موفقیت اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در کاهش آلودگی

کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف معضلی برای دنیای امروز و بحرانی برای آینده است، بنابراین لازم است روند تولید و مصرف آن‌ها شاهد تغییرات بیشتری باشد زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف پلاستیک تحت تاثیر قوانین بازدارنده رو به کاهش رفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف همه‌جا هستند، کوچه‌ها و خیابان‌ها را بدمنظر، رودخانه‌ها، دریاها واقیانوس‌ها را آلوده و حیات‌وحش را نابود می‌کنند. گفته می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد پلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی‌ها خواهد بود.

موفقیت اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در کاهش آلودگی

آلودگی پلاستیکی؛ یک بلای انسانی جدی

تولید سالانه پلاستیک طی ۲۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده و به ۴۶۰ میلیون تن رسیده است. دوسوم از این خروجی پس از یک یا چند بار استفاده به‌عنوان زباله دور ریخته، بیش از یک‌پنجم به‌طور غیرقانونی تخلیه یا سوزانده و کمتر از ۱۰ درصد بازیافت می‌شود.

پیش‌بینی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که این میزان تولید در مسیر سه برابر شدن ظرف چهار دهه قرار دارد که این امر خطر آلودگی پلاستیکی و عواقب آن را بیش از پیش به کره زمین و تمام ساکنان آن را از ریزترین تا بزرگ‌ترین موجودات تحمیل می‌کند.

اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در جهان

کشورهای سراسر جهان در فوریه ۲۰۲۲ به‌طور رسمی بر سر نیاز به وجود یک معاهده قانونی الزام‌آور در سازمان‌ملل برای پایان دادن به آلودگی پلاستیکی جهانی توافق و برای دستیابی به آن ضرب‌الاجلی بلندپروازانه تا ۲۰۲۴ تعیین کردند، با این وجود نگران هستند که معاهده یادشده شامل اهدافی برای کاهش تولید کلی پلاستیک نباشد.

با این حال پس از سال‌ها مبارزات انتخاباتی از سوی گروه‌های محیط زیست، اکنون بیش از ۱۰۰ کشور کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را به‌طور کامل یا جزئی ممنوع کرده‌اند، تا جایی که تعداد سیاست‌های عمومی برای حذف تدریجی کیسه‌های پلاستیکی سه برابر شد. نتایج چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای امروزه در حال نمایان شدن است.

ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی قانونی است که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی سبک وزن را با ممنوعیت مطلق یا تعیین هزینه پرداخت توسط مصرف‌کننده، در مغازه‌ها محدود می‌کند. این ممنوعیت‌ها اغلب تنها در مورد کیسه‌های پلاستیکی نازک اعمال می‌شود و کیسه‌های ضخیم‌تر و قابل استفاده مجدد را در بر نمی‌گیرد.

موفقیت اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در کاهش آلودگی

ممنوعیت‌ها در سطح جهانی با درجات مختلفی اعمال می‌شود. بنگلادش اولین کشوری بود که در سال ۲۰۰۲ استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد. در کنیا تولید این کیسه‌ها که با مسدود کردن آبراهه‌ها باعث جاری شدن سیل می‌شود، تا چهار سال زندان یا جریمه ۳۶ هزار یورویی به دنبال دارد. بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا نیز علاوه بر کیسه‌های پلاستیکی انواع دیگر پلاستیک‌های یک‌بارمصرف همچون کارد و چنگال پلاستیکی، نی، چوب بادکنک و لیوان‌های یک‌بارمصرف را ممنوع کرده‌اند.

کیسه‌های پلاستیکی نازک در ۱۸ کشور اروپا از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایسلند و آلبانی ممنوع است و ۲۳ کشور دیگر آن مصرف‌کنندگان را ملزم به پرداخت هزینه برای دریافت این کیسه‌ها می‌کنند.

موفقیت برنامه‌های ممنوعیت پلاستیک در جهان

ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی در جهان تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این قانون در کالیفرنیا مصرف کیسه‌های پلاستیکی نازک را تا ۷۱.۵ درصد کاهش داد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اعمال مالیات بر مصرف پلاستیک نیز مؤثر است و بر اساس بررسی‌های سال ۲۰۱۹، عوارض و مالیات منجر به کاهش ۶۶ درصدی استفاده از پلاستیک‌ها در دانمارک، کاهش بیش از ۹۰ درصدی در ایرلند، کاهش بین ۷۴ تا ۹۰ درصدی در آفریقای جنوبی، بلژیک، هنگ‌کنگ، واشنگتن دی‌سی و کاهش حدود ۵۰ درصدی در بوتسوانا و چین شده است.

کد خبر 665077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.