تصویب قطعنامه مقابله با گردوغبار در سازمان ملل متحد / ممنوعیت صید ترال در خلیج‌فارس

تصویب قطعنامه روز جهانی مقابله با طوفان‌های گردوغبار در سازمان ملل متحد، ممنوعیت صید ترال در خلیج‌فارس، نبود استانداردهای محیط‌زیستی در باغ وحش‌های کشور، پیگیری قضایی واحدهای آلاینده، کشف دو توله خرس سیاه بلوچی در اتوبوس و خبرهای خوش برای محیط‌بانان را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه «روز بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گردوغبار» را روز چهارشنبه هجدهم خرداد ۱۴۰۲ با اجماع و حمایت تمام کشورها تصویب کرد.

بر اساس این قطعنامه روز ١٢ ژوئیه مصادف با بیست‌ویکم تیر ماه هر سال به عنوان روز بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گردوغبار نام‌گذاری شده است و هر سال در این روز رویدادها مختلفی در سرتاسر جهان برگزار می‌شود.

قطعنامه از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن، دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، سمن‌ها، بخش خصوصی و دانشگاهیان و سایر ذی‌نفعان می‌خواهد تا متناسب با اولویت‌های ملی کشورها از طریق آموزش و اقدامات لازم در جهت آگاهی‌سازی عمومی و ارتقای سلامت، رفاه و افزایش کاربری و مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم فعالیت کنند.

بر اساس این قطعنامه، ائتلاف جهانی مقابله با طوفان‌های گردوغبار با همکاری آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد جهت اهداف قطعنامه اقدام می‌کنند و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز موضوع را برای اقدام‌های لازم به کشورها، نظام سازمان ملل متحد و دیگر آژانس‌های تخصصی منعکس می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با گردوغبار نقش بسیار ارزنده‌ای در سطح منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند. در این راستا همچنین قرار است کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گردوغبار با همکاری سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۹ و ۲۰ شهریور سال جاری با حضور کشورها و سازمان‌های مختلف در ایران برگزار شود.

صید ترال در خلیج فارس ممنوع است

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انجام صید ترال در گذشته، اظهار کرد: اولویت نخست این سازمان حمایت از صید سنتی بود و اکنون جلوی صید ترال به روش جارو کردن منابع گرفته شده است.

وی گفت: اولویت صید با کسانی است که دریا را حفظ و از آن بهره‌برداری می‌کرده‌اند و برای این‌ها هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، اما صید ترالی که مطرح است صید به صورت جارو کردن منابع دریایی است که جلوی آن را می‌گیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اکنون چنین چیزی وجود ندارد و اجازه جارو کردن منابع دریا را نمی‌دهیم و استاندار هرمزگان هم در این زمینه نظارت دارند و اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

وی افزود: صید ترال که یکی از دغدغه‌های جدی صیادان و کارشناسان و صاحب‌نظران این استان در سال‌های قبل بوده که برای رفع این دغدغه محدودیت صید ترال برای مدت مشخصی اعمال شد. این روش صید آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیست‌گاه‌های آبزیان خلیج فارس وارد کرده و تهدید جدی برای صیادان این منطقه است.

باغ وحش‌های کشور استانداردهای مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست را ندارند

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: فضاهایی که در کشور به عنوان باغ وحش استفاده می‌شود استانداردهای لازم ما را ندارد البته باغ وحش‌داران هم مشکلاتی را دارند، خصوصاً کرونا آسیب زیادی را به آنها وارد کرد.

وی درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی باغ وحش‌ها، اظهار کرد: شاخص‌ها تکمیل و به استان‌ها ابلاغ شده است؛ استان‌ها درحال کار روی آن هستند تا یک طبقه‌بندی انجام دهند و تا یک ماه آینده این طبقه‌بندی به ستاد کل می‌آید و مجدد همکاران ستاد آن را بررسی و رتبه‌بندی را اعلام می‌کنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری گاهاً شرایط استاندارد نیست و به همین دلیل برخوردهای قهری را هم امسال و هم پارسال انجام دادیم و این برخوردها را نیز در برنامه داریم.

وی افزود: در هفته محیط زیست در زمینه آموزش نحوه حفاظت بهتر از گونه‌ها نشستی را با صاحبان باغ وحش‌های کل کشور برگزار می‌کنیم. فضاهایی که در کشور به عنوان باغ وحش استفاده می‌شود استانداردهای لازم ما را ندارد البته باغ وحش‌داران هم مشکلاتی را دارند، خصوصاً کرونا آسیب زیادی را به آنها وارد کرد.

پیگیری قضائی واحدهای آلاینده بی‌اعتنا به استانداردهای محیط زیستی

علیرضا رحمتی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: به واحدهایی که امکان بهینه‌سازی فرایند خود مطابق با استانداردهای محیط زیستی را دارند فرصت داده می‌شود، اما اگر در مهلت معین به اصلاح فرایند اقدامی نکنند، از مراجع قضائی پیگیری می‌کنیم.

وی در حاشیه افتتاح سه پروژه محیط زیستی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ واحد بزرگ صنعتی در شهر تهران فعالیت دارند و به طور عمده واحدهایی هستند که از دهه ۴۰ و ۵۰ در این محدوده مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: به واحدهایی که امکان بهینه‌سازی فرایند خود مطابق با استانداردهای محیط زیستی را دارند فرصت داده می‌شود تا نسبت به اصلاح فرایند برای ادامه فعالیت خود اقدام کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه اگر در مهلت اعطایی نسبت به اصلاح فرایند و رساندن آن به استانداردهای محیط زیستی اقدامی صورت نگیرد، ضمن ابلاغ اخطاریه، پیگیری قضائی در خصوص واحدهای آلاینده انجام خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه بر اساس ضوابط جدید استقرار صنایع، این واحدها باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند، با سختگیرانه‌ترین استانداردهای محیط زیستی و به‌صورت مستمر تحت نظارت و پایش محیط زیست قرار دارند.

وی درباره سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی شرکت طیف سایپا که در حوزه رنگ خودرو فعالیت دارد، افزود: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه پساب صنعتی که مجهز به تکنولوژی پیشرفته‌ای است، پساب خط رنگ این شرکت را که غلظت شیمیایی بالای داشته و تجزیه‌پذیری پایینی دارد، به استاندارد محیط زیست می‌رساند و خروجی این سیستم دوباره بازچرخانی شده و در فرآیندهای صنعتی و آبیاری فضای سبز شرکت قابل استفاده خواهد بود.

رحمتی ادامه داد: وقتی تصفیه پساب در مجموعه‌های صنعتی انجام می‌شود، آب با کیفیت استاندارد در خود مجموعه استفاده می‌شود و ضمن اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی و محیط زیست نیز حفظ می‌شود، این بازچرخانی آب بازگشت سرمایه را برای آن واحد صنعتی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به استناد قانون واحدهای بزرگ صنعتی که مشمول انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی هستند ملزم به نصب سیستم پایش برخط بوده و بقیه واحدها در راستای مسئولیت اجتماعی و بالا بردن راندمان محیط زیستی خود می‌تواند به این سیستم تجهیز شوند، تاکید کرد: سیستم تصفیه پساب شرکت ساپکو با حجم ۲۰۰ هزار لیتر در شبانه روز با لجن فعال و هوادهی عمقی و در مجموعه بسته تصفیه می‌شود و خروجی آن مطابق با استانداردهای محیط زیستی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه نگاه محیط زیست درباره واحدهای صنعتی نگاهی تعاملی است، افزود: در کلانشهری مانند تهران، آلودگی هوا، مشکلات پساب و تبعات آلودگی‌ها در حوزه محیط زیست خط قرمز ما است، اما سعی بر این شده است در خصوص مشکلات واحدهای صنعتی به صورت تعاملی و در قالب کارگروه‌های تخصصی این مشکلات با پیگیری مدیران مجموعه‌ها رفع شود.

کشف ۲ توله خرس سیاه بلوچی در اتوبوس!

محمد یوسف‌نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد از کشف دو توله خرس سیاه بلوچی از یک اتوبوس مسافربری خبر داد.

وی اظهار کرد: دو توله خرس سیاه بلوچی صبح امروز توسط نیروهای ایست و بازرسی شهید سالاری گناباد از یک اتوبوس مسافربری کشف شد که بلافاصله نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در محل حضور پیدا کردند و هماهنگی‌های لازم به عمل آمد. این دو توله خرس سیاه بلوچی هم‌اکنون در حال بازگرداندن به زیستگاه اصلی‌شان سیستان و بلوچستان هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد خاطرنشان کرد: متخلفان با دستور دادستان شهرستان گناباد بازداشت و در این رابطه پرونده قضائی تشکیل و اتوبوس نیز توقیف و به پارکینگ انتقال داده شد.

خبرهای خوش برای محیط‌بانان / نیاز کشور به ۸۰۰۰ هزار محیط‌بان

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن ارائه خبرهای خوش برای محیط‌بانان، گفت: پیگیر افزایش سهمیه سالانه استخدامی محیط بانی هستیم و کشور به هشت هزار محیط‌بان نیاز دارد.

وی درباره با اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت حقوقی محیط‌بانان، اظهار کرد: رئیس سازمان محیط زیست به رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان ابلاغ کردند که پیگیر دو موضوع باشند؛ ابتدا موضوع نیروی انسانی محیط‌بانان است که تا بتوانیم چارت سازمانی را تکمیل کنیم و برنامه‌هایی در این راستا در دستور کار است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: موضوع دوم که رئیس سازمان در شنبه گذشته اعلام کردند باید پیگیری شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد، جبران زحمت محیط‌بانان است. میزان ساعتی که محیط‌بانان کار می‌کنند با توجه به حقوقی که دریافت می‌کنند یا اضافه کاری که پرداخت می‌شود تطبیق ندارد و این مسئله هم در حال اصلاح است.

وی درباره آمار شهدای محیط‌بان گفت: ۱۵۰ محیط‌بان شهید داشته‌ایم که نام ۵۰ نفر از این عزیزان در بنیاد شهید احراز شده‌اند و بقیه عزیزان هم در حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند و دنبال این هستیم که مصوبه را پیش ببریم تا این عزیزان هم شهید خدمتی محسوب شوند.

محبت‌خانی ادامه داد: یکی از چالش‌های اصلی ما کمبود محیط‌بان است؛ ما باید هشت هزار محیط‌بان داشته باشیم در صورتی که الان ۳۸۵۰ هزار محیط‌بان داریم یعنی از نصف هم کمتر است. به دنبال این موضوع هستیم که سهمیه استخدامی سالانه را بالا ببریم. سازمان اداری استخدامی که تا به امروز با ما همکاری کردند، با افزایش سهمیه هم همکاری کنند تا این مشکل را رفع شود.

کد خبر 666025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.