ایجاد بازار عرضه محصولات دانش‌بنیان در اصفهان

استاندار اصفهان گفت: برای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان باید بازاری از حوزه اقتصادی فعلی استان برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم به نحوی که نیازهای بنگاه‌های اقتصادی شناسایی شده و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _ پنجشنبه هجدهم خردادماه_ قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، تعدادی از مدیران دشتگاه‌های اجرایی و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

"بررسی پیش‌نویس برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اصفهان (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶)" اولین دستور این جلسه بود، چشم انداز این برنامه آن است که استان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان پیشرو باشد. در اهداف این برنامه ذکر شده که اصفهان باید در توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، صدور خدمات فنی مهندسی، تجاری سازی پژوهش‌های کاربردی و توسعه علمی و فناوری نوین جایگاه برتر در کشور داشته باشد.

همچنین تقویت نقش و عملکرد مراکز علمی فناوری، ارتباط این مراکز با نهادها و مراکز تولید، شناسایی صنایع پیشران و برنامه‌ریزی برای حرکت آنها به سمت دانش‌بنیان شدن و عملیاتی کردن منطقه ویژه علم و فناوری نیز از جمله اهداف راهبردی این برنامه است.

برای رسیدن به این اهداف شناسایی فعالیت‌های مغایر با توسعه دانش‌بنیان استان و الزام به خروج از منطقه، افزایش ۲۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان در هر سال و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل این استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

همچنین شکل‌گیری شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر در اصفهان و ایجاد قطب سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بزرگ در زمینه علم و فناوری استان از جمله برنامه‌هایی است که در این سند تعریف شده است. توسعه تحصیلات تکمیلی در رشته‌های دارای فناوری‌های نوظهور و به روز کردن رصدخانه علم و فناوری استان در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

براساس این برنامه اولویت‌هایی برای فناوری استان تعریف شده است که از جمله آن می‌توان به آب و محیط زیست، اپتیک و لیزر، انرژی، سلامت، دارویی و بهداشتی، تجهیزات پزشک، صنایع خلاق، فناوری‌های نرم و علوم انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی و رباتیک، کشاورزی و صنایع غذایی، برق و الکترونیک، فولاد و صنایع وابسته، نانوفناوری و زیست فناوری اشاره کرد.

بازنگری در پیش‌نویس برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان درخصوص این برنامه اظهار کرد: لازم است پیش‌نویس برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بازنگری شده و مجدداً در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این سند به حوزه هوا و فضا اشاره نشده بود که با توجه به جایگاه استان در این حوزه لازم است در سند اقتصاد دانش‌بنیان استان به آن نیز توجه شود.

استاندار اصفهان گفت: ضرورت وارد کردن شرکت‌های معتبر و توانمند استان به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد.، همچنین سهم اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع و شرکت‌های معتبر استان باید افزایش یابد.

مرتضوی اضافه کرد: اکنون برای صنایعی همچون پالایشگاه اصفهان نیز ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان تعریف شده و نیاز است این شرکت‌ها به صورت ویژه به برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز وارد شده و تکالیفی برای آنها تعیین شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شناختی که استان از نقاط قوت و توانمندی‌های خود دارد، ضمن رعایت اسناد بالادستی باید برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان انجام شود تا ظرفیت‌های استان مورد غفلت قرار نگیرد.

تعیین آینده استان با تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برای تعیین آینده استان حتماً باید توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محور برنامه‌ها قرار بگیرد.

در نهایت مقرر شد تغییرات لازم در این برنامه ایجاد شده و در جلسه آتی قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

"فرایند اجرایی آئین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه وزارت کشور" دومین مصوبه‌ای بود که در این قرارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این مصوبه باید برای اجرایی کردن این آئین‌نامه شرکت‌ها و سازمان‌های مذکور در آئین‌نامه، تجهیزات و خدمات مورد نیاز خود را احصا و در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان قرار دهند. فرآیند اجرایی اخذ نیازها و پیشبرد مراحل تا انعقاد قرارداد توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سایر مراکز رشد دانشگاهی و سازمان صمت استان اصفهان پیگیری خواهد شد.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، شهرداری اصفهان، سازمان قطارشهری اصفهان، سازمان مدیریت پسماند اصفهان، سازمان مدیریت بحران، سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی استان اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی و سازمان صمت از جمله دستگاه‌های اجرایی متولی این مصوبه بودند.

استاندار اصفهان در این خصوص گفت: برای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان باید بازاری از حوزه اقتصادی فعلی استان برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم به نحوی که نیازهای بنگاه‌های اقتصادی شناسایی شده و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد.

مرتضوی اضافه کرد: به نظر دستگاه‌های اشاره شده در این مصوبه ظرفیت چندانی برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته و لازم است در چنین مصوبه‌ای حضور شرکت‌های صنعتی بزرگ همچون پالایشگاه و فولاد مبارکه نیز در نظر گرفته شود.

در نهایت این مصوبه در قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان تصویب شد.

" اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی، آب و محیط زیست توسط سازمان جهاد کشاورزی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان" دیگر موضوعی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

اشتغالزایی با شکل‌گیری مرکز تحقیقات کشاورزی استان

در راستای اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی استان شکل گرفته که ۳۶ هسته فناور در آن استقرار دارند، ۴۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در این مرکز هستند که با حضور این شرکت‌ها ۳۴۴ نفر اشتغال در این مجموعه ایجاد شده است.

چهار درصد از شرکت‌های فناور در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی این سهم به ۲۰ درصد ارتقا پیدا کند. مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان طی سال‌های اخیر از جمله رتبه‌های برتر کشور بعد از تهران بوده است.

ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی یکی از اقداماتی است که در سال گذشته در این حوزه انجام شد. ایجاد طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی استان لازم است مجموعاً سیلوی استان اصفهان به دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی ذیل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان واگذار شود. تأمین و افزایش آب از کانال برای ایستگاه‌های تحقیقاتی استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان دستگرد، پزوه و نجف‌آباد و همچنین تخصیص اعتبار استانی برای توسعه فضاها و کارگاه‌های مورد نیاز شرکت‌ها از جمله مواردی است که ذیل این مصوبه پیشنهاد شد تا بتوان از این شرکت‌ها حمایت ویژه داشت.

استاندار اصفهان در این خصوص اظهار کرد: برای واگذاری سیلوی اصفهان اقدامات لازم انجام شده و به زودی بخشی از این مجموعه به شهرک علمی تحقیقاتی واگذار می‌شود.

کد خبر 665847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.