اجرای تئاتر «اول شخص مفرد» در اصفهان

تئاتر «اول شخص مفرد» به کارگردانی و نویسندگی امید نیاز و به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی از چهارشنبه در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان روی صحنه می‌رود.

امید نیاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تئاتر «اول شخص مفرد» که نویسندگی و کارگردانی آن را خود انجام داده‌ام، از روز چهارشنبه _هفدهم خردادماه_ در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان به روی صحنه خواهد رفت.

وی با بیان اینکه تهیه‌کنندگی این نمایش را پرویز پرستویی بر عهده دارد، افزود: این نمایش سال ۱۴۰۰ به روی صحنه رفت که مورد استقبال عموم قرار گرفت و به دلیل استقبال زیاد، سالنی با ظرفیت بالای نفرات برای اجرا در نظر گرفته شد. این تئاتر علاوه بر اصفهان در شهرهای کشور همچون تهران اجرا شده است که تا این لحظه بیش از ۱۶۰ اجرای موفق در کشور داشته است و در ۹۰ درصد اجراها شاهد تکمیل ظرفیت فروش بوده‌ایم.

نویسنده و کارگردان «اول شخص مفرد» تصریح کرد: تنهایی انسان‌محور و یکی از موضوعات اصلی زندگی انسان است در واقع آسیب‌شناسی تنهایی انسان به زبان ساده است. نمایشنامه روایتگر معضلات کودکی تا بزرگ‌سالی شخصیتی مهرطلب به نام مهرداد است، در واقع معضلات زندگی این شخصیت از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی موجب شده است که بر وی از لحاظ روان‌شناختی تأثیر منفی گذاشته شود و او را به یک شخصیت مهرطلب تبدیل کند.

اجرای تئاتر «اول شخص مفرد» در اصفهان

وی گفت: دلیل اینکه نمایش اول شخص مفرد مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته، این است که به مسئله تنهایی انسان و چگونگی مواجه با آن پرداخته است، درواقع نمایش اول شخص مفرد به تماشاگران می‌گوید که چگونه تنهایی خود را بپذیرند و انتظار نداشته باشند که فرد یا افرادی بتوانند تنهایی آن‌ها را پر کند. به عقیده من در اول شخص مفرد به این موضوع پرداخته شده است که انسان‌ها می‌توانند هم‌نشین تنهایی ما شوند نباید انتظار داشت که آن‌ها تنهایی ما را پر کنند.

نیاز اضافه کرد: مخاطب ۱۵ سال به بالا با مشاهده تئاتر اول شخص مفرد به‌شدت همزادپنداری می‌کند؛ از مفاهیم عشق، شکست‌ها و تنهایی‌ها در جای‌جای نمایش سخن گفته می‌شود و همین بیان مفاهیم موجب می‌شود مخاطب احساس همزادپنداری کند.

وی تصریح کرد: از آن جا که من تحصیلات تکمیلی خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته فلسفه گذراندم، به‌صورت مداوم با واژه تنهایی به‌ویژه مفاهیم اگزیستانسیالیسم درگیر بودم، بر همین اساس همچون سایر کارهایی که نویسندگی و کارگردانی آن را انجام دادم، سعی کردم این مفاهیم سنگین که شاید با شنیدن آن، مخاطب از آن مفاهیم فاصله گیرد را طوری ساده‌سازی کنم که تماشاگران بتوانندآن را درک و با آنان ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه پس از اتمام تدوین نمایشنامه، متن مورد تأیید روانشناسان و جامعه شناسان متعددی قرار گرفته است.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه در این نمایش مونس پورفات حیان ایفای نقش می‌کند، گفت: این نمایش هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای خرید بلیت می‌توانند به نشانی www.gisheh8.com مراجعه یا با شماره نمایش ۰۹۱۳۰۳۱۳۱۹۰ تماس حاصل کنند.

وی اضافه کرد: تئاتر اول شخص مفرد کمدی نیست بلکه یک طنز تلخ است. این نمایش یک درام اجتماعی است که لحظات طنز در آن نهفته است اما در پایان تراژدی تمام می‌شود.

نیاز اظهار کرد: فضای تئاتر اول شخص مفرد به‌ظاهر رئال است یعنی مخاطب به مشاهده این نمایش در ظاهر ازلحاظ ریخت و فرم مواجه با فضایی شبیه آشپزخانه می‌شود، درواقع همه خط داستانی نمایش در این فضا صورت می‌گیرد. در این نمایش سعی شده است که همه‌چیز همچون دکور، نورپردازی، صحنه‌پردازی و سایر موارد ساده باشد.

کد خبر 665539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.