ساماندهی مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهارت افزایی، هدایت تحصیلی و صلاحیت حرفه‌ای بحث مهمی است که در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه می‌شود زیرا بازار کار نیازمند دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی است که دارای توانمندی شغلی متناسب با بازار کار باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت آموزش عالی کشور مملو از خبرهای پربازدید بود؛ در هفته جاری بندهایی از اساسنامه بنیاد ملی علم ایران تصویب شد، مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم از ساماندهی مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها خبر داد و معاون آموزشی دانشگاه تهران آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای را لازمه ورود دانشجویان به بازار کار عنوان کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از طرح‌های این دانشگاه در مبارزه با بیکاری بر مبنای تفکر جهادی گفت، مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) با حضور بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی در اردوی دانشجویی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از بازنگری و بازتعریف بیش از ۶۰ درصد از برنامه‌های درسی در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و در پایان رئیس دانشگاه تهران از گنجانده شدن حداقل دو و حداکثر ۱۵ واحد مرتبط با کارورزی در سرفصل دروس همه رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران از آغاز مهر ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

تصویب بندهایی از اساسنامه بنیاد ملی علم ایران

رجبعلی برزویی پس از یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در خصوص موضوع ساماندهی المپیادهای دانش‌آموزی اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان، طرحی را در این خصوص تهیه و جهت نهایی‌سازی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کرده است.

وی افزود: با توجه به ابعاد و اهمیت مسئله ساماندهی المپیادهای دانش‌آموزی مقرر شد ظرف مدت سه ماه طرح پیشنهادی در قالب میز تخصصی شناسایی، جذب و نگهداشت نخبگان با ملاحظه سه محور بازنگری کلی المپیادهای دانش‌آموزی، تصمیم‌گیری در خصوص نوع و دامنه تسهیلات المپیادهای فعلی و بازطراحی نگاشت نهادی حوزه المپیادهای دانش‌آموزی بررسی، اصلاح و جهت طی فرایند تصویب در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری و شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طرح شود.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص اساسنامه بنیاد ملی علم ایران خاطرنشان کرد: پس از تصویب تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران در جلسه ۱۷۲ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اساسنامه پیشنهادی بنیاد از سوی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در جلسه مطرح و ماده‌های ۱ تا ۵ آنکه شامل مقدمه، تعاریف، قلمرو فعالیت، اهداف و وظایف بنیاد ملی علم ایران بود، با اصلاحاتی تصویب شد.

ساماندهی مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها

محمد سعید سیف اظهار کرد: مهارت افزایی، هدایت تحصیلی و صلاحیت حرفه‌ای بحث مهمی است که در سال‌های اخیر به آن توجه می‌شود زیرا بازار کار نیازمند دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی است که دارای توانمندی شغلی متناسب با بازار کار باشند، لذا آموزش‌های دانشگاهی که آموزش‌های پایه و خیلی مفید هستند باید با فعالیت‌های جانبی فوق برنامه و دوره‌های تخصصی تکمیل شود؛ همانطور که در سطح دنیا نیز به همین شکل است.

وی افزود: مدت زمان آموزش مهارت شغلی می‌تواند کوتاه باشد ولی برگزاری فعالیت‌های آموزشی ضروری است تا دانشجوها بتوانند با این مشاغل آشنا شوند.

ساماندهی مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم، تمام دانشگاه‌ها به این موضوع باید توجه جدی کنند، تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر به این کار توجه می‌شود، تقریباً در هر دانشگاه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ دوره در سال برگزار می‌کنیم که دانشجوها را با مهارت شغلی آشنا کنیم. مهارت شغلی صرفاً موضوعی شبیه به تدریس یک درس نیست؛ مطالبی است که به‌روزرسانی می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران: آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای لازمه ورود دانشجویان به بازار کار است

محمود کمره‌ای اظهار کرد: دانشگاه‌ها واحدهای عملی مانند آزمایشگاه، پروژه، کارورزی و کارآموزی دارند که جایگاهشان محفوظ است؛ از طرفی عده‌ای از دانشجویان هستند که بعد از گذراندن دوره کارشناسی لزوماً نمی‌خواهند بلافاصله وارد بازار کار شوند و می‌خواهند ادامه تحصیل داده و به سمت زمینه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های علمی دیگری که برایشان قابل پیش‌بینی است، حرکت کنند بنابراین باید آنچه به دانشجویان آموزش داده می‌شود به روش یادگیری، یاددهی و محتوای درسی باشد به نحوی که فرد کاملاً مسلط به زمینه تخصصی دانش‌آموخته باشد که وقتی می‌خواهد کاری بعد از آن انجام دهد امکان‌پذیر باشد.

طرح‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در مبارزه با بیکاری بر مبنای تفکر جهادی

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی اظهار کرد: یکی از اقدامات جهادی ملی امسال این دانشگاه برنامه‌ریزی شغلی برای پذیرفته شدگان دوره‌های علمی‌کاربردی است به نحوی که با مشروط کردن مجوز تأسیس مرکز به تضمین اشتغال پذیرفته‌شدگان در حین تحصیل یا پس از فراغت، شرایطی فراهم می‌شود تا به نیازهای تخصصی مشاغل در ارایه آموزش‌ها توجه ویژه شود.

برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با حضور ۶۰۰ دانشجوی خارجی

مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اردوی دانشجویی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) مجتمع فرهنگی ورزشی امام خمینی (ره) لواسانات تهران برگزار شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این مراسم که با حضور بیش از ۶۰۰ دانشجوی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد، اظهار کرد: امروز بسیاری از مردم دنیا از کشورهای مختلف از آفریقا تا اروپا و آمریکا و از شرق تا غرب و ملیت‌های مختلف از عظمت و جایگاه امام خمینی (ره) سخن می‌گویند، کسی که دنیا را متحول کرد.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کمترین بحران اشتغال را دارند

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های نظری خیلی از رشته‌ها موضوعیت ندارند و رشته‌ها با بازار کار مطابقت ندارند. از طریق شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی مجوزی به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای داده شده که براساس آن مجوز می‌توانیم رشته‌های درسی را بازتعریف و بازنگری کنیم و حتی برخی رشته‌ها را حذف یا اضافه کنیم.

گنجاندن حداقل ۲ واحد و حداکثر ۱۵ واحد کارورزی برای تمامی رشته‌های دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران، فراهم ساختن بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای کارورزی دانشجویان را یکی از راه‌های ایجاد نشاط در محیط‌های دانشجویی از طریق تحول آموزشی دانست و اظهار کرد: پردیس‌های علم و فناوری یکی از بسترهای مناسب برای مهارت‌ورزی در خارج از محیط کلاس و دانشکده هستند که می‌توان برنامه‌های مهارت‌ورزی را به صورت فشرده و همراه با برخورداری از یک فضای تفریحی در آنها برای دانشجویان مقاطع و رشته‌های مختلف دنبال کرد.

کد خبر 666027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.