طرح‌هایی برای توسعه آتی شهر، تصریح کرد: احداث بازارچه سنتی به وسعت ۱۳ هکتار که با اقتباس از میدان نقش جهان اصفهان طراحی شده است، پیگیری عقد تفاهم خواهرخواندگی با شهرهایی از جهان که در زمینه سفال فعال هستند همچون شهرهای کشورهای ترکیه و تونس، احداث پیاده‌راه در بافت مرکزی شهر برای تردد گردشگران و پروژه احداث مجتمع کارگاهی صنایع‌دستی سفال به وسعت ۱۴ هکتار از اقدامات این شهر است.

شهردار لالجین گفت: عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان برای راه‌اندازی رشته تخصصی سفال از دیگر برنامه‌ها است که امیدواریم به سرانجام برسد.

وی افزود: شهرداری لالجین زمینی به وسعت ۳۵۰۰ مترمربع را در یکی از نقاط شهر برای احداث موزه سفال اختصاص داده که تاکنون پیشرفت ۲۰ درصدی داشته است و امیدواریم آثار فاخر هنرمندان در آن به نمایش گذاشته شود.

کد خبر 666293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.