شهرهایی که تحقق رویای آینده بشر است

برنامه‌ریزان شهری برای مقابله با چالش‌های آینده به طراحی جاه‌طلبانه مناطقی روی آورده‌اند که از حیث ساختار و زیرساخت، متفاوت از شهرهای امروز است و بیانگر رویاهای بزرگ بشر برای تجربه‌ای فراتر از شهرنشینی سنتی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی شهرهای آینده را می‌توان اساسی‌ترین رویکرد معماران و شهرسازان در پاسخ به افزایش جمعیت دانست، اما در سال‌های اخیر این هدف به سطح جدیدی ارتقا یافته است به طوری‌که شرکت‌های مطرح دنیا، پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای را از شهرهای شناور گرفته تا شهرهای فضایی برای مناطق کلان شهری رونمایی می‌کنند.

زیرساخت‌های پایدار و فناوری هوشمند، ویژگی غالب این شهرها است و در بعضی موارد حتی شامل مواردی مانند حمل‌ونقل هوایی یا خودران فوق سریع نیز می‌شود که هنوز اختراع نشده یا به بازار نیامده‌اند. در ادامه با چند شهر آینده‌نگر جهان آشنا می‌شویم که در صورت تحقق، رؤیای شهرنشینی بشر خواهند بود.

شهر Eko Atlantic در نیجریه

جای تعجب نیست اگر نیجریه به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا شناخته شده است چراکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به‌شمار می‌رود و با استفاده از سودهای حاصل از فروش این ماده خام، توانسته است بسیاری از پروژه‌های رویایی خود را پیاده کند. شهر Eko Atlantic یکی از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های نیجریه به‌شمار می‌رود که در یکی قلمروهای احیا شده از اقیانوس اطلس و روی جزایری ساخته دست بشر در سواحل لاگوس در حال احداث است. معماران ادعا کرده‌اند که مساحت نهایی این شهر ۱۱ میلیون متر مربع خواهد بود که این اندازه با منطقه منهتن در ایالات متحده آمریکا برابری می‌کند. طراحی شهر به‌گونه‌ای انجام شده است که از استقامت کافی در برای وقوع حوادث مختلف مانند طوفان شدید در امان خواهد ماند که البته وجود یکی دیوار دریایی به طور هشت کیلومتر و ۵۰۰ متر استقامت شهر را در مقابل بالا رفتن سطح آب نیز تضمین خواهد کرد.

شهرهایی که تحقق رویای آینده بشر است

مدیران لاگوس ادعا کرده‌اند که شهر Echo Atlantic در آینده جایگاه یکی از پایدارترین و خودکارآمدترین شهرهای دنیا را از آن خود خواهد کرد، ضمن این‌که از نظر زیبایی در طراحی شهری، به یکی از اعجاب‌انگیزترین شهرهای جهان تبدیل خواهد شد. برخورداری از سیستم‌های آب خودکفا، قابلیت تولید انرژی تجدیدپذیر و خیابان‌هایی که دو طرف آن‌ها پوشیده در درختان کاملاً سبز است، از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهر آینده نیجریه خواهد بود که آن را از سایر شهرهای کشور متمایز خواهد کرد.

اگرچه از زمان احداث شهر Echo Atlantic تاکنون پیشرفت‌های قابل‌توجهی در پیاده‌سازی پروژه‌ها مشاهده شده است، با این حال بسیاری از ساکنان محلی بارها نسبت به این مسئله که ساخت و ساز شهر هرج‌ومرج‌های بسیاری را پیش روی آن‌ها قرار داده است، ابراز نارضایتی کرده‌اند. البته دولت نیجریه ادعا کرده است که با درایت کافی چالش‌های ناشی از ساخت و ساز شهر جدیدی را بر زندگی مردم به حداقل رساند و تلاش خواهد کرد پروژه‌ها را با تمرکز بیشتر بر پایداری پیاده کند.

شهر Shanghong در چین

چین در جهان به عنوان کشور میزبان شهرهایی با طراحی‌های چندمنظوره با هدف تسهیل سازگاری با افزایش جمعیت و انتقال مردم به مراکز شهری شهرت دارد که شهر Shanghong به‌خوبی تمام و با طراحی ویژه خود این خصوصیت چین را به تصویر کشیده است. مساحت نهایی شهر جدید چین، که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ از طراحی آن رونمایی شد، بزرگ‌تر از نیویورک در آمریکا برآورد شده است. شهر Shanghong به عنوان فرزند عزیز شیء جین پینگ، رئیس‌جمهور چین شناخته شده است و البته بسیاری از منتقدان نحوه طراحی آن را با گرایش‌های سیاسی رئیس‌جمهوری نسبت داده‌اند. جالب است بدانید که بسیاری از منتقدان همچنین بر این باور هستند که بخش اعظم افرادی که در این شهر فعالیت خواهند کرد، بر خلاف میل باطنی خود در نهادها و مراکز تجاری مختلف Shanghong مشغول به کار خواهند شد.

اگرچه دولت چین از تکمیل پروژه Shongnan در آگوست ۲۰۲۳ خبر داده، با این حال مدعی شده است که این شهر تا سال ۲۰۳۵ به یکی از بهترین مناطق مدرن جهان تبدیل خواهد شد و تا سال ۲۰۵۰، هویتی بسیار ارزشمندی را در سراسر دنیا از آن خود خواهد کرد.

معماران پروژه Shongnan امیدوار هستند که این شهر به عنوان یکی از مراکز اقتصادی بسیار مهم پکن عمل کند، با این حال تنها گذر زمان از موفقیت یا شکست پروژه رونمایی خواهد کرد.

شهرهایی که تحقق رویای آینده بشر است

شهر Akon در سنگال

شهر Akon متمایز با تمام شهرهایی که تاکنون معرفی شده است، چالش‌برانگیزترین پروژه در حال ساخت برای آینده محسوب می‌شود که احداث آن برای اولین بار در ژانویه سال ۲۰۱۵، توسط یکی از کارآفرینان کشور به نام Akon مطرح شد. کارآفرین سنگالی هدف خود از احداث این شهر را جذب شش میلیارد دلار سرمایه برای تبدیل آن به یک سرزمین شگفت‌انگیز و زیست‌پذیر معرفی کرد و مدعی شد که سراسر شهر هشت کیلومتر مربعی را با آسمان‌خراش‌های مدرن و هوشمند محصور خواهد کرد، ضمن این‌که به احداث مراکز مهم دیگری مانند یک بیمارستان پنج هزار تختخوابی، دفاتر اداری، فضاهای سبز، مراکز تفریحی و سایر مکان‌های مهم در آن خواهد پرداخت.

اگرچه Akon در آغاز پروژه ادعا کرده بود که از زنجیره بلوکی و فناوری‌های پیشرفته دنیا برای احداث شهر جدید بهره می‌گیرد و شهری آینده‌نگر و تجاری توسعه می‌دهد، با این حال از زمان آغاز پروژه در سال ۲۰۲۰ و قرار دادن تنها یک سنگ در محل احداث، هیچ پیشرفت دیگری در منطقه مشاهده نشده و این در حالی است که بسیاری از مردم امیدوار هستند احداث Akon به‌زودی ادامه بیابد و رونق تجاری را برای منطقه رقم بزند.

شهرهایی که تحقق رویای آینده بشر است

نورکند در قزاقستان

دولت چین طی چند سال گذشته تلاش کرده است یک شبکه جهانی تجاری را توسعه دهد و مدعی شده است که بیش از صد کشور را تحت پوشش تجارت خود قرار خواهد داد و به یکی از قلمروهای ثروتمند جهان تبدیل خواهد شد. چین برای تحقق این هدف بلندپروازانه، به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای توسعه زیرساخت‌های متعدد در کشورهای مختلف جهان پرداخته است، با این حال به‌نظر می‌رسد که هیچیک از پروژه‌هایی که تاکنون اجرا کرده است، به اندازه نورکند در جنوب شرقی قزاقستان و مرز چین بلندپروازانه نبوده است. این شهر پایدار میزبان ۱۰۰ هزار کارمند خواهد بود و از آنجا که سرمایه‌گذاری در آن توسط دولت چین انجام شده است ۴۹ درصد مالکیت منطقه از آن چین خواهد شد به این امید که شهر جدید به عنوان یک ورودی برای سایر شهرهای آسیای مرکزی عمل کند و تحقق طرح‌های بلندپروازانه چین را به تصویر بکشد.

شهرهایی که تحقق رویای آینده بشر است

کد خبر 665291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.