بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

فصل ۲۳-۲۰۲۲، برخی از بزرگترین قراردادهای نقل و انتقالات تاریخ را به همراه داشت، اما کدام بازیکنان در باشگاه‌های جدید خود، بیشترین درخشش را داشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی که یک سال جذاب دیگر از فوتبال اروپا رو به پایان است، زمان آن فرا رسیده است که به بازیکنانی نگاه کنیم که بیشترین تأثیر را در پنجره نقل و انتقالات داشتند. لیگ‌برتر بر بازار مسلط بود و بیش از ۲ میلیارد پوند برای بازیکنان جدید در ۲۰ باشگاه برتر فوتبال انگلیس هزینه شد، اما معاملات مهمی نیز در ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و فراتر از آن، منعقد شد. اگرچه پول همیشه موفقیت را تضمین نمی‌کند. چلسی بیش از هر باشگاه دیگری در قاره بر روی بازیکنان جدید سرمایه گذاری کرد، اما آنها پس از سقوط به رتبه‌های آخر جدول‌رده‌بندی لیگ‌برتر، فصل آینده در رقابت‌های اروپایی بازی نخواهند کرد. ارزیابی بهترین‌ها کار آسانی نیست، اما رسانه GOAL تصمیم گرفته تا موفق‌ترین خریدهای فصل ۲۰۲۲-۲۳ را رتبه‌بندی کند. ۲۱ ستاره در لیست نهایی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

اما اصلی‌ترین چیزی که همه آنها را به موفقیت می‌رساند، گرسنگی سیری‌ناپذیری‌شان برای پیروزی است. در ادامه مطلب اسامی بازیکنان برتر قابل مشاهده است:

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۲۱- ماتیاس دی لیخت (بایرن مونیخ، ۶۷ میلیون پوند)

دی‌لیخت پس از تصمیم به ترک آژاکس در پایان فصل ۱۹-۲۰۱۸، با برخی تیم‌های خواهان خود، صحبت کرد، از جمله بارسلونا، جایی که او می‌توانست با هم تیمی هلندی‌اش فرنکی دی یونگ به بازی‌کردن ادامه دهد. با این حال، دی‌لیخت به دلیل شیفتگی که به فوتبال ایتالیا، به ویژه اسطوره‌هایی مانند پائولو مالدینی، فرانکو بارسی و الساندرو نستا داشت، سرانجام یوونتوس را انتخاب کرد. متأسفانه، این مدافع میانی هرگز نتوانست در تورین نمایش خوبی داشته باشد. او طی دوران حضورش در ورزشگاه آلیانز، قهرمان سری‌آ شد، اما مرتباً به خاطر عملکردش در خط دفاعی، مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا یووه پس از سال‌ها سلطه بر لیگ داخلی، افت کرده بود. دی‌لیخت وقتی به بایرن رفت، شروعی تازه داشت و تنها پس از یک ماه حضور در آلیانر آرنا، این ادعای جسورانه را مطرح کرد که باشگاه آلمانی از نظر کیفیت برای او "مسیری رو به جلوتر" است. تغییر محیط مطمئناً به دی‌لیخت اجازه داده تا دوباره به بهترین سطح خود برسد.

بایرن ممکن است فقط در رقابت قهرمانی بوندسلیگا کمی افت کرده باشد، اما آنها همچنان بهترین رکورد دفاعی را در این فصل داشتند و این عمدتاً به عملکرد دی‌لیخت مربوط می‌شود. او سطح خود را به طرز قابل تحسینی بازسازی کرده است و ادامه حضورش در مونیخ، برای توماس توخل در آینده، حیاتی خواهد بود.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۲۰- الکسیس سانچز (مارسی، آزاد)

دوران حرفه‌ای سانچز، تا به امروز پر از فراز و نشیب بوده است. این ملی‌پوش شیلیایی، قبل از بازی برای تیم پر ستاره بارسلونا و البته تبدیل شدن به یک چهره نه چندان محبوب با لباس آرسنال، نام خود را در تاریخ اودینزه ماندگار کرد، اما ژانویه ۲۰۱۸ بود یک انتقال نابخردانه به منچستریونایتد اتفاق افتاد که مسیر رشد او متوقف کرد. سانچز در ۳۲ بازی لیگ‌برتری، تنها سه گل برای شیاطین‌سرخ به ثمر رساند و سپس در آگوست ۲۰۱۹ به صورت قرضی به اینتر فرستاده شد. یک سال بعد، این انتقال دائمی شد زیرا این وینگر به عنوان یکی از اعضای مهم تیم نراتزوری خودش را در دل اینتری‌ها جا کرده بود، او سه جام را به عنوان بازیکن افعی‌ها به دست آورد، در عین حال ۲۰ گل و ۲۳ پاس گل هم به ثبت رساند، اما در تابستان گذشته قراردادش طی توافقی دوجانبه، با نظر سیمونه اینزاگی فسخ شد. زمانی که مارسی برای جذب سانچز با یک انتقال آزاد پیش قدم شد، انتظارات کمی از این مرد وجود داشت، به نظر می‌رسید بهترین سال‌های ستاره سابق آرسنال به پایان رسیده است، اما او ثابت کرد که همه درمورد کیفیتش، اشتباه می‌کنند.

سانچز با زدن ۱۴ گل در ۳۴ بازی لیگ فرانسه، مارسی را به لیگ قهرمانان اروپا رسانده است. او همچنین با ارائه یک نمایش تحسین‌برانگیز و حذف پاری سن ژرمن از کوپه دو فرانس در مرحله یک شانزدهم پایانی، نشان داد که در سن ۳۴ سالگی هنوز هم استعداد فوق‌العاده‌ای دارد.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا


۱۹- پائولو دیبالا (رم، آزاد)

دیبالا، نقشی حیاتی در یکی از موفق‌ترین دوره‌های تاریخ یوونتوس ایفا و به آنها کمک کرد تا در طول هفت سال حضور در این باشگاه، ۱۲ جام داخلی را به دست آورند. با این حال، در فصل گذشته بانوی پیر روند خوبی تجربه نکرد، و دیبالا از جمله بازیکنانی بود بعد از اتفاق گفته شد "بخشی از پروژه آینده نخواهد بود" و برای همین از جمع بیانکونری‌ها جدا شد. نام این مهاجم به شدت با رفتن لیگ‌برتر مرتبط بود، اما ژوزه مورینیو فرصت را غنیمت شمرد تا پس از قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا، یک بازیکن فوق‌العاده را به جمع شاگردان خود در رم اضافه کند. دیبالا پس از امضای قرارداد با جالوروسی به ESPN آرژانتین گفت: "چند سال گذشته در یوونتوس بر من سخت گذشت، این تغییر مکان برایم خوب بود." مورینیو با من تماس گرفت و در چند دقیقه تصمیم گرفتم به رم بپیوندم‌.

برنده جام جهانی، ۱۹ بازی را به دلیل مصدومیت طی اولین فصل خود در ورزشگاه از دست داده است، و شاید به همین خاطر است که آنها دوباره نتوانسته‌اند به جمع چهار تیم برتر سری‌آ صعود کنند. زمانی که او در زمین حضور داشت، رم تیم بسیار بهتری به نظر می‌رسید.

دیبالا در این فصل با انجام ۳۶ بازی، ۱۶ گل و ۸ پاس گل به ثمر رسانده است و برخی از بهترین نمایش‌های او، در طول صعود رم به فینال لیگ اروپا بوده است.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۸- تاکه کوبو (سوسیداد، ۶ میلیون پوند)

کوبو هرگز این شانس را پیدا نکرد که در رئال‌مادرید استعداد خود را نشان دهد و سرانجام در تابستان گذشته، به رئال سوسیداد فروخته شد. وینگر ژاپنی طی دوران حضور در مایورکا، ویارئال و ختافه، تا حدودی استعداد خود را نشان داد، اما در ورزشگاه آنوئتا و تیم سوسیداد به بازیکنی بسیار کامل‌تر تبدیل شده است. سوسیداد برای اولین بار در از یک دهه اخیر، تحت هدایت امانوئل ال‌گواسیل، که از همان ابتدا به استعداد کوبو اعتماد داشت، راهی لیگ قهرمانان اروپا شده است. این بازیکن ۲۱ ساله توانست ۱۶ گل در لالیگا به ثمر برساند و در دل هواداران تیمش جا باز کند.

رئال مادرید هنوز ۵۰ درصد از حق خرید کوبو را در اختیار دارد و اگر او به فرم فعلی و فوق‌العاده خود ادامه دهد، احتمال بازگشتش به سانتیاگو برنابئو وجود دارد.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۷- آندره اونانا (اینتر، آزاد)

اینتر فصل خوبی را سپری کرده است که می‌تواند با یک دبل تاریخی به پایان برسد، زیرا آنها در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا باید با منچسترسیتی رو به رو شوند که بعد از قهرمانی در کوپا ایتالیا، آن مسابقه انجام می‌شود. بازیکنانی مانند لائوتارو مارتینز، نیکو بارلا و دنزل دامفریس به تیتر یک روزنامه‌های ایتالیا تبدیل شده‌اند، اما اونانا نیز به خاطر موفقیت‌هایش، شایسته احترام و اعتبار بیشتری است. دروازه بان کامرونی پس از ورود به اینتر از آژاکس، یار ذخیره سمیر هاندانوویچ بود، اما خیلی سریع در ترکیب تیم سیمونه اینزاگی به جایگاه فیکس رسید، عملکرد او به ویژه در لیگ قهرمانان اروپا، چشمگیر بوده است. اونانا در طول راهیابی نروتزوری به فینال، در ۱۲ بازی، ۷ بار دروازه خود را بسته نگه داشته، از جمله طی دو بازی رفت و برگشت مرحله نیمه نهایی، مقابل آث‌میلان.

هیچ دروازه‌بان دیگری طی این فصل، درصد سیو بالاتری را در این رقابت‌ها ثبت نکرده است و ظاهراً عملکرد درخشان او، توجه چلسی و منچستریونایتد را به خود جلب کرده است زیرا هر دو باشگاه به دنبال جذب گلر جدید هستند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۶- آندریاس کریستنسن (بارسلونا، آزاد)

کریستنسن در چلسی خیلی بازی نمی‌کرد، اما او، عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان، جام حذفی و لیگ اروپا را طی هشت سال اقامت خود در غرب لندن به دست آورد و همیشه یک مرد قابل اعتماد بود. این بازیکن دانمارکی از زمان پیوستن به بارسا به همان اندازه مهم بوده و با رونالد آرائوخو در قلب خط دفاعی، پیوندی قوی ایجاد کرده است. درخشش خط دفاعی بلوگرانا، آنها را به اولین قهرمانی لالیگایی خود طی چهار فصل اخیر رسانده و کریستنسن به دلیل نمایش خوبش، جایگاه ویژه‌ای را در قلب هواداران در سراسر کاتالونیا به دست آورده است. حالا مطمئناً چلسی بسیار پشیمان است که به این بازیکن ۲۷ ساله اجازه داد به راحتی استمفوردبریج را ترک کند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۵- ژاوی سیمونز (PSV، رایگان)

پاری سن ژرمن پس از جذب سیمونز از آکادمی لاماسیا بارسلونا در سال ۲۰۱۹، از این بازیکن به عنوان یکی از درخشان‌ترین مهره‌های خود برای سال‌های آینده نام برد، اما او ابتدا مجبور بود منتظر فرصتی برای درخشش در تیم اصلی باشد. ملی پوش هلندی بالاخره در فصل گذشته به هدف خود را رسید اما در نهایت فصل را با انجام تنها ۷ بازی، به پایان رساند. سپس، انتقال قرضی به PSV برای او از راه رسید، اما پس از اینکه سیمونز تصمیم گرفت قرارداد خود را در پارک دو پرنس تمدید نکند، این انتقال، دائمی شد و شروع به درخشیدن کرد.

سیمونز در اولین سال حضور خود در آیندهوون، ۲۲ گل به ثمر رساند و فصل بعدش ۱۲ گل دیگر نیز به این آمار اضافه کرد، تا صاحب کفش طلای لیگ هلند و جایزه ویژه یوهان کرویف شود.

پاری سن ژرمن گزینه بازخرید سیمونز را در اختیار دارد که در صورت حفظ همین فرم خوب در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴، آنها ممکن است وسوسه شوند که این بند را فعال کنند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۴- رندال کولو موانی (اینتراخت فرانکفورت، ۱۴ میلیون پوند)

نفر بعدی این لیست، مردی است که طبق گزارشات، زیر نظر سران منچستریونایتد و بایرن مونیخ قرار دارد. پس از تنها یک فصل حضور در آینتراخت فرانکفورت بعد از ترک نانت، کولو موانی به عنوان بازیکنی ۱۰۰ میلیون پوندی تبدیل شده است. این برای کسی که پیشرفت او را در آلمان دنبال کرده باشد، تعجب‌آور نخواهد بود. بازیکن ۲۴ ساله در ۴۵ بازی اول خود برای اینتراخت، ۲۳ گل و ۱۷ پاس گل به ثبت رسانده است و به آنها کمک کرده تا به فینال DFB-Pokal برسند.

کولو موانی سرعتی فوق‌العاده دارد و در موقعیت‌های تک به تک کارش را به درستی انجام می‌دهد، تیم‌های بسیار کمی در بوندسلیگا می‌توانند در مقابل قدرت او مقاومت کنند. اینتراخت یک الماس کشف کرده است و مطمئناً در پنجره تابستانی سود زیادی از فروشش به دست خواهد آورد.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۳- آندره فرانک زامبو آنگیسا (ناپولی، ۱۴ میلیون پوند)

کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که آنگیسا با انتقال قرضی‌اش به ناپولی از فولام، در سال ۲۰۲۱، تا این حد درخشان ظاهر شود. دوران سه ساله این هافبک در ورزشگاه کریون کوتیج، فراموش‌شدنی است، اما ایتالیا هم محیط ایده‌آلی برای پیشرفت اوست. پس از سال اول که برای او دلگرم‌کننده بود، ناپولی تابستان گذشته با قراردادی دائمی، آنگیسا را به خدمت گرفت. ملی‌پوش کامرونی، در ناپل درخشید و به تیم لوچیانو اسپالتی کمک کرد تا پس از ۳۳ سال، اسکودتو را فتح کند.

آنگیسا همچنین در لیگ قهرمانان اروپا خوش درخشید، به ویژه در شب برتری ۴ بر یک مقابل لیورپول در مرحله گروهی، ستاره تیمش بود. او در هفته‌های آتی، شاید با پیشنهادات بزرگان لیگ‌برتر انگلیس مواجه شود.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۲- الکساندر لاکازت (لئون، انتقال آزاد)

لاکازت طی آخرین سال حضورش با لباس آرسنال، تنها ۴ گل در لیگ‌برتر به ثمر رساند که سه تای آن از روی نقطه پنالتی بود. تعجبی نداشت که توپچی‌ها تصمیم به تمدید قرارداد او گرفتند و همچنین هویت باشگاهی که پس از خروج این مرد فرانسوی برای جذبش اقدام کرد نیز مشخص نبود. لاکازت با قراردادی سه ساله، دوباره به لئون پیوست و به باشگاهی بازگشت که در آن ۱۱۹ گل بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ به ثمر رسانده بود. این ستاره، در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳، موفق شد ۳۱ گل دیگر به این آمار اضافه کند و منتقدانی را که می‌گفتند دوران حرفه‌ای او به اتمام رسیده، ساکت کند.

فقط کیلیان امباپه، فوق ستاره پاری سن ژرمن، در لیگ فرانسه بیشتر از لاکازت گلزنی کرده است، که توانست به تنهایی‌، درشب پیروزی باورنکردنی ۵ بر چهار مقابل مون پلیه، ۴ گل به ثمر برساند، اتفاقی که مطمئناً در خاطره‌ها ماندگار خواهد بود.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۱- سون باتمن (نیوکاسل، ۳۵ میلیون پوند)

پس از ۲۰ سال غیبت، نیوکاسل بالاخره راهی فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا شد. ادی هاو، بدون استفاده از پول مالکان باشگاه که تحت حمایت عربستان است، کار قابل توجهی انجام داده است، اما خریدهایی که او انجام داده زیرکانه بوده است.دهیچ‌کدام از بازیکنان نیوکاسل، تأثیری بزرگ‌تر از باتمن نداشته‌اند و سرخابی‌ها توانسته‌اند در رقابتی سخت آث میلان، با قراردادی پنج‌ساله با مدافع سابق لیل ببندند. این بازیکن ۲۳ ساله، یک چهره تأثیرگذار در خط دفاعی تیمش بوده، و خونسردی و کیفیتش هنگام دور کردن توپ از دفاع، ستودنی است.

باتمن در کنار فابیان شار پیشرفت کرد و نیوکاسل، طی ۳۸ بازی خود در لیگ‌برتر فقط ۳۳ گل دریافت کرد، که مشترکاً همراه با منچسترسیتی عنوان بهترین خط دفاع جزیزه را کسب کرد.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱۰- فولارین بالوگون (ریمز، قرض)

فصل ۲۰۲۲-۲۳ برای بالوگون پر فراز و نشیب بود. او پس از پیوستن به ریمز به صورت قرضی از آرسنال، خود را به عنوان یکی از استعدادهای برتر جوان در دنیای فوتبال، معرفی کرد. این بازیکن ۲۱ ساله ۲۰ گل در لیگ فرانسه به ثمر رسانده است. بالوگون با استفاده از سرعت و هوش خود، به تهدیدی برای مدافعین لیگ فرانسه تبدیل شده و در مقابل دروازه، بی‌رحم است. باید دید که آیا او تحت هدایت میکل آرتتا، در ورزشگاه امارات فرصتی برای بازی کردن با لباس آرسنال پیدا می‌کند یا خیر، اما اگر توپچی‌ها تصمیم به بازگرداندن او بگیرند، مسلماً ضرر نمی‌کنند.

این بازیکن ۲۱ ساله که اخیراً ترجیح داده به جای انگلیس، لباس تیم ملی فوتبال ایالات متحده را به تن کند، قبلاً مورد توجه آث‌میلان و لایپزیگ قرار گرفته است. توپچی‌ها اگر به بالوگون اجازه دهند پیشرفت خود را در تیم دیگری ادامه دهد، ممکن است بعداً پشیمان شوند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۹- مانوئل آکانجی (من سیتی، ۱۵ میلیون پوند)

آکانجی در کسب قهرمانی لیگ‌برتر، چهره ویژه سیتی بود. انتقال او به ورزشگاه اتحاد از بوروسیا دورتموند، با بی تفاوتی رسانه‌ها مواجه شد اما پپ گواردیولا دقیقاً می‌دانست که دارد چه می‌کند. ملی‌پوش سوئیسی یک بازی‌خوان عالی و یک پاسور ماهر است و همین موضوع به او کمک کرد تا بدون هیچ مشکلی با تاکتیک‌های گواردیولا سازگار شود. آکانجی به سرعت جای آیمریک لاپورته را در ترکیب اصلی گرفت و تطبیق‌پذیری‌اش، برای سیتی بسیار ارزشمند بوده است.

گواردیولا در وحله اول آکانجی را در مرکز دفاع خود قرار داده است، اما او در دفاع راست و چپ نیز درخشیده است. این مرد، بدون شک، یکی از بهترین خریدهای با ارزش در تاریخ لیگ‌برتر است.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۸- انزو فرناندز (بنفیکا، ۱۰ میلیون پوند)

اوج گیری فرناندز در سال گذشته بی سابقه بوده است. در حال حاضر، او با رکورد انتقالی ۱۰۶ میلیون پوندی، در بدترین تیم تاریخ چلسی بازی می‌کند، اما این مرد، پس از یک دوره شش ماهه فوق‌العاده در بنفیکا، به استمفوردبریج پیوست. زمانی که بنفیکا ژوئیه گذشته، او را از ریورپلاته جذب کرد، اطلاعات زیادی در مورد فرناندز وجود نداشت، اما طولی نکشید که این ستاره در ورزشگاه دالوژ پتانسیل خود را نشان داد. این بازیکن آرژانتینی نیروی محرکه بنفیکا برای بالانشینی در لیگ پرتغال و صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا بود که منجر به دعوتش به اردوی آلبی‌سلسته برای جام جهانی ۲۰۲۲ شد.

فرناندز در کنار لیونل مسی بازی کرد و آرژانتین سومین جام جهانی خود را در قطر به دست آورد. به محض باز شدن بازار زمستانی، چلسی تمام تلاش خود را برای امضای قرارداد با او، انجام داد. چلسی در نهایت این مرد را جذب کرد، اما علی‌رغم تلاش‌های او، چلسی در بدترین شرایط قرار دارد.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۷- نیکلاس سوله (بوروسیا دورتموند، آزاد)

"البته معتقدم که می‌توانم با دورتموند قهرمانی را به دست بیاورم. من با اعتقاد کامل این تصمیم را گرفتم و مطمئن هستم که واقعاً برای عنوان قهرمانی مبارزه خواهیم کرد." ادعای سوله در صحبت با رسانه Sport Bild پس از تکمیل انتقال شوکه‌کننده‌اش به دورتموند، نمی‌توانست بایرن را که تنها چند هفته قبل دهمین قهرمانی متوالی خود در بوندسلیگا را به دست آورده بود، بترساند. مدافع میانی آلمانی، با وجود حضور ثابت در ترکیب بایرن، در اواسط فصل با دورتموند به توافق رسید. این تصمیم تقریباً برای آنها نتیجه معکوس داشت و سوله نقش کلیدی در جنگیدن دورتموند برای کسب عنوان قهرمانی داشت، حتی با وجود اینکه در نهایت در روز پایانی ناکام ماندند.

این بازیکن ۲۷ ساله درحالی که بهترین فصل فوتبالی دوران حرفه‌ای خود را سپری می‌کرد، با متس هوملز رابطه فوق‌العاده‌ای برقرار کرد. دورتموند در طول سال‌ها، ستاره‌های برجسته‌ای مانند روبرت لواندوفسکی و ماریو گوتزه را به بایرن داده، اما موفقیت سوله نشان‌دهنده انتقامی است که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم که زرد و مشکی‌ها از باواریایی‌ها بگیرند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۶- گابریل ژسوس (آرسنال، ۴۵ میلیون پوند)

ژسوس ۹۵ گل در ۲۳۶ بازی برای سیتی به ثمر رساند، یک رکورد قابل احترام برای بازیکنی که هرگز مهره فیکس گواردیولا نبود. با این حال، مرد برزیلی پس از کسب چهارمین عنوان قهرمانی فصل گذشته خود در لیگ‌برتر، تصمیم گرفت که دیگر به حضور اندک در ترکیب سیتیزن‌ها رضایت نداشته باشد و دوباره با دستیار سابق گواردیولا، یعنی میکل آرتتا، در ورزشگاه امارات، متحد شد. ذهنیت پیروزی گابریل، تقریباً بلافاصله بر روی هم تیمی‌های جدیدش تأثیر گذاشت. پس از انجام بازی‌های چشم نواز در پیش فصل، ژسوس، الهام بخش بهترین شروع تاریخ آرسنال در یک فصل لیگ برتر بود. آسیب دیدگی شدید زانو، باعث شد تا درخشش او در سال جدید متوقف شود، اما این مرد، همچنان با ۱۱ گل و ۸ پاس گل از ۳۲ بازی در همه رقابت‌ها، عملکرد خوبی ثبت کرد. علی‌رغم حضور این ستاره برزیلی در بهترین شرایط، آرسنال نتوانست در مسیر قهرمانی بماند و در نهایت با پنج امتیاز کمتر، پشت سر سیتی فصل را به پایان رساند. با این حال، او تقریباً به تنهایی سبک بازی آنها را تغییر داد و حالا، تیم جوان آرتتا در موقعیت خوبی قرار دارد که حتی قوی‌تر از قبل برای کسب جام تلاش کند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۵- کیم مین جائه (ناپولی، ۱۶ میلیون پوند)

هواداران ناپولی با پیوستن کالیدو کولیبالی به چلسی پس از ۸ سال حضور در این باشگاه در تابستان ۲۰۲۲، دل شکسته بودند و آمدن کیم از فنرباغچه در ابتدا کمک چندانی به آنها نکرد، اما هر شک و تردیدی در مورد اینکه آیا ستاره کره جنوبی می‌تواند جانشین کولیبالی شود یا نه، به محض ورود او به زمین در اولین مسابقه، کاملاً از بین رفت. کیم در واقع ثابت کرده است که یک مهره قدرتمندتر از ستاره سنگالی است. این بازیکن ۲۶ ساله که به دلیل نمایش فوق‌العاده‌اش در خط دفاعی، لقب "هیولا" را یدک می‌کشد یک مدافع بی نقص است.

این مرد، سریع، قدرتمند و از نظر تکنیکی زیرک است، و همین، او را به یک کابوس برای مهاجمان سری‌آ تبدیل کرده است. کیم از دوئل‌های تن به تن لذت می‌برد و آگاهی موقعیتی او در نبردها، به ناپولی اجازه می‌دهد تا بدون گرفتار شدن در ضدحمله، رو به جلوتر بازی کند.

ناپولی بدون وجود کیم، مطمئناً نمی‌توانست انقدر راحت به انتظار ۳۳ ساله خود برای قهرمانی در جام داخلی پایان بدهد، اما آنها در تابستان امسال برای حفظ ستاره خود با مشکل مواجه خواهند شد. گفته می‌شود منچستریونایتد در رقابت برای جذب ستاره ناپل پیشتاز است و اعتقاد بر این است که او یک بند آزادسازی ۴۴ میلیون پوندی (۵۵ میلیون دلاری) در قراردادش دارد. در حقیقت، او حداقل دو برابر این مبلغ، می‌ارزد.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۴- کاسمیرو (منچستریونایتد، ۷۰ میلیون پوند)

یونایتد در دوران پس از سر الکس فرگوسن مشکلات زیادی داشته است، اما بارزترین آنها عدم توانایی و کیفیت در خط هافبک بود، این اتفاق، با شکست ۴ بر صفر آنها مقابل برنتفورد در ابتدای فصل، مشهود بود. کاسمیرو مردی بود که به تن‌هاخ او روی آورد، و یونایتد با رئال‌مادرید بر سر جذب او به توافق رسید، که باعث شد بازیکن برزیلی پس از ۹ سال، پایتخت اسپانیا را ترک کند. با پرداخت قیمت ۷۰ میلیون پوند، این هافبک، با وجود اینکه وارد ۳۰ سالگی شده بود، قراردادی ۴ ساله امضا کرد، اما این، یک حرکت حساب شده بود که در نهایت نتیجه مثبتی داد. این "هافبک نگهدارنده" چیزی را که یونایتد در وسط زمین از دست داده بود، دوباره به تیم برگردانده است. سبک منحصر بفرد کاسمیرو، خیلی سریع، طرفداران را شیفته خود کرد و او در طول فصل نیز، به بالا بردن سطح اطرافیانش کمک می‌کند.

گری نویل مدافع سابق شیاطین‌سرخ، در صحبت با اسکای اسپورت، کاسمیرو را به عنوان بهترین خرید این فصل لیگ‌برتر انتخاب کرد و گفت: "نمی‌توانستم به بازیکنی دیگری فکر کنم که تأثیر بیشتری روی تیمش داشته باشد. به فصل یونایتد نگاه کنید، آنها در جمع چهار تیم برتر هستند، جام کارابائو را بردند و در فینال جام حذفی به منچسترسیتی باختند. من واقعاً فکر نمی‌کنم آنها بدون کاسمیرو به این مراحل حتی نزدیک شوند، او، آنها را ۳۰ درصد بهتر می‌کند." سطح این بازیکن ۳۱ ساله، در نزدیک‌های پایان فصل اندکی پایین آمد، اما نویل حق دارد، چراکه کاسمیرو دلیل اصلی بازگشت یونایتد به اوج است.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۳- روبرت لواندوفسکی (بارسلونا، ۴۲ میلیون پوند)

لواندوفسکی پس از کسب ۱۹ جام و به ثمر رساندن ۳۴۴ گل در بایرن طی هشت سال خاطره انگیز، تصمیم خود را گرفت تا از مونیخ خارج شود. ستاره لهستانی قهرمان همیشگی آلمان را با انتقال به تیم بارسا عوض کرد، تیمی که هنوز از، از دست دادن لیونل مسی طی یک سال اخیر، احساس ناراحتی می‌کند. رکورد این بازیکن ۳۴ ساله در آلیانتس آره‌نا خیره‌کننده بود، اما برخی از منتقدان شک داشتند که آیا لواندوفسکی همچنان در لیگی رقابتی‌تر مانند لالیگا، پر تلاش و مثمر ثمر خواهد بود یا خیر.

او درحال سازگاری با تیمی جدید بود، اما طی هفت بازی اول خود در لالیگا ۹ گل به ثمر رساند. به نظر می‌رسد این مهاجم کهنه‌کار به روند عالی ادامه دهد و جایزه آقای گلی (پیچیچی) را جلوتر از کریم بنزما به دست بیاورد، این درحالی است که بارسا هم در نهایت موفق شد قهرمانی لیگ را از رئال پس بگیرد.

نکته جالب در مورد لواندوفسکی این است که به نظر می‌رسد او با افزایش سنش، بهتر می‌شود و می‌تواند از بازگشت احتمالی مسی در فصل آینده بیشتر سود ببرد. با حضور این دو نفر در خط حمله هیچ محدودیتی برای دستیابی بارسا به جام‌ها وجود نخواهد داشت.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۲- خویچا کوارتسخلیا (ناپولی، ۹ میلیون پوند)

زمانی که لورنزو اینسینیه ناپولی را ترک کرد، به نظر، وقت پایان یک دوران درخشان رسیده بود. این مرد ایتالیایی سال‌ها کاپیتان و ستاره بی چون و چرای پارتنوپی بود و جدایی‌اش برای رفتن به MLS و پیوستن به تورنتو اف سی، باعث شد تا کل هواداران نسبت به آینده، بدبین شوند. کوارتسخلیا، مهاجم گرجستانی، مردی بود که برای پر کردن جای خالی اینسینیه انتخاب شد، و ناپولی با دینامو باتومی به توافق رسید تا این ستاره را جذب کند. او یک فرد کاملاً ناشناخته بود و هنگامی که در ابتدا به جمع شاگردان لوچیانو اسپالتی اضافه شد، درموردش شک و تردید وجود داشت، اما خویچا، در یک چشم به هم زدن، این فرضیه را تغییر داد. تنها پس از چند ماه، هواداران ناپولی لقب جالبی به خویچا دادند شروع کردند به صدا زدن نام این وینگر با نام"کوارادونا" که اشاره واضحی به نماد فقید این باشگاه، یعنی مارادونا بود، این لقب خیلی هم بد به نظر نمی‌رسید. کوارتسخلیا، در طول اولین سال حضورش در ایتالیا، هیجان زده بود و مهارت‌های منحصر به فردش را به رخ می‌کشید. زدن سی و دو گل در ۴۲ بازی، فقط نیمی از داستان را بیان می‌کند.

در حال حاضر، مطمئناً هیچ بازیکنی هیجان‌انگیزتر از کوارتسخلیا در فوتبال اروپا وجود ندارد. در نتیجه، باشگاه‌های بزرگ اروپا، برای امضای قرارداد با او صف می‌کشند، اما ناپولی امیدوار است که این ستاره، حداقل یک فصل دیگر در ناپل بماند.

بررسی ۲۱ خرید ارزشمند فصل‌ ۲۰۲۳-۲۰۲۲ فوتبال اروپا

۱- ارلینگ هالند (من سیتی، ۵۱ میلیون پوند)

خرید ۵۱ میلیون پوندی سیتی از دورتموند، با توجه به سابقه او در وستفالن اشتادیون و باشگاه‌های قبلی‌اش، مانند مولده و ردبول سالزبورگ عملاً یک دزدی به نظر می‌رسید، اما هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند که او در لیگ‌برتر چقدر ویرانگر خواهد بود. هالند در راه به ثمر رساندن ۵۲ گل در تمامی رقابت‌ها رکوردهای مختلفی را شکست. او ۶ بار هت‌تریک کرده است، یک هت‌تریک بیشتر از مجموع بازیکنان دیگر لیگ برتر، و همچنین تبدیل به سومین بازیکنی شد که در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا، ۵ گل زده است.

سیتی، سال‌ها بدون داشتن مهاجم نوک، بر فوتبال انگلیس مسلط بود، اما هالند، ترکیب تیم گواردیولا را تکمیل کرد. تصادفی نیست که آنها اکنون در آستانه فتح سه‌گانه هستند. با حضور این بازیکن ۲۲ ساله در ترکیب اصلی، سیتی فینال حذفی را مقابل منچستریونایتد برد و قهرمان شد و حالا در فینال UCL برابر اینتر صف‌آرایی خواهد کرد تا سه‌گانه را تکمیل کند. هالند مهاجم کاملی است، یک گلزن فوق‌العاده بدون هیچ نقطه ضعفی است.

او همچنین استانداردهای فوق‌العاده بالایی را برای خود تعیین می‌کند. وقتی از هالند خواسته شد اولین فصل حضورش در سیتی را یه صورت خلاصه بیان کند، او پاسخ داد: "بد نبود" به جرأت می‌توان گفت که این ستاره، با این ذهنیت برنده، قطعاً تبدیل به یکی از بزرگان تاریخ فوتبال خواهد شد.

کد خبر 665191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.