۴۰ رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی در کشور فعال است/ تدوین شناسنامه محلات اصفهان در ۴ فاز

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تشریح عملکرد رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی استان گفت: تاکنون حدود ۴۰ رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی در سطح کشور در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است‌.

به گزارش خبرنگار ایمنا مصطفی نباتی‌نژاد امروز _شنبه بیستم خردادماه_ در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با بیان اینکه وقتی ایده رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی این استان مطرح شد، متن و محتوای زیادی در اختیار نداشتیم، اظهار کرد: تاکنون حدود ۴۰ رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی در سطح کشور در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است‌.

وی افزود: با توجه به کمبود اطلاعات یکپارچه، دقیق و به‌هنگام در حوزه فرهنگی‌اجتماعی، نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق داشتیم اما به‌رغم اینکه در شورای فرهنگ عمومی موضوع رصد فرهنگی مطرح بود، دستگاه متولی وجود نداشت که این موضوع سابقه طولانی دارد و در دوره‌های قبل نیز بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ویژگی‌های رصدخانه شورای فرهنگی استان تصریح کرد: پروژه‌ای تحت عنوان «شناسنامه فرهنگی‌اجتماعی محلات» در حدود پنج هزار صفحه سند در ۱۶ جلد برای هر منطقه از شهر به تفکیک محلات آماده شد، مشارکت ذی‌نفعان، نظام هماهنگی آماری، نظام هماهنگ ارزیابی و یک مبنای علمی برای برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد، به‌طور مستقیم و غیر مستقیم احساس می‌شود، این محصول مورد استفاده دستگاه‌های فرهنگی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است لذا روند آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری این موضوع را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی استان با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری، فاز دوم به‌روزرسانی شود، ادامه داد: به‌محض تشکیل شورای برنامه‌ریزی، چشم‌اندازی که تعریف کردیم مبتنی بر پیش‌بینی واقع‌گرایانه و به‌هنگام از وضعیت فرهنگی‌اجتماعی استان بود.

نباتی‌نژاد با اشاره به ساختار سازمانی رصدخانه شورای فرهنگی گفت: شورای‌سیاست‌گذاری، شورای برنامه‌ریزی، شورای هماهنگی و تعامل و شورای علمی و پژوهشی ساختار رصدخانه فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های محوری رصدخانه فرهنگی‌اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تکمیل و تأمین زیرساخت‌ها، داده‌کاوی پیرامون پروژه چهارباغ عباسی، مسائل زیست‌محیطی استان، داده‌کاوی مرکز تماس شهرداری و پژوهش‌های انجام شده از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

 عملکرد رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان

تدوین شناسنامه فرهنگی‌اجتماعی محلات شهر اصفهان در ۴ فاز

مدیر سابق رصدخانه شورای فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: شناسنامه فرهنگی‌اجتماعی محلات، جهان‌نمای فرهنگ، پژوهش‌یار رصد که مدیریت دانش را در حوزه رصدخانه انجام داده و به‌عنوان کتاب برگزیده پژوهش‌های وزارت ارشاد در سال گذشته قرار گرفت؛ اطلس رویدادهای فرهنگی‌اجتماعی، سال‌نمای فرهنگی‌اجتماعی از دیگر محصولات این رصدخانه است.

وی با اشاره به خدمات و برنامه‌های رصدخانه گفت: برگزاری نشست‌های علمی ترویجی، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های علمی و تخصصی، اتاق‌های فکر تخصصی به‌صورت هفتگی و خدمات حضوری و غیرحضوری که روزانه ارائه می‌شد، برنامه‌هایی است که توسط رصدخانه فرهنگی اجرا شده است.

نباتی‌نژاد با اشاره به شناسنامه فرهنگی‌اجتماعی محلات شهر اصفهان تصریح کرد: این شناسنامه در چهار فاز تدوین، فاز نخست آن انجام و بخش شهری در فلاورجان و نجف‌آباد نیز پیگیری شده است که تهیه بانک اطلاعاتی محلات مبتنی بر یک مدل مفهومی، طراحی مبتنی بر مؤلفه‌های بومی و ارزش‌های ایرانی اسلامی، سنجش‌پذیر بودن مولفه‌ها و امکان پایش شاخص‌ها و روندهای فرهنگی‌اجتماعی در طول زمان از جمله کارایی این شناسنامه است.

وی با بیان اینکه در قالب این رصدخانه ۱۹ جلد کتاب، هفت جلد گزارش تحلیلی و پنج عدد مقاله تهیه و سه نشست تخصصی برگزار شده است، ادامه داد: ابتدای فعالیت در رصدخانه بررسی کردیم که در دنیا چه دیدگاهی نسبت به رصدخانه فرهنگی وجود دارد؛ آن زمان ۶۵ رصدخانه در دنیا فعال بود که هرکدام در نهادی مانند دانشگاه و وزارت ارشاد شکل گرفته بود و بعضی موقعیت محلی و منطقه‌ای داشت، همچنین از سال ۱۳۹۵ سازوکار ارزیابی و پیگیری موضوعات در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان چالش‌ها و موانع پیش‌روی رصدخانه تصریح کرد: نبود ردیف اعتباری مستقل برای رصدخانه و ساختار مستقل سازمانی در شهرداری و اداره کل ارشاد، طرح همزمان رصدخانه شهری اصفهان، همکاری نکردن دستگاه‌ها در ارسال اطلاعات مورد نیاز، نبود التزام دستگاه‌ها به بهره‌مندی از نتایج رصدخانه و نبود شبکه و ساختار پشتیبان در سطح ملی از جمله چالش‌ها در این حوزه است.

وی افزود: روزهای ابتدایی آغاز فعالیت رصدخانه به‌رغم وجود شیوه‌نامه، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا رصدخانه بتواند با حفظ مالکیت معنوی و حفظ محرمانگی به داده‌هایی که می‌تواند در رصدخانه یکپارچه شود، دسترسی داشته باشد، البته در دوره قبل در شورای فرهنگی کشور تاکید شد که رویکردهای شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به تمام شوراهای فرهنگی استان‌ها ابلاغ شود، لذا پیشنهاد می‌کنم مصوبات گذشته دوباره بازبینی شود.

کد خبر 666215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.