راه‌حل‌های اینترنت اشیا و شهر هوشمند در بهبود کیفیت شهرنشینی

شهرهای سراسر جهان برای کمک به مدیریت محدودیت‌های منابع به فناوری و شبکه‌های پیشرفته روی می‌آورند که با توجه به گسترش پذیرش ایده زندگی در یک شهر هوشمند در میان بخش عمده‌ای از ساکنان کشورهای توسعه‌یافته، پذیرش فناوری هوشمند اینترنت اشیا در سال‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش جمعیت جهان و توسعه شهرنشینی در سال‌های آینده، بسیاری از شهرها به فناوری و شبکه‌های پیشرفته روی خواهد آورد تا به آن‌ها در مدیریت محدودیت‌های منابع کمک کنند. شهرها می‌توانند به‌شیوه‌ای خاص و روزافزون در این مسیر از بخشی از اینترنت اشیا (IoT) معروف به راه‌حل‌های شهر هوشمند بهره ببرند.

شهرهای هوشمند برای جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دستگاه‌های اینترنت اشیا هم‌چون حسگرها، چراغ‌ها و اندازه‌گیرهای متصل استفاده می‌کنند و از این داده‌ها برای بهبود زیرساخت‌ها، خدمات عمومی و سایر موارد مرتبط بهره می‌گیرند تا برای ساکنان یک سبک زندگی کارآمدتر و باکیفیت‌تر ارائه دهند. دستگاه‌های شهر هوشمند در راستای آسان‌تر و کارآمدتر کردن فعالیت‌های روزمره عمل می‌کنند و در عین حال با تشخیص مشکلات مرتبط با ایمنی عمومی، ترافیک و مسائل زیست‌محیطی برای رفع آن‌ها راهکارهایی ارائه می‌دهند. در ادامه به معرفی تعدادی از محبوب‌ترین فناوری‌های شهر هوشمند می‌پردازیم.

غ

کنتورهای هوشمند

کنتورهای هوشمند از بهترین دستگاه‌های اینترنت اشیا در میان شرکت‌های خدماتی است. این دستگاه‌ها به ساختمان‌ها و به یک شبکه انرژی هوشمند متصل می‌شوند و امکان مدیریت مؤثرتر جریان انرژی را برای شرکت‌های برق فراهم می‌آورند. این کنتورها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند مصرف انرژی خود را ردیابی کنند که این اقدام تأثیر مالی قابل‌توجهی دارد. انتظار می‌رود پذیرش و اجرای کنتورهای هوشمند توسط شرکت‌های خدمات شهری سال ۲۰۳۵ با ۱۵۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی برای آن‌ها همراه باشد.

اسپانیا، ایتالیا، استونی، فنلاند، سوئد و نروژ به‌عنوان پیشگامان به‌کارگیری فناوری‌های شهر هوشمند به‌شمار می‌روند که به پوشش ۱۰۰ درصدی کنتورهای هوشمند رسیده‌اند. کشورهای دیگری مانند دانمارک با برنامه‌ریزی مؤثر برای توسعه عرضه تا سال ۲۰۲۰ از مرز پوشش ۸۰ درصدی عبور کرده‌اند.

غ

حمل‌ونقل هوشمند

وسایل‌نقلیه متصل امروزه در خط مقدم حمل‌ونقل عمومی قرار دارند و تعداد آن‌ها همواره در حال افزایش است. شاخصه‌های این دستگاه‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه قابلیت‌های جستجوی صوتی و داده‌های موقعیت مکانی برای رانندگان جذابیت بالایی دارد.

سانفرانسیسکو، وین، توکیو، بارسلونا و لندن در حال حاضر هوشمندترین حمل‌ونقل را دارند که این امر جابه‌جایی و کیفیت زندگی را در آن‌ها بهبود بخشیده است. با ادامه تکامل و رشد برنامه‌های کاربردی هوشمند، استفاده از حمل‌ونقل هوشمند نیز افزایش می‌یابد، چراکه یکی از هوشمندانه‌ترین اقداماتی که یک شهر می‌تواند برای زیست‌پذیرتر شدن و کاهش ردپای کربن خود انجام دهد، بهبود کارایی حمل‌ونقل و تسهیل دسترسی به آن است. این شهرها با افزایش سنسورهای شهری در وسایل نقلیه عمومی و همچنین خیابان‌ها باعث کاهش ترافیک، بهبود کیفیت هوا و البته افزایش کارآمدی زمان برای مسافران شده‌اند.

غ

شبکه‌های هوشمند

شبکه هوشمند یک سیستم انتقال الکتریسیته است که از ابزارهای ارتباطی دیجیتال برای حفظ انرژی و اندازه‌گیری مداوم آن استفاده می‌کند و مهم‌ترین شاخص معماری و زیرساخت‌های شهر هوشمند است که کمک زیادی به حفظ منابع می‌کند. آمستردام صحت این ادعا را با ارائه واحدهای ذخیره انرژی خانگی و پنل‌های خورشیدی برای خانواده‌هایی به اثبات رساند که به شبکه هوشمند شهر متصل هستند. این باتری‌ها به کاهش فشار شبکه در ساعات اوج مصرف کمک می‌کنند و امکان ذخیره انرژی را در ساعات کم‌بار برای ساکنان فراهم می‌آورند. پنل‌های خورشیدی همچنین به ساکنان این امکان را می‌دهد که انرژی اضافی تولیدشده از پنل‌ها را به شبکه بفروشند.

سیستم‌های نظارت و بهینه‌سازی راندمان حرارتی، سامانه‌های تجزیه‌وتحلیل هزینه انرژی، سیستم‌های معیارهای مصرف‌کننده، سیستم‌های بازخورد، سیستم‌های مدیریت داده عملکرد زمان واقعی، سیستم‌های داده تأسیسات مسکونی، شبکه‌های داده شهری، سیستم‌های ارتباطات و انرژی هوشمند، سیستم‌های اتوماسیون شبکه و سیستم‌های آگاهی از وضعیت منطقه وسیع (WASA)، نمونه‌هایی از شبکه هوشمند به‌شمار می‌روند. سنگاپور از شهرهایی است که برای هوشمندی هرچه بیشتر، اغلب ساختمان‌های مهم را به حسگرهای هوشمند مجهز کرده است تا از هدررفت انرژی تا جای ممکن پیشگیری کند.

غ

راهکارهای هوشمند مدیریت زباله

مدیریت زباله پرهزینه، ناکارآمد و عامل ایجاد ترافیک است که راه‌حل‌های هوشمند مدیریت زباله می‌تواند با اقداماتی هم‌چون نظارت بر پر بودن سطل‌های زباله در یک نقطه معین، ارسال داده‌ها به شرکت‌های مدیریت زباله و ارائه بهترین مسیرهای جمع‌آوری پسماند این مشکلات را حل کند. تعدادی از سطل‌های زباله هوشمند نیز با وجود قابلیت تشخیص زباله‌ها می‌توانند زباله‌های مناسب برای کمپوست یا بازیافت را به کاربران نمایش دهند.

راهکارهای هوشمند مدیریت زباله در سراسر جهان بسیار متنوع است، برای مثال هلسینکی که به‌عنوان پایتخت پایداری فنلاند شناخته می‌شود، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های مدیریت پسماند زیرزمینی جهان را دارد که از مجموعه‌ای از لوله‌های پنوماتیکی که در زیر زمین پنهان شده‌اند برای انتقال بازیافت و زباله به یک مرکز پردازش مرکزی استفاده می‌کند. نیت را در اسلواکی نیز یک فرآیند هوشمند برای مدیریت زباله دارد که شامل قرار دادن حسگرها در سطل‌های جمع‌آوری زباله برای نظارت بر پر یا خالی بودن آن‌ها می‌شود. اتصال این حسگرها به نرم‌افزاری تجزیه‌وتحلیل زباله‌ها به خودکارسازی و بهینه‌سازی زمان و نحوه جمع‌آوری زباله در شهر کمک کند. استکهلم سوئد نیز با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین کارخانه سوخت زیستی جهان به سیاست‌های تبدیل زباله به انرژی روی آورده است و که انرژی کل شهر را تأمین می‌کند. این ابتکار به‌شیوه‌های مختلف در سراسر جهان توسط شهرها و شرکت‌های مختلف اجرا می‌شود.

غ

مانیتورهای هوشمند کیفیت هوا

ذرات و ریز ذرات گرد و غبار، خاک، مواد شیمیایی و مواردی از این قبیل به‌طور مداوم در هوای اطراف ساختمان‌های اداری یا خانه‌ها شناور هستند. مانیتورهای هوشمند کیفیت هوا می‌توانند این ذرات را شناسایی و کاربران را از وجود آلاینده‌ها در هوا آگاه کنند. یک مانیتور کیفیت هوای داخل ساختمان (IAQ) به کاربران کمک می‌کند تا با گزارش‌دهی هم‌زمان در مورد سطوح آلاینده‌های رایج و سایر مشکلات کیفیت هوا در داخل خانه، عامل کاهش این کیفیت از گرد و غبار بیش از حد گرفته تا رطوبت بالا و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از شوینده‌های خانگی یا مصالح ساختمانی را شناسایی و رفع کنند. این سیستم می‌تواند از طریق چراغ نشانگر یا ارسال اعلان‌های فشاری به تلفن هوشمند یا تبلت، افراد را از سطوح ناایمن آلاینده آگاه کند.

کشور هند در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است به طوری که شهرهایی مانند کاکینادا، بنارس، سورات، گاندیناگار در این کشور نیز از راه‌حل‌های پایش محیطی بیشترین بهره را برده‌اند. این سامانه‌ها، امکان تجزیه‌وتحلیل وضعیت محیطی شهر را روی نقشه GIS یا CCC (مرکز فرماندهی و کنترل) برای مقامات فراهم می‌آورند و به این ترتیب با فراهم آوردن داده‌های حیاتی مدیران را در راستای اجرای اقدامات زیست‌محیطی برای شهر یاری می‌کنند.

غ

کد خبر 666135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.