بارش‌های رگباری و طوفان لحظه‌ای تا پایان هفته مهمان اصفهان است / کاهش ۷ درجه‌ای دمای هوا

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تداوم هشدار زرد طی ناپایداری‌های همرفتی در استان تا پایان هفته جاری، گفت: روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه شرایط وقوع طوفان لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی طی امروز تا پایان هفته جاری شرایط برای ایجاد ناپایداری‌های همرفتی به صورت افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، تنش دمایی، گاهی وزش باد شدید لحظه‌ای بر روی استان به ویژه در نیمه غربی و شمال استان پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: شدت ناپایداری‌ها بیشتر در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و طی روزهای چهارشنبه با بارش‌های رگباری در نواحی شمال غرب استان و به ویژه پنجشنبه در بیشتر مناطق استان مورد انتظار است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا بین چهار تا هفت درجه سلسیوس طی روزهای پنجشنبه و جمعه پایان هفته جاری کاهش خواهد داشت، افزود: در نیمه شرقی و شمال استان نیز طی روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه شرایط وقوع طوفان لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با فعالیت سامانه بارشی در استان اصفهان، گفت: فعالیت این سامانه از اواخر روز شنبه آغاز و تا پایان وقت سه‌شنبه _شانزدهم خردادماه_ با رگبار باران بهاری، گاهی رعد و برق، احتمال تگرگ و وقوع صاعقه همراه است.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: اثرات فعالیت سامانه بارشی روز گذشته در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان و فریدونشهر و طی امروز شهرستان بویین و میاندشت، خوانسار، گلپایگان، فریدونشهر، داران و میمه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌های فصلی، کاهش دید در جاده‌ها، احتمال اختلال در راه‌های روستایی به واسطه رگبار باران از اثرات مخاطرات این سامانه بارشی است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: احتیاط در سفرهای برون و درون شهری، اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آگاهی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و در نظر گرفتن تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

وی درباره توصیف وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و گردوخاک با کاهش دید موقتی در سطح استان که از بعدازظهر روز گذشته آغاز و تا پایان وقت سه‌شنبه تداوم دارد، گفت: اوج فعالیت این سامانه امروز است که بیشتر مناطق استان به ویژه بادرود، خوانسار، اصفهان، دهق، انارک، مورچه خورت، میمه، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نجف‌آباد، دهاقان، گلپایگان، کبوترآباد، ورزنه، نائین، چوپانان، داران، بویین و میاندشت، شهرضا و داران همراه خواهد بود.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه ساعات بعدازظهر و کاهش دید به واسطه گرد و خاک از اثرات مخاطرات این سامانه است.

وی افزود: احتیاط در سفرهای برون شهری، تمهیدات لازم برای حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، توقف فعالیت‌ها در فضای باز و ارتفاعات، انجام تدابیر پیشگیرانه به منظور کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید و نبود توقف در زیر درختان توصیه می‌شود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوای استان طی ۲۴ ساعت پیش رو تغییر محسوسی ندارد، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۶ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۰ درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۳ درجه سلسیوس بالای صفر و بوئین میاندشت با دمای هشت درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان اصفهان هستند.

کد خبر 665376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.