یارانه مراکز نگهداری از سالمندان پاسخ‌گوی هزینه‌ها است؟

سال گذشته بنا به تصویب هیئت دولت یارانه مراکز روزانه و شبانه نگهداری از سالمندان بهزیستی رشد ۳۵ درصدی داشته است؛ این در حالی است که این میزان یارانه پاسخ‌گوی هزینه‌های درمانی و نگهداری سالمندان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف رضایی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه سال گذشته بنا به تصویب هیئت دولت یارانه مراکز روزانه و شبانه نگهداری از سالمندان بهزیستی رشد ۳۵ درصدی داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر یارانه مراکز نگهداری روزانه برای هر فرد کمتر از دو میلیون تومان و یارانه مراکز شبانه‌روزی به ازای هر سالمند ماهانه سه میلیون است که این میزان یارانه پاسخگوی هزینه‌های درمانی و نگهداری سالمندان نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کشور ما از حیث سرعت رشد سالمندی اولین کشور در دنیا است، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در دنیا هر ۱۰۰ سال جمعیت سالمندان دو برابر می‌شود اما در ایران هر ۲۰ سال جمعیت سالمندی کشور دو برابر می‌شود که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی است، چراکه تا ۲۰ سال آینده کل هزینه درمان کشور بایستی برای سالمندان هزینه شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: موضوع سالمندی از مسائل اجتماعی مهم و اولویت کشور است و سازمان بهزیستی در مورد سالمندی کم‌کاری کرده و از برنامه عقب است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی بیش از ۴۰ وظیفه دارد که یکی از آن‌ها توانبخشی سالمندان است که پاسخگوی جمعیت سالمندان کشور نیست و نیاز به سازمان سالمندی است.

رضایی گفت: در حال حاضر هفت مرکز نگهداری روزانه سالمندان در تهران وجود دارد که ۳۰۰ نفر از سالمندان از این مراکز خدمات می‌گیرند و ۷۲ مرکز به صورت شبانه‌روزی به ۴۶۰۰ نفر از جمعیت سالمندان ارائه خدمت می‌دهد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری و درمان سالمندان گفت: بسیاری از خانواده‌ها از عهده تأمین هزینه‌های سالمندان برنمی‌آیند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند سالمندان روزی محور خانواده و محله بوده و در تربیت فرزندان و رفع مشکلات خانواده نقش داشته‌اند و باید عزت نفس و کرامت سالمندان را حفظ کنند.

وی ادامه داد: سالمندان از لحاظ مالی نیاز به استقلال دارند و نباید مانع کار کردن سالمندان شد. باید رویکرد ما از مراکز تجمعی سالمندان به سمت ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های نگهداری سالمندی برود.

رضایی گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی کشور برای سالمندان هزینه می‌شود.

افزایش یارانه مراکز نگهداری بهزیستی تا ۵۰ درصد

علیرضا انجلاسی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از افزایش کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی به میزان ۵۰ درصد، مراکز روزانه به میزان ۳۵ درصد، مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل به میزان ۴۶ درصد و مراکز مراقبت در منزل به میزان ۵۰ درصد برای سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه هر ساله افزایشی در میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز صورت می‌گیرد، ادامه داد: پیش‌نویس افزایش کمک هزینه نگهداری، توانبخشی و آموزش در مراکز غیردولتی و خانواده از تابستان برای تصویب به هیئت وزیران ارائه شد، با این وجود میزان افزایش کمک هزینه سال ۱۴۰۱، هفته گذشته در کمیسیون هیئت دولت به تصویب رسید.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کمک هزینه مصوب در مراکز نگهداری و توانبخشی سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: کمک هزینه مصوب مراکز شبانه‌روزی با ۵۰ درصد، مراکز روزانه با ۳۵ درصد، مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل با ۴۶ درصد و مراکز مراقبت در منزل با ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای میزان افزایش سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی از دو میلیون تومان برای هر نفر در ماه به سه میلیون تومان و کمک هزینه مراکز روزانه با رشد ۳۵ درصدی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای هر نفر در ماه به یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

انجلاسی با اشاره به اینکه کمک هزینه مراکز نگهداری به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: هر ماه بر اساس سیستم الکترونیکی ثبت و تأیید صورت می‌گیرد و این مبالغ به حساب مراکز واریز خواهد شد.

کد خبر 666207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.